Bygga om en GT till Quattro?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Orre

Bygga om en GT till Quattro?

Inlägg av Orre »

Hejsan!

Ny som man är här på forumet så kanske denna fråga tagits upp innan men men...

Jo alltså om jag nu köper mig en Audi GT Coupe som är framhjulsdriven kan jag då genom att byta ut bakaxeln till en Quattro bakaxel få 4WD?

Eller krävs det mera modds?

Sen såg jag på en hemsida att en kille bytte ut sin Quattro bakaxel mot en S2´as.
Är det för att dom är tåligare eller?

Fan nu kom jag på en till fråga :)
Om man rensar ur all inredning i en GT och bara har kvar typ instrumentbrädan och framstolarna hur mycket vikt har man fått bort då?

Hehe jag håller på och planerar ett bygge derför dom här frågorna.

Ha det/ Orre
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Ärligt så var jag också inne i de tankebanorna när jag köpte min GT...
Men kort sagt... Antagligen billigare och lättare att köpa en quattro direkt...
Man måste bygga kardantunnel och sen måste man antagligen fixa alla fästen och så vidare...

De där me vikten vet jag inte. Hade jag haft en våg skulle jag väga prylarna som jag har plockat ut men jag tror det kan bli en del.. Speciellt med tanke på att stolarna väger en del...
Orre

Inlägg av Orre »

Raven_LIII skrev:Ärligt så var jag också inne i de tankebanorna när jag köpte min GT...
Men kort sagt... Antagligen billigare och lättare att köpa en quattro direkt...
Man måste bygga kardantunnel och sen måste man antagligen fixa alla fästen och så vidare...

De där me vikten vet jag inte. Hade jag haft en våg skulle jag väga prylarna som jag har plockat ut men jag tror det kan bli en del.. Speciellt med tanke på att stolarna väger en del...
Bygga kardantunnel och fästen är väl rätt lindrig jämtemot att köpa en riktig Ur Quattro för 40000-50000 eller mer....

Men alltså för att få det att funka måste man ha en ny växellåda eller är det samma som sitter på GT modellen?
Sen är det väl kardanaxel och bakaxel, kortfattat.
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Som sagt jag har inte provat, Fick reda på på NA (Nordic audi) Att det antagligen var dyrare än att köpa en färdigquattro...

Du måste byta växellådan för den som sitter på GT är inte byggd för quattro... Den har bara fwd och inget "uttag" för kardan.... Inte vad jag vet iaf... *yes*
Väldigt kortfattat så borde de bli växellåda, kardan, bakaxel...

Är det ingen som har en quattro som man skulle kunna jämföra lite me :)
spax
GT-intresserad

Inlägg av spax »

kadan-tunnel har du redan, fästena är det nog ingen skilnad på och ja det lär vara dyrare att hitta och köpa en quattro dom som man ser är offtast slitna.

en sak bara det är skoj att bygga och man höjer värdet rijält

(besiktning och försäkring kan vara dyrt)
dalmasens
GT-diggare
Kontakt:

måste de.

Inlägg av dalmasens »

måste man köpa kardan, bakaxel, växel låda från en gt quattro.
Går de inte att köpa från nån annan audi quattro?
Har också funderat på att bygga om jag med nämligen.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Någon som tittat under en GT Quattro? Förmodligen inte... Det är helt olika golvpartier både fram och bak, ganska dyrt om det inte behövs. Har precis kollat mot en VAG referens, för att vara helt säker. Någon som vill ha artikelnmmer? :wink:

Däremot förefaller en URQ och en GTQ vara rätt lika, men annan låda, diffklump, drivaxlar, nav etc...

Det kanske ska nämnas att det börjar bli ruskigt svårt (och dyrt) att skaffa mer komplicerade saker ifrån VAG på grund av att det börjar vara slut på hyllorna... Och måste du ändå kapa ur golvet ur en Quattro ska den vara bra mosad i övrigt (och billig) för att det ska löna sig...

Pratade med dem häromveckan...

811 819 099 B Vattenavisare (ovanpå fläkt) utgått
855 821 021 K Framskärm Vänster utgått
855 821 022 K Framskärm höger utgått
855 831 051 E Dörr vänster 6128:-
855 831 052 E Dörr höger 5955:-
855 845 101 B Tätning vindruta 819:-
855 853 487 A Dekorfolie bakom nummerplåt bak. utgått

Det blir till att tända svetsen, botanisera på skrotar och lusläsa annonser. En polare köpte en i det närmaste rostfri GT quattro i dalarna för ett par veckor sen 18 000:- Det e mycket mindre än jag lagt på delar sen jag köpte min förra året och skruvade isär den... :roll:

mvh

/Christian
Orre

Inlägg av Orre »

Inte för att vara sån men vad hade det med att skärmar och dörrar utgått?

