Går inte rent, hjälp.
Går inte rent, hjälp.
Jag bytte luftfilter, lagade en vakumslang som det va hål i och bytte alla tändkablar (audi´s). Just för att den skulle gå bättre. Den va lite ryckig på 1:an växel tidigare. Nu är det inte alls pigg längre! Och går inte alls bra.
Gaspedalen vibrerar. Jag kollade hur den tände med sån där "stetoskåp" eller vad det heter. Några kablar tänder LITE snabbare och några LITE långsammare. Kan det vara tändstiften? Tomgången ligger fortfarande på 900, som innan. Hjälp...
Gaspedalen vibrerar. Jag kollade hur den tände med sån där "stetoskåp" eller vad det heter. Några kablar tänder LITE snabbare och några LITE långsammare. Kan det vara tändstiften? Tomgången ligger fortfarande på 900, som innan. Hjälp...
Japp, de tänder bra. De är lite olika tempo på hur de skickar gnistan, men inte alls stor.
Nu har jag bytt tillbaka till den gamla fördelarlocket, köpt nya tändstift. med en tår i ögat tog jag bort retro-stiften med audiloggor och allt. Nu är det lite bättre, men den går fortfarande ryckigt på 1:an och 2:an.
Fattar inte vad det kan vara...
Alla vakumslangar är hela förutom en, men den leder in i luftburken, så den kan väl inte påverka hur bilen går?
Nu har jag bytt tillbaka till den gamla fördelarlocket, köpt nya tändstift. med en tår i ögat tog jag bort retro-stiften med audiloggor och allt. Nu är det lite bättre, men den går fortfarande ryckigt på 1:an och 2:an.
Fattar inte vad det kan vara...
Alla vakumslangar är hela förutom en, men den leder in i luftburken, så den kan väl inte påverka hur bilen går?
Senast redigerad av 1 Simpa, redigerad totalt 0 gånger.
Prova byta tillbaka till trasiga vacuum slangen igen! Bara för att se om det hjälper.
Min är lite småryckig och trött drar mer bränsle än vad den ska, felsökt i evigheter utan att hitta nånting.
Eller ja några fel iallafall och kanske några osäkra... Styrenheten för motorn verkar inte fungera bland annat. Men du har ju bra tomgång.
Min är lite småryckig och trött drar mer bränsle än vad den ska, felsökt i evigheter utan att hitta nånting.
Eller ja några fel iallafall och kanske några osäkra... Styrenheten för motorn verkar inte fungera bland annat. Men du har ju bra tomgång.
jag har med fått ett olustigt fenomen på min nu.. Den drar fin o går som den ska upp till ett visst varvtal sen slår motorn ifrån o bara plöddrar..
Den går hur bra som helst på låga varv.
Den dricker inte mycket o allt sitter som det ska o det e helt med..
Fast utom avgasröret.. Det läcker lite.. men det blir o kolla upp det..
Man skulle hittat en extra motor o satt den i ett ställ o hållt på med den. Allt nytt så man vet att allt e OK
Den går hur bra som helst på låga varv.
Den dricker inte mycket o allt sitter som det ska o det e helt med..
Fast utom avgasröret.. Det läcker lite.. men det blir o kolla upp det..
Man skulle hittat en extra motor o satt den i ett ställ o hållt på med den. Allt nytt så man vet att allt e OK
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Skumt sånt där, min låter hur gott som helst på högre varv, nu när jag bytt luftfilter, tändstift, tändkablar så är den mycket piggare.
MEN det är såå irriterande med ryckig gång på låga varv.
Gizmo, det där är ju nästan värre, man vill ju pressa på högre varv när man känner för att "njuta" lite.
NSX: Vakumslangen går in i luftburken, då påverkar den väl inte hur motorn går? Då är det väl en miljösak? Den lilla stumpen kostar förövrigt 300kr hos audi.
MEN det är såå irriterande med ryckig gång på låga varv.
Gizmo, det där är ju nästan värre, man vill ju pressa på högre varv när man känner för att "njuta" lite.
NSX: Vakumslangen går in i luftburken, då påverkar den väl inte hur motorn går? Då är det väl en miljösak? Den lilla stumpen kostar förövrigt 300kr hos audi.
