Lätt blå avgaser...
Lätt blå avgaser...
Igår märkte jag att avgaserna var lätt blå, och luktade lite konstigt. Nån som känner igen eller har en tanke på vad det kan vara?
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Att byta ventiltätningar är inte speciellt svårt tycker då jag..
Gjorde det på min 200sx samtidigt som jag regjorde ventilerna och sätena, och slipade dem litegrann med speciell ventilpasta...
Rengjorde även lyftarna och motionerade upp dem litegrann (hydrauliska)...
Det viktiga när man håller på med sånt är att man är noggrann och märker upp vilken ventil som sitter var osv...
Sen är det en STOR fördel om man har tillgång till en vakumtestare (vet inte vad de heter egentligen, men...) som man använder för att kolla så ventilerna håller tätt...
Sen ett till tips som de flesta redan räknat ut.. Dra inte bultarna "på känn", ANVÄND momentnyckel...
Annars kan det sluta med att man får byta överfall och kamaxlar i onödan, då du får fel belastning på dem...
Men som sagt detta är bara vad jag tycker..
Gjorde det på min 200sx samtidigt som jag regjorde ventilerna och sätena, och slipade dem litegrann med speciell ventilpasta...
Rengjorde även lyftarna och motionerade upp dem litegrann (hydrauliska)...
Det viktiga när man håller på med sånt är att man är noggrann och märker upp vilken ventil som sitter var osv...
Sen är det en STOR fördel om man har tillgång till en vakumtestare (vet inte vad de heter egentligen, men...) som man använder för att kolla så ventilerna håller tätt...
Sen ett till tips som de flesta redan räknat ut.. Dra inte bultarna "på känn", ANVÄND momentnyckel...
Annars kan det sluta med att man får byta överfall och kamaxlar i onödan, då du får fel belastning på dem...
Men som sagt detta är bara vad jag tycker..
Du skrev att det var kul att byta ventilkåpspackning. När du lyft ventilkåpan så ska du ju lyfta toppen och den är ungefär 2 dec tjock eller nått. Där nere sitter problemet med ventiltätningar eller topplockspackning. Bara ville vara säker på att du inte trodde att ny ventilkåpspackning skulle lösa problemet!Simpa skrev:Menar du?bruzze skrev:Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
haha, nä, jag fattat att det är ett helvete... Lite blå rök har väl ingen dött av, eller hur? Ser ju lite coolt ut när jag tänker efter.
Nej, men seriöst. Det va bara den gången, så det känns inte som att det är akut. Kan ju vara varit ngt tillfälligt oxå. Har aldrig sett det tidigare heller. Men händer det igen så får jag väl ta tag i plågan...
Nej, men seriöst. Det va bara den gången, så det känns inte som att det är akut. Kan ju vara varit ngt tillfälligt oxå. Har aldrig sett det tidigare heller. Men händer det igen så får jag väl ta tag i plågan...
-
- GT-diggare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
- Ort: Pite
Om bilen har stått ett längre tag, eller oljan börjar bli lite blaskig eller om du har kört bilen väldigt varm och stängt av utan att låta motorn svalna,
så kan det ibland bli så att det rinner ner lite olja förbi ventiltätningarna eller såna ställen och skapar en liten rökpuff...
(Talar av erfarenhet.. Säger inte att det är så med din bil, men det KAN vara så)
Om det bara har hänt en gång finns det kanske ingen större anledning att oroa sig..
Håll bara koll på avgasernas färg och lukt lite då och då..
MEN, även om avgaserna inte luktar eller är blå så kan det fortfarande hända att den bränner lite olja..
Ett hyfsat lätt sätt att kolla avgaserna är ju att köra bilen till normaltemp en varm dag, och sedan kolla om det kommer nå "tjockare" avgaser från röret..
(Normalt sett syns väl avgaserna knappt en varm dag..)
Annars om man vill va helt säker, gör ett avgastest på din lokala bilverkstad
Rätta mig gärna om jag har fel, ngn..
så kan det ibland bli så att det rinner ner lite olja förbi ventiltätningarna eller såna ställen och skapar en liten rökpuff...
(Talar av erfarenhet.. Säger inte att det är så med din bil, men det KAN vara så)
Om det bara har hänt en gång finns det kanske ingen större anledning att oroa sig..
Håll bara koll på avgasernas färg och lukt lite då och då..
MEN, även om avgaserna inte luktar eller är blå så kan det fortfarande hända att den bränner lite olja..
Ett hyfsat lätt sätt att kolla avgaserna är ju att köra bilen till normaltemp en varm dag, och sedan kolla om det kommer nå "tjockare" avgaser från röret..
(Normalt sett syns väl avgaserna knappt en varm dag..)
Annars om man vill va helt säker, gör ett avgastest på din lokala bilverkstad
Rätta mig gärna om jag har fel, ngn..