Insprutningstips! (Insprutningsdramatik?)

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Insprutningstips! (Insprutningsdramatik?)

Inlägg av Christian_J »

Har bråkat med insprutningen några kvällar inför besiktningen och fått en och annan insikt som jag tänkte dela med mig av...

Upprinnelsen är en risig bränslerörsskarv som en tidigare ägare gjort och som sprutat bensin under batterilådan (bredvid främre avgasröret). Inte så bra alltså. Förra sommaren så läckte den lite en gång, men jag var så less på att skruva då så jag bytte bara slangen och satte dit nya slangkämmor. När jag hämtade bilen i våras läckte den bensin (slangen hade torkat?) och ett beslut om att byta röreländena togs på stående fot... :evil:

Utrustad med kopparrör, nytt bensinfilter och ett nyinköpt dubbelkoningsverktyg så satte jag igång. Det gick väl ganska bra och bränslepumpshyllan blev blästrad och målad, pumpen som satt med buntband monterades tillbaka med en gummibussing och en ny slangklämma runt sig och infästningen av hyllan byttes också ifrån buntband till en ny gummibussing.

Provstart - inga problem!

Sen blev det hadbromslänkagerenovering med blästring och lackering av "oket" samt en svarvad aludistans för att slippa glappet i handbromsen då gängorna en bit in på justerstången var utom hopp och delen inte längre tillgänglig ifrån Tyskland. Avrundade med oljeservice och inspektion utav tänddelarna. Inga problem!

Provkörningen skulle klaras av på vägen hem ifrån jobbet (5,5mil). Hon låter bra och efter ett par hundra meter och ger jag hela foten - 3000 rpm - spika spika bluddra etc... ...tvärdör vid belastning.

Plocka isär sätta ihop, provköra - samma resultat!

Börjar leta vaccumläckor, byta tändkablar etc etc utan några resultat. Men till sist noterar jag att bränslefiltret är "uppblåst", dvs ser ut som en "sprayburk" istället för en "läskburk" i den falsade ändan. Då började jag misstänka stopp i bränslesystemet och frisk pump... *neutral*

Och en stund senare har jag lokaliserat ett filter till som jag inte visste fanns, nämligen innuti banjon som ansluter igående bensin i k-jet huvudet - och det var igensatt! Undrar hur många som haft problem med det utan att känna till det? ::

Slutet gott allting gott! Och det andra bensinfiltret blev (precis som oljefiltret) av ett välkänt tyskt fabrikat... :oops:

Hoppas det kan hjälpa någon!

Mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mycket intressant, det andra filtret har jag aldrig hört talas om :?

Ska snoka lite på min :D
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Re: Insprutningstips! (Insprutningsdramatik?)

Inlägg av Gizmo »

Christian_J skrev:Hon låter bra och efter ett par hundra meter och ger jag hela foten - 3000 rpm - spika spika bluddra etc... ...tvärdör vid belastning.
Mvh

/Christian

Detta låter exakt som mitt problem.. Den bara tvärdör vid ca 4000varv, släpper o den går bra igen. För mycket belastning o varv så börjar den o pluddra.
Jag ska bytta soppa filter nu när lönen kommer.
Men det andra filtret fatta jag inte var det satt. Har du en möjlighet o ta en bild o ringa in delen där det andra filtret sitter. Bytta du ut det mot ett nytt??
Så nu hoppas jag bara att det hjälper mig lika mycket som det hjälpte dig..
Hjälp
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det sitter en liten sil/filter innuti banjobulten som ansluter ingående bensin i K-jet huvudet (vid den lilla pilen in). Man plockar alltså loss det slang-rör som ansluter ingående bränslerör ifrån pumpen till insprutningen. Det är den slangen som sitter med banjo till bränsleledningarna.

Jag blåste ur den med tryckluften, då sa det schploff och blev en fläck på väggen... :shock:

Lycka till!

/Christian
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Kan vara värt att kolla nu när jag ska byta bränslefilter. Räcker nog med at det är llite skitigt där för att det ska få sämre bensinflöde. Har ett nytt liggandes. Ska bara se till att hitta vart det ska sitta... :)
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Under baksätet (utanpå bilen alltså) på passagerarsidan är ett hett tips...

/C
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Den lilla silen ska jag kolla upp, nu tror jag att jag vet var den sitter. Man kan ju hoppas på att den kommer o gå bättre efter det.
Finns det nya o köpa? Annars får man ju blåsa av det som du gjorde..
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Det kan vara högt bensintryck i dessa ledningar så var försiktiga när ni lossar dom! Kolla här vad som hände mig i söndags!

http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1334

Bruzze
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Ajajaj.. Lovar att ta det försiktigt :wink:
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Såja.. då har jag kollat den lilla silen o den ser helt ok ut.. men i morgon (om där e öppet) ska jag köpa fördelar lock, rotor, o soppa filter.. så då ska jag passa på o blåsa ledningarna med..

Jag han nästan hem så börja den plöddra så fort den fick jobba lite. :evil:
Se om det löser sig se..
Skriv svar