Tomgångsproblem -> Fixat -> Inte -> Jo nu!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Tomgångsproblem -> Fixat -> Inte -> Jo nu!

Inlägg av bruzze »

Hej!

Jag tänkte berätta om mitt tomgånsproblem som jag fixade. Helt plötsligt blev min coupe svårstartad och fick en tomgång på ca 500varv. Det varkar som om tomgångsregleringen lade av och bilen la sig på sin grundtomgång. Den kan man justera med skruven man jag vill laga det riktiga felet. Justerar man den så får bilen också olika tomgång beroende på om den är varm eller kall också och det funkar inte för mig.

- Jag testade tomgångsmotorn och den funkade. Duttade lite med 12-volt på den när bilen var igång och då varvade den upp.
- Mätte på tomgångskontakten också och den funkade.
- Kollade lödningar i tomgångsregleringsreläet som sitter nederst på reläerminalen under instrumentbrädan. Det verkade ok.
- Sen kollade jag i min hynes för Audi 100 och 200 turbo. Där fanns en bild på en tomgångsreglering. Den visade att det även ver en ledning som mätte varvtalet på tändspolen och en ledning till en oljetempmätare.
- Kollade ledningen till tändspolen och den verkade ok.
- Kollade också oljekontakterna och kom fram till att jag hade oxid på några stift. När jag fixat det så funkade tomgången.

Min slutsats blir då att regulatorn stänger ner sig när den inte får de signaler som är förväntade. När jag under drift drog ut kontakten till tomgångsmotorn för att testa att den verkligen var i drift så sjönk tomgången. När jag sedan satte i kontakten igen så var tomgången fortfarande låg tills jag startade om bilen. Då funkade den igen.

Detta är min högst amatörmässiga slutsats och den funkade för mig. Hoppas den funkar för någon annan också!

Bruzze
Senast redigerad av 2 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Tomgångsproblem!

Inlägg av Dompers »

Alltid gott när saker och ting löser sig! *yes*
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

Och vad var lösningen på problemet då?
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

GT-87 skrev:Och vad var lösningen på problemet då?
bruzze skrev:- Kollade också oljekontakterna och kom fram till att jag hade oxid på några stift. När jag fixat det så funkade tomgången.
*yes* :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

För att förtydliga. När jag gjort rent dessa kontakter så funkade det. Edit: Denna är inte till tomgångsregleringen vet jag nu / Bruzze
Bild

Här är bilden från min Hynes-manual till 100/200
Bild

Bruzze
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Bra med förtydligande Bruzze, lika bra att gå ut och se hur mina kontakter är. Lika bra att gå igenom alla sånna där kontakter. Bara jag som inte gillar att peta på de där? Tycker de ser så känsliga ut med tunna kablar, man vill ju inte paja allt...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det är ingen större fara när det är vanliga flatstift. Det är ju bara att byta ut dom om dom havererar. Bättre bytta kabelskor och fungerande tomgång än alternativet! Det finns ju kablellängd så det räcker iallafall. Hade du justerat upp din grundtomgång? Glöm inte att justera ner den om du får det att funka. När jag fick min att funka så märkte jag det då jag startade bilen. Då varvade den upp till ca 2000 för att sedan stevis sjunka ner till 800. När du kopplar ur tomgångsventilen(motorn) så kör motorn på grundtomgången. Den var på min runt 500 varv.

Kan nämnas att relät även styr motorbroms. Hur det funkar har jag ingen aning om!

B.t.w. dags att klippa tumnageln ser jag! ::

Bruzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

min ligger på 900 varv nu. Det är väl korrekt? Har små ryck kvar, kan bero på nått stift, ska kolla. Har inte ändrat tomgången nåt.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Då var det någon annan jag läste om någonstans. Regleringen hade pajjat så han ställde upp grundtomgången och då vart den olika beroende på om bilen var varm eller kall. Tomgången ska inte justeras på dessa bilar. Den är elektroniskt reglerad till typ 900varv. Grundtomgången är mest till för att få bilen att fortfarande gå om regleringen pajjar.

Jo min ligger också runt 8-900. Prova att dra ur kontakten till tomgångsventilen och se om den sjunker. I så fall funkar regleringen. När du sätter tillbaka kontakten så måste du kanske starta om bilen för att den ska börja reglera igen.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Man ska inte vara för snabb att slå sig på bröstet. Nu la den av igen. Jag måste ha tag i delar så att jag kan testa att byta relä och tempgivare för att se om felet ligger i dessa. Verkar intermetent.

/Bruzze
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

min 85:a projekt bil är med lite skum startar jag den har den ett varv på ca 2000 och drar jag ur kontakten till tomgångsmotorn varvar den ner till normalt varv stannar där även om jag sätter tillbaka sladden.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Då har du hög grundtomgång. Din stabilisering verkar också lite kajko. Den justerar tomgången till 2000 och det är ungefär 1000 för högt. När du drar ur kontakten går den ner till grund. Då ballar regleringen ur och blir urkopplad tills du startar om. När min funkar startar den upp på ca 2000 och går sen ner till 800.

Jag har letat fel nu och den vägrar att hoppa igång. Jag ska försöka få tag i lite delar så att jag kan köra lite felsökning. Dompers???? Please! Finns det också någon som har en Hynes som täcker in min årsmodell. Vill ha tag i schema och aktuell beskrivning av tomgångsregleringen.

Bruzze
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag ska snart krypa till kojs för jag ska upp 4 imorgon för att flyga till Stockholm, annars kanske jag hade kunnat snoka rätt på något, men hinner inte nu...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Slängde ut en blänkare på NA-forument får se om någon där vet nått.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Dagens tomgångsnotering är: Fungerar...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Dagens tomgångsnotering är: Jag svor hela vägen till vinterförvaringen...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Dagens tomgångsnotering är: Jag svor hela vägen tillbaka från vinterförvaringen... Gjorde sedan rent kontakterna till den stora oljegivaren på blocket. Kolla bilden ovan. Jag nypte också åt kabelskorna och nu verkar det funka.. ta i trä! Har nu slutat att svära och ägnar mig istället åt att hålla tummarna!
Skriv svar