Lätt blå avgaser...

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Lätt blå avgaser...

Inlägg av Simpa »

Igår märkte jag att avgaserna var lätt blå, och luktade lite konstigt. Nån som känner igen eller har en tanke på vad det kan vara?
erikk_1986
GT-diggare
Inlägg: 50
Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
Ort: Pite

Inlägg av erikk_1986 »

Blårök = olja...
Kan ju vara ventiltätningarna eller nåt sånt...
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Tack, kommer aldrig ihåg vilken färg och lukt som är vad :) Det låter rimligt. Ventilkåpspackning är ju alltid kul att byta...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Kul... Har gjort det flera ggr på andra bilar.. :lol:
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

bruzze skrev:Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
Menar du? ::

Nå Eje, vad kostar du? :wink:
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Jag gör det inte... PGA kärleken till 2.1orna och att jag inte är fullutbildad fordons mek. Ett litet tips bara. Porta toppen när du väl är där och köp en trim kam...
erikk_1986
GT-diggare
Inlägg: 50
Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
Ort: Pite

Inlägg av erikk_1986 »

Att byta ventiltätningar är inte speciellt svårt tycker då jag..
Gjorde det på min 200sx samtidigt som jag regjorde ventilerna och sätena, och slipade dem litegrann med speciell ventilpasta...
Rengjorde även lyftarna och motionerade upp dem litegrann (hydrauliska)...

Det viktiga när man håller på med sånt är att man är noggrann och märker upp vilken ventil som sitter var osv...
Sen är det en STOR fördel om man har tillgång till en vakumtestare (vet inte vad de heter egentligen, men...) som man använder för att kolla så ventilerna håller tätt...
Sen ett till tips som de flesta redan räknat ut.. Dra inte bultarna "på känn", ANVÄND momentnyckel...
Annars kan det sluta med att man får byta överfall och kamaxlar i onödan, då du får fel belastning på dem...

Men som sagt detta är bara vad jag tycker.. *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Simpa skrev:
bruzze skrev:Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
Menar du? ::
Du skrev att det var kul att byta ventilkåpspackning. När du lyft ventilkåpan så ska du ju lyfta toppen och den är ungefär 2 dec tjock eller nått. Där nere sitter problemet med ventiltätningar eller topplockspackning. Bara ville vara säker på att du inte trodde att ny ventilkåpspackning skulle lösa problemet! :D
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

haha, nä, jag fattat att det är ett helvete... Lite blå rök har väl ingen dött av, eller hur? :wink: Ser ju lite coolt ut när jag tänker efter.
Nej, men seriöst. Det va bara den gången, så det känns inte som att det är akut. Kan ju vara varit ngt tillfälligt oxå. Har aldrig sett det tidigare heller. Men händer det igen så får jag väl ta tag i plågan...
erikk_1986
GT-diggare
Inlägg: 50
Blev medlem: sön dec 17, 2006 01:09
Ort: Pite

Inlägg av erikk_1986 »

Om bilen har stått ett längre tag, eller oljan börjar bli lite blaskig eller om du har kört bilen väldigt varm och stängt av utan att låta motorn svalna,
så kan det ibland bli så att det rinner ner lite olja förbi ventiltätningarna eller såna ställen och skapar en liten rökpuff...
(Talar av erfarenhet.. Säger inte att det är så med din bil, men det KAN vara så)

Om det bara har hänt en gång finns det kanske ingen större anledning att oroa sig..
Håll bara koll på avgasernas färg och lukt lite då och då..
MEN, även om avgaserna inte luktar eller är blå så kan det fortfarande hända att den bränner lite olja..
Ett hyfsat lätt sätt att kolla avgaserna är ju att köra bilen till normaltemp en varm dag, och sedan kolla om det kommer nå "tjockare" avgaser från röret..
(Normalt sett syns väl avgaserna knappt en varm dag..)

Annars om man vill va helt säker, gör ett avgastest på din lokala bilverkstad :wink:

Rätta mig gärna om jag har fel, ngn.. :)
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Precis, låter kanon. Jag ska hålla koll, men det var bara den här gången. Och oljan jag har nu är ganska tunn och helt ny. tack för tipsen.
Skriv svar