Mina ventillyftare

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Mina ventillyftare

Inlägg av Gizmo »

Jag har tänkt på det med mina ventillyftare.. Den låter ju som en diesel så dem e ju inte bra.. hur e det om dem e kassa, hinner dem inte öppna ventilerna helt eller hinner dem inte stänga ventilerna.:: Eller hur funkar det :?: :?:
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Det är la så att kamaxeln som ska öppna ventilern ska ha ett litet spel till lyftarna. Ungefär 0,1mm eller nått. Är det för stort så slamrar ventilen. Hydraliska lyftarnas uppgift är att justera det spelet så att det inte blir något slammer. Bilar utan hydraliska lyftare har justeringsskruvar eller brickor till detta istället. Det blir för stort spel och det orsakar detta oljud. Ventilerna öppnas tillräckligt ändå.
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

Tryckaren lever ju på oljetryck, när den knackar så har alla gånger fjädern i tryckaren som fungerar som backventil gått av. *yes*
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

och om du har någon trasig så byt inte bara den utan byt alla, visst det kostar lite men det är såååååååå värt det när man får höra motorn gå tyst :)
kommer sen!
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

jo när man väl har av kammen så kan man ju lika gärna bytta alla.. det e ju inte lönt o bytta en eller två.. så kör man 100 mil så e det dax igen kanske.. nänä e kammen väl av så tar man alla..

Nä jag satta bara o fundera på om den hann o öppna o stänga som den skulle eftersom den knacka.. Men då arbetar den lika dant fast den knackar..
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

jag skulle inte säga så :: .. tycker att man kan byta bara dom som är sönder med gått samvete, jag ser inte meningen med att byta ut och slänga saker som fungerar.. ända anledningen skulle väl vara om man är rädd för att skruva isär och kanske byta någon mera tryckare senare..
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

jo men den har gått 37,2 o då vet man inte när nästa går.. det e ju ingen stor summa ju o då e det ju lika bra o bytta alla..
Det e ju tradigt om man byttar dem som e kassa o man har fått ihopa skiten o ett litet tag efter så åker nästa.. så e vi tillbaka på 0 igen..
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

jo efter dom gått så långt så kanske man kan byta alla, det är ju nästan otroligt att dom kan hålla så länge :) men om det börjar knacka vid typ 20 så är det helt säkert bara en som är trasig, och då tycker jag att det räcker att byta bara den
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

jo men eftersom den har gåt snart 40 så tycker jag att det e värt det..
Det blev 1535 för 10st med frakt o det kan man leva med..
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

ja det är sant.. så länge dom inte är fler än 10 så :D
Skriv svar