Tomgångsproblem -> Fixat -> Inte -> Jo nu!
Tomgångsproblem -> Fixat -> Inte -> Jo nu!
Hej!
Jag tänkte berätta om mitt tomgånsproblem som jag fixade. Helt plötsligt blev min coupe svårstartad och fick en tomgång på ca 500varv. Det varkar som om tomgångsregleringen lade av och bilen la sig på sin grundtomgång. Den kan man justera med skruven man jag vill laga det riktiga felet. Justerar man den så får bilen också olika tomgång beroende på om den är varm eller kall också och det funkar inte för mig.
- Jag testade tomgångsmotorn och den funkade. Duttade lite med 12-volt på den när bilen var igång och då varvade den upp.
- Mätte på tomgångskontakten också och den funkade.
- Kollade lödningar i tomgångsregleringsreläet som sitter nederst på reläerminalen under instrumentbrädan. Det verkade ok.
- Sen kollade jag i min hynes för Audi 100 och 200 turbo. Där fanns en bild på en tomgångsreglering. Den visade att det även ver en ledning som mätte varvtalet på tändspolen och en ledning till en oljetempmätare.
- Kollade ledningen till tändspolen och den verkade ok.
- Kollade också oljekontakterna och kom fram till att jag hade oxid på några stift. När jag fixat det så funkade tomgången.
Min slutsats blir då att regulatorn stänger ner sig när den inte får de signaler som är förväntade. När jag under drift drog ut kontakten till tomgångsmotorn för att testa att den verkligen var i drift så sjönk tomgången. När jag sedan satte i kontakten igen så var tomgången fortfarande låg tills jag startade om bilen. Då funkade den igen.
Detta är min högst amatörmässiga slutsats och den funkade för mig. Hoppas den funkar för någon annan också!
Bruzze
Jag tänkte berätta om mitt tomgånsproblem som jag fixade. Helt plötsligt blev min coupe svårstartad och fick en tomgång på ca 500varv. Det varkar som om tomgångsregleringen lade av och bilen la sig på sin grundtomgång. Den kan man justera med skruven man jag vill laga det riktiga felet. Justerar man den så får bilen också olika tomgång beroende på om den är varm eller kall också och det funkar inte för mig.
- Jag testade tomgångsmotorn och den funkade. Duttade lite med 12-volt på den när bilen var igång och då varvade den upp.
- Mätte på tomgångskontakten också och den funkade.
- Kollade lödningar i tomgångsregleringsreläet som sitter nederst på reläerminalen under instrumentbrädan. Det verkade ok.
- Sen kollade jag i min hynes för Audi 100 och 200 turbo. Där fanns en bild på en tomgångsreglering. Den visade att det även ver en ledning som mätte varvtalet på tändspolen och en ledning till en oljetempmätare.
- Kollade ledningen till tändspolen och den verkade ok.
- Kollade också oljekontakterna och kom fram till att jag hade oxid på några stift. När jag fixat det så funkade tomgången.
Min slutsats blir då att regulatorn stänger ner sig när den inte får de signaler som är förväntade. När jag under drift drog ut kontakten till tomgångsmotorn för att testa att den verkligen var i drift så sjönk tomgången. När jag sedan satte i kontakten igen så var tomgången fortfarande låg tills jag startade om bilen. Då funkade den igen.
Detta är min högst amatörmässiga slutsats och den funkade för mig. Hoppas den funkar för någon annan också!
Bruzze
Senast redigerad av 2 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
För att förtydliga. När jag gjort rent dessa kontakter så funkade det. Edit: Denna är inte till tomgångsregleringen vet jag nu / Bruzze
Här är bilden från min Hynes-manual till 100/200
Bruzze
Här är bilden från min Hynes-manual till 100/200
Bruzze
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Det är ingen större fara när det är vanliga flatstift. Det är ju bara att byta ut dom om dom havererar. Bättre bytta kabelskor och fungerande tomgång än alternativet! Det finns ju kablellängd så det räcker iallafall. Hade du justerat upp din grundtomgång? Glöm inte att justera ner den om du får det att funka. När jag fick min att funka så märkte jag det då jag startade bilen. Då varvade den upp till ca 2000 för att sedan stevis sjunka ner till 800. När du kopplar ur tomgångsventilen(motorn) så kör motorn på grundtomgången. Den var på min runt 500 varv.
Kan nämnas att relät även styr motorbroms. Hur det funkar har jag ingen aning om!
B.t.w. dags att klippa tumnageln ser jag!
Bruzze
Kan nämnas att relät även styr motorbroms. Hur det funkar har jag ingen aning om!
B.t.w. dags att klippa tumnageln ser jag!
Bruzze
Då var det någon annan jag läste om någonstans. Regleringen hade pajjat så han ställde upp grundtomgången och då vart den olika beroende på om bilen var varm eller kall. Tomgången ska inte justeras på dessa bilar. Den är elektroniskt reglerad till typ 900varv. Grundtomgången är mest till för att få bilen att fortfarande gå om regleringen pajjar.
Jo min ligger också runt 8-900. Prova att dra ur kontakten till tomgångsventilen och se om den sjunker. I så fall funkar regleringen. När du sätter tillbaka kontakten så måste du kanske starta om bilen för att den ska börja reglera igen.
Jo min ligger också runt 8-900. Prova att dra ur kontakten till tomgångsventilen och se om den sjunker. I så fall funkar regleringen. När du sätter tillbaka kontakten så måste du kanske starta om bilen för att den ska börja reglera igen.
Då har du hög grundtomgång. Din stabilisering verkar också lite kajko. Den justerar tomgången till 2000 och det är ungefär 1000 för högt. När du drar ur kontakten går den ner till grund. Då ballar regleringen ur och blir urkopplad tills du startar om. När min funkar startar den upp på ca 2000 och går sen ner till 800.
Jag har letat fel nu och den vägrar att hoppa igång. Jag ska försöka få tag i lite delar så att jag kan köra lite felsökning. Dompers???? Please! Finns det också någon som har en Hynes som täcker in min årsmodell. Vill ha tag i schema och aktuell beskrivning av tomgångsregleringen.
Bruzze
Jag har letat fel nu och den vägrar att hoppa igång. Jag ska försöka få tag i lite delar så att jag kan köra lite felsökning. Dompers???? Please! Finns det också någon som har en Hynes som täcker in min årsmodell. Vill ha tag i schema och aktuell beskrivning av tomgångsregleringen.
Bruzze
Dagens tomgångsnotering är: Jag svor hela vägen tillbaka från vinterförvaringen... Gjorde sedan rent kontakterna till den stora oljegivaren på blocket. Kolla bilden ovan. Jag nypte också åt kabelskorna och nu verkar det funka.. ta i trä! Har nu slutat att svära och ägnar mig istället åt att hålla tummarna!