Upprinnelsen är en risig bränslerörsskarv som en tidigare ägare gjort och som sprutat bensin under batterilådan (bredvid främre avgasröret). Inte så bra alltså. Förra sommaren så läckte den lite en gång, men jag var så less på att skruva då så jag bytte bara slangen och satte dit nya slangkämmor. När jag hämtade bilen i våras läckte den bensin (slangen hade torkat?) och ett beslut om att byta röreländena togs på stående fot...

Utrustad med kopparrör, nytt bensinfilter och ett nyinköpt dubbelkoningsverktyg så satte jag igång. Det gick väl ganska bra och bränslepumpshyllan blev blästrad och målad, pumpen som satt med buntband monterades tillbaka med en gummibussing och en ny slangklämma runt sig och infästningen av hyllan byttes också ifrån buntband till en ny gummibussing.
Provstart - inga problem!
Sen blev det hadbromslänkagerenovering med blästring och lackering av "oket" samt en svarvad aludistans för att slippa glappet i handbromsen då gängorna en bit in på justerstången var utom hopp och delen inte längre tillgänglig ifrån Tyskland. Avrundade med oljeservice och inspektion utav tänddelarna. Inga problem!
Provkörningen skulle klaras av på vägen hem ifrån jobbet (5,5mil). Hon låter bra och efter ett par hundra meter och ger jag hela foten - 3000 rpm - spika spika bluddra etc... ...tvärdör vid belastning.
Plocka isär sätta ihop, provköra - samma resultat!
Börjar leta vaccumläckor, byta tändkablar etc etc utan några resultat. Men till sist noterar jag att bränslefiltret är "uppblåst", dvs ser ut som en "sprayburk" istället för en "läskburk" i den falsade ändan. Då började jag misstänka stopp i bränslesystemet och frisk pump...

Och en stund senare har jag lokaliserat ett filter till som jag inte visste fanns, nämligen innuti banjon som ansluter igående bensin i k-jet huvudet - och det var igensatt! Undrar hur många som haft problem med det utan att känna till det?

Slutet gott allting gott! Och det andra bensinfiltret blev (precis som oljefiltret) av ett välkänt tyskt fabrikat...

Hoppas det kan hjälpa någon!
Mvh
/Christian