Simpa: Nu när jag tänker efter så innan gick min med ojämt på låga varv.. Precis som om kraften kom o gick.. Men efter jag bytta alla lyftare o prova trim-kammen så går den som den ska, på LÅGA varv..
Men sen om jag ligger i 4:an o växlar ner till 2:an o gasar så varvar den upp o sen börjar det pluddra.. Hellre haft det som innan tror jag.. Då kunde man gasa fult ut ju..
Men sen om jag ligger i 4:an o växlar ner till 2:an o gasar så varvar den upp o sen börjar det pluddra.. Hellre haft det som innan tror jag.. Då kunde man gasa fult ut ju..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Humm tips... Det har jag inga.. Men jag har inte kommit på varför den sluta gå ojämt.. Kan vara att jag fick alla markeringarna rätt. Kam,rotor o svänghjul. Men det skiter jag i nu.. Jag vill bara att den ska gå som den gjorde.. JAG VILL KUNNA GASA SOM IGEN....
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Nu håller jag på att få spel över hur illa den går... Känns som att alltid krånglar. Tomgången är inte stabil. Det känns som stora "hål" när jag gasar, kan stämpla och det tar flera sekunder innan den varvar upp. Och går väldigt ryckigt. Har gått igenom alla vakumslangar.
Vart börjar jag? Tändning, rotor? Eller ska jag börja i nån annan ände?
Vart börjar jag? Tändning, rotor? Eller ska jag börja i nån annan ände?
Du skrev inte att du hade bytt fördelarlock i det första inlägget, men jag antar att du bytte det och rotorn också, eller? Inget mer du har bytt?
Var har du köpt tänddelarna? Rotorn kostar ju 3-400kr på Audi och den är ju lite speciell om man jämför med en äldre kärra.
Först av allt hade jag testat att koppla loss tomgångsmotorn (elkontakten) och därefter startat och provkört bilen. Därefter hade jag testat att byta tillbaka alla tänddelar jag hade bytt, hjälper inte det så kan man ju montera de nya igen och därefter gå vidare med felsökningen.
Hur ser den skumma "vakuumfördelaren" ut? Den i gummi som en massa slangar går in i? Den har en tendens att spricka och har man rotat med slangarna så kanske det har börjat spricka upp så det har blivit hål i någon "pip".
Var har du köpt tänddelarna? Rotorn kostar ju 3-400kr på Audi och den är ju lite speciell om man jämför med en äldre kärra.
Först av allt hade jag testat att koppla loss tomgångsmotorn (elkontakten) och därefter startat och provkört bilen. Därefter hade jag testat att byta tillbaka alla tänddelar jag hade bytt, hjälper inte det så kan man ju montera de nya igen och därefter gå vidare med felsökningen.
Hur ser den skumma "vakuumfördelaren" ut? Den i gummi som en massa slangar går in i? Den har en tendens att spricka och har man rotat med slangarna så kanske det har börjat spricka upp så det har blivit hål i någon "pip".
Nu är det löst! Så jävla skönt när det funkar igen.
Jag hade bytt: tändkablar (audi), fördelarlock (audi), tändstift och passade på att byta luftfilter.
Felet var vakumklockan, vad jag har förstått så påverkar (finjusterar?) den hur den bilen tänder. Inga synliga sprickor eller så på den gamla men jag ska plocka isär den och titta hur det ser ut inuti.
Förövrigt så går det en tjock vakumslang precis under tomgångmotorn, till luftburken (nån miljöpryl) som lätt blir som smör. Den var igenkleggadså jag tog bort den oxå, och då blev den ännu bättre.
Så jäkla nöjd nu... Tack alla för hjälp! TACK Micke för vakumklockan sist på träffen! Citat Micke: "ta den här oxå, den brukar paja..." 1 vecka senare...
Jag hade bytt: tändkablar (audi), fördelarlock (audi), tändstift och passade på att byta luftfilter.
Felet var vakumklockan, vad jag har förstått så påverkar (finjusterar?) den hur den bilen tänder. Inga synliga sprickor eller så på den gamla men jag ska plocka isär den och titta hur det ser ut inuti.
