Sida 1 av 2
vassare kam
Postat: fre apr 27, 2007 20:54
av Gizmo
idag har jag pillat på GT:n. Skulle sätta en vassare kam o allt gick bra till jag skulle starta den.. jag tyckte att jag satte allt på plats som det satt innan. men nu startar den inte.. markeringarna sitter rätt 0:an vid svänghjulet o punkten vid kamhjulet..
Har någon någon idé

Postat: fre apr 27, 2007 21:07
av NSX
Vad roligt med ny vassare kamaxel. Vad blev det för kamaxel?
Bara kamaxeln du bytt? Ej haft lös spridare, spridarslangar?
Monterat vacuum slangar rätt?
Kontrollerat att bilen tänder och att den får bränsle?
Kontrollera detta om inget ovan verkar troligt.
Finns en vacum slang under gummi röret mellan insuget och bränslefördelaren som man brukar glömma sätta dit eller lossnar. Då dör motorn eller startar inte
Postat: fre apr 27, 2007 22:36
av Gizmo
jag har ju inte varit där o pillat så mycket vid dem slangarna.. men jag ska kolla närmare påå det i morgon.. Jag har ju bara haft av locket o vissa slangar o kablar som ligger över, o jag tyckte att jag satte allt på sin plats igen.. Det starta fint som alltid när jag körde in den..
Men jag har funderat på om det e det till fördelaren.. fördelaren drivs ju av kammen, ett drev sitter i enden av kammen som jag har satt fel kanske.. men det blir till o ha av skiten igen i morgon o kolla.. om det ser bra ut så e det ju bara till o sätta på den gammle kammen o kolla om den startar då.. Och startar den bra då så har jag snurriga problem..
Postat: lör apr 28, 2007 23:07
av Raven_LIII
Kapar tråden lite bara..

Skulle bara säga att jag såg din bil här i Hälsingborg idag/ikväll på streetet..
Är här nere på besök och de var kul o se en gt må jag säga
Skulle bara skriva in en hälsning, Totalt OT.

Postat: mån apr 30, 2007 21:00
av Gizmo
Hehe.. kunde kommit fram o hälsat ju.. Så kunde vi snackat litta, så hade jag kunnat se på din.. GT:n då.

Eller det var bara bilen du såg..
Så då såg du när jag körde mot T-5:an med då eller..

Postat: mån apr 30, 2007 21:17
av Gizmo
Det blev ingen trimkam för min del.. den passa men bilen går fan helt konstigt. Men den andre GT:n gick hur bra som hälst. Men det e kanske bara för att den andre motorn hade en annan motor kod..
Men det blev nya lyftare i alla fall..
Så nu står man här med en trimkam..

Postat: mån apr 30, 2007 21:38
av Edis
Surt
Men ska man inte justera tändningen? Jag är kass på sådant, det var bara en tanke...
Skönt med nya lyftare iallafall!
Vad var det för kod på motorn kammen satt i?
Postat: mån apr 30, 2007 21:45
av Gizmo
jag e inte så duktig på sånt heller.. Men stoppa i sakerna kan jag
Men jag får höra mig för.. Se om jag kan få det o funka sen..
Postat: tis maj 01, 2007 00:09
av NSX
Kontrolleraförst kamaxelns markeringen, mot vevaxelns markering.
För nolla tändningen (om tändningen är helt åt skogen). Vrid på hjulen med växel i eller nåt annat bra sätt för att få snurr på vevaxeln, tills kolv ett står i topp, sen är det bara att titta under fördelarlocket var den kommer att tända (ni förstår nog).
Postat: tis maj 01, 2007 02:00
av Hinken
Rejsade du mot den vita quattron som går i HBG? Såg den under Vallåkra ifjor på gatorna. Såg trevligt ut

Postat: tis maj 01, 2007 13:41
av ajV
om det är en kamm till en hy motor så vet jag en som är intresserad av att köpa den om du vill bli av med den
MEEEEEEEE

Postat: tis maj 01, 2007 19:18
av Gizmo
NSX skrev:Kontrolleraförst kamaxelns markeringen, mot vevaxelns markering.
För nolla tändningen (om tändningen är helt åt skogen). Vrid på hjulen med växel i eller nåt annat bra sätt för att få snurr på vevaxeln, tills kolv ett står i topp, sen är det bara att titta under fördelarlocket var den kommer att tända (ni förstår nog).
Markeringarna står helt rätt. den på svänghjulet, den på kammhjulet o rotorn e vid sin markering..
satte i den gammle exakt lika dant som trimkammen.. starta bumms o gick fint..
Hinken:
Hehe nä känner på mig att det inte e så lönt o försoka mot en Quattro.
ajV:
Jag har själv en HY motor. Men jag kan inte motor koden på den motorn som kammen kommer ifrån..
Postat: tis maj 01, 2007 20:44
av NSX
Svårt att avgöra på bilden men jag gissar på att inte rotorn snurrar med trim kammen, pga olika drev på kamaxlarna.
Postat: tis maj 01, 2007 21:03
av Edis
Ursäkta en dum fråga, men det är väl den vänstra på bilden där de ligger bredvid varandra som är trimkammen?
Postat: tis maj 01, 2007 21:27
av Gizmo
ja precis.. den andre e litta sliten..
Postat: tis maj 01, 2007 21:32
av Gizmo
NSX skrev:Svårt att avgöra på bilden men jag gissar på att inte rotorn snurrar med trim kammen, pga olika drev på kamaxlarna.
Jag ställde dem brevid varandra o dem e identiska.(Tyckte jag) Kanske ska räkna dreven. Bara det att trimkammen har större "vippor" om man kan säga så (Dem som trycker på ventilerna)..
Postat: fre maj 04, 2007 08:01
av Raven_LIII
Ne, Jag missade nog det jag, Såg bara bilen

Körde ju en härk till Audi Avant ner dit, Min Gt står fortfarande inbäddad i ett garage och väntar på kärlek

Postat: tis maj 08, 2007 22:45
av Edis
Hur har det gått? Labbat något mer?
Postat: tis maj 08, 2007 22:50
av Gizmo
Nä jag har inte pallat..

men när jag har skruvat litta i det så återkommer jag..
Jag ska kolla upp om det e några skillnader på kammarna.. och om där e skilnader så kommer jag ta reda på vad det var för motor kod o sälja kammen sen..
Postat: mån maj 21, 2007 17:29
av Gizmo
Humm.. Varit ute o skruvat o det roliga e att där inte e någon skillnad mer än att trimkammen lyfter mer.. Bilen går inte alls bra när den kammen är på.. Så den gammle e på IGEN.. *Suck*

Men jag har ju en HY motor o kammen har ju suttit på en KL motor, så det e väl därför..
Så nu står jag här med en trimkam som suttit på en gt -84:a med KL motor.. Någon intreserad av den