Angående om man kan ta andra Audi Quattro delar så läste jag någonstans kommer inte ihåg vart om en kille som bytte ut sin Urquattro bakaxel mot en S2 Quattroaxel.

Det är väl bara börja leta delar och bilar.
Och jag har mycket mer tid än jag har pengar så jag kan vänta på att en bil och bra bil kommer fram.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Varför bygga en Quattro istället för å köpa en?

Inlägg av Christian_J »

Inte för att jag tänkt starta något krig, men jag begriper mig inte på det här diskussionerna bara... Bara registreringsbesiktningen av ett ombyggt fordon är en dyr histora. (reg besiktning + SFRO besiktning)

Om du inte längre kan köpa skärmar, vad är oddsen för att kunna köpa golv eller hjulupphängningar? Och till vilket pris? Förmodligen bra mycket mer än de 15 - 25 tusen som man får ge för en komplett GT Quattro i bra skick.

S2 och URQ är förmodligen mer lika efterssom de har en likartad effekt, GT Quattro har klenare drivaxlar och annan utväxling, och visst ja - S2 och URQ grejor är jätteenkla och jättebilliga att få tag på.

Låda och bakdiff måste ha samma utväxlingen, vidare så finns ju olika splines på drivaxlarna som måste stämma med hubbarna och det finns ett par olika.

Det finns en undervärderad Quattro och det är 100/200 Turbo Quattro men den har liksom inte riktigt rätt mått...

mvh

/Christian
spax
GT-intresserad

Inlägg av spax »

costom costom costom made tror det stavas så hehehe

jag skulle inte vara så negativ en gt eller ur-q är en raritet ur en serie och jag kommer att bygga bygga och bygga på min den ända anledningen som jag ser nu till att jag skulle lägga ner det är i fall all världens råvaror skulle taslut!!!!!!!

allt är möjligt och det är så att det fins företag som livnär sig på att bygga sport delar varför skulle du inte kunna ta en helt annan del än den som har samma form som sitter där årgis
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Ok, ni har säker rätt.

Jag ber så mycket om ursäkt, jag ser fram emot att träffa er och era tuffa Quattro byggen på någon träff framöver. Klart att det är ballt att bygga en helt egen drivlina.

/Christian
spax
GT-intresserad

Inlägg av spax »

alla är vi väl olika men jag kan ju säga att jag inte köpte gt för att varken spara pängar eller låta den stå orörd:)

alla mina bekymmer släpper när jag ligger under henne

ps. hoppas min gt inte är en man:~
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Samma sak här, det enda som förvånade mig var fixeringen vid att ta en icke quattro och bygga en quattro av. När minst hälften av skillnaden i kostnad mellan att köpa en quattro och en fwd äts upp bara av besiktningen. Själv pillar jag och bygger ohämmat på min fwd, och har väl plöjt ner tillräckligt mycket pengar (och gratis tid) för att de skulle räckt till en quattro och ett par vanliga GT.

/Christian
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

det finns vell en kardam tunnel redan agat ligger ju den.. allfall på min..

jag har även skruv hål för kardan upp hängningen... jag har en svag anning om att det är orginal.. hällre skickar ja agat nån annans stans utan att bygga om kardan tunneln

GT de he bra he <<:lillen:>>
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Jo, det finns en "kardan" tunnel, men den är ganska mycket mindre än på en quattro, särskilt framtill. Ska tanka upp lite bilder så fort min web är tillbaka, en sprängskiss säger mer än tusen ord... :)

Mvh

/Christian
GT-tok

nice skulle gärna vilja se den spräng skissen faktis.... för jag har ju haft tankar på att göra nå fint av min gt.. mne va ska mna ha för bak axel utan att byta alla jävla fästen???

Lillen
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Jupp.. Ska bli spännande att se era byggen... (Nej jag är inte ironisk) *yes*
spq_mannen
GT-diggare

haloj

Inlägg av spq_mannen »

kan säga att att kardan tunneln behöver breddas på lite i framkant o ca nån halv meter bakåt.... sen gårdet o byta hjulhusen o botten plåten bak så har du en quattro *yes* kortfattat ...

håller själv på med det
GT-tok

okey.... tar mna ifrån en 100 lr nån annan audi
spq_mannen
GT-diggare

Inlägg av spq_mannen »

<:gt 2.2l:>lillen skrev:okey.... tar mna ifrån en 100 lr nån annan audi

missade det coupe quattro så klart :roll:
Skriv svar