Förövrigt så går det en tjock vakumslang precis under tomgångmotorn, till luftburken (nån miljöpryl) som lätt blir som smör. Den var igenkleggadså jag tog bort den oxå, och då blev den ännu bättre.
Så jäkla nöjd nu... Tack alla för hjälp! TACK Micke för vakumklockan sist på träffen! Citat Micke: "ta den här oxå, den brukar paja..." 1 vecka senare...
Ja det e ju bra att här e någon som får rätt på sin bil.. Men jag såg att den lilla slangen till min klocka sitter inte fast någonstans.. o jag hittar inte var den ska sitta i heller..(Hjälp någon) men jag ska gå över mina slangar med i morgon..
Ska beställa soppefilter, oljefilter, olja med i morgon.. se om jag kan få tag på tändkablar med.. Simpa:vad kosta tändkablarna på audi??
Ska beställa soppefilter, oljefilter, olja med i morgon.. se om jag kan få tag på tändkablar med.. Simpa:vad kosta tändkablarna på audi??
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Skulle någon kunna hjälpa mig o kolla var slangen från vakuum klockan (Den vid fördelaren) går till.. Min e helt borta.. Vet inte om det e därför den hoppar.. Har precis byttat tändkablar o spole, Min tändkabel från spolen hade rostat fast och vissa andra tändkablar var med rostiga. Men detta gav ingen förbättring.
Men ska det fortsätta i denna takten så kommer jag inte till o kunna komma på träffen. För då e den väl helt dö. Vill ju gärna komma upp..
Men ska det fortsätta i denna takten så kommer jag inte till o kunna komma på träffen. För då e den väl helt dö. Vill ju gärna komma upp..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Har inte vart vid en dator på några dagar, men du har ju 3st vakumslangar från klockan och en snutt som är igenpluggad, som ska vara till ngt "extraval". Har fotat lite vart alla mina vakumslangar går. Men den lilla blå ska snett ner till motorblocket, om det där är blocket...
Jag köpte begagnade tändkablar av Micke, varav jag bytte ut två st som inte tände i samma tempo som de andra. Just för att jag tyckte 1000kr (audi, från MECA) va lite väl dyrt. Jag har lite lösa audikablar som funkar bra, och har även några vakumrör om du skulle sakna nåt.
Vakumklockan, men röd, blå och vit. Ovanför den blå som går till blocket, finns det en slang som har en länk, som gör att luften bara går åt ett håll. Vad det nu heter...
Den vita går hit.
Den röda är den som går till luftspjällen.
Den gula, som går över motorn går från en rymdskeppsliknande grej till en likdan sån som sitter fast, under fördelarlocket. Hur man nu kan veta hur ett rymdskepp ser ut...
Ledsen att jag inte vet vad ngt heter. Hoppas det hjälper med bilderna!
Jag köpte begagnade tändkablar av Micke, varav jag bytte ut två st som inte tände i samma tempo som de andra. Just för att jag tyckte 1000kr (audi, från MECA) va lite väl dyrt. Jag har lite lösa audikablar som funkar bra, och har även några vakumrör om du skulle sakna nåt.
Vakumklockan, men röd, blå och vit. Ovanför den blå som går till blocket, finns det en slang som har en länk, som gör att luften bara går åt ett håll. Vad det nu heter...
Den vita går hit.
Den röda är den som går till luftspjällen.
Den gula, som går över motorn går från en rymdskeppsliknande grej till en likdan sån som sitter fast, under fördelarlocket. Hur man nu kan veta hur ett rymdskepp ser ut...
Ledsen att jag inte vet vad ngt heter. Hoppas det hjälper med bilderna!
Som jag har förstått så skjuter vakumklockan tändningen vid höga varv. En kolv i klockan reagerar med undertryycket från insuget om jag inte minns fel.
Och med en trasig sån gick min väldigt dåligt när jag skulle gasa, plus att tomgången va orolig. Helt utan utan den gick min bil helt katastrofalt, och med en ny sån, gick bilen klockrent. Det står att det är en förstärkare på själva klockan.
Och med en trasig sån gick min väldigt dåligt när jag skulle gasa, plus att tomgången va orolig. Helt utan utan den gick min bil helt katastrofalt, och med en ny sån, gick bilen klockrent. Det står att det är en förstärkare på själva klockan.