Sida 1 av 1
Lätt blå avgaser...
Postat: tis jun 12, 2007 14:49
av Simpa
Igår märkte jag att avgaserna var lätt blå, och luktade lite konstigt. Nån som känner igen eller har en tanke på vad det kan vara?
Postat: tis jun 12, 2007 21:56
av erikk_1986
Blårök = olja...
Kan ju vara ventiltätningarna eller nåt sånt...
Postat: tor jun 14, 2007 08:51
av Simpa
Tack, kommer aldrig ihåg vilken färg och lukt som är vad

Det låter rimligt. Ventilkåpspackning är ju alltid kul att byta...
Postat: tor jun 14, 2007 12:16
av bruzze
Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
Postat: tor jun 14, 2007 14:22
av AudiArt
Kul... Har gjort det flera ggr på andra bilar..

Postat: tor jun 14, 2007 15:24
av Simpa
bruzze skrev:Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
Menar du?
Nå Eje, vad kostar du?

Postat: tor jun 14, 2007 18:38
av AudiArt
Jag gör det inte... PGA kärleken till 2.1orna och att jag inte är fullutbildad fordons mek. Ett litet tips bara. Porta toppen när du väl är där och köp en trim kam...
Postat: tor jun 14, 2007 20:06
av erikk_1986
Att byta ventiltätningar är inte speciellt svårt tycker då jag..
Gjorde det på min 200sx samtidigt som jag regjorde ventilerna och sätena, och slipade dem litegrann med speciell ventilpasta...
Rengjorde även lyftarna och motionerade upp dem litegrann (hydrauliska)...
Det viktiga när man håller på med sånt är att man är noggrann och märker upp vilken ventil som sitter var osv...
Sen är det en STOR fördel om man har tillgång till en vakumtestare (vet inte vad de heter egentligen, men...) som man använder för att kolla så ventilerna håller tätt...
Sen ett till tips som de flesta redan räknat ut.. Dra inte bultarna "på känn", ANVÄND momentnyckel...
Annars kan det sluta med att man får byta överfall och kamaxlar i onödan, då du får fel belastning på dem...
Men som sagt detta är bara vad jag tycker..

Postat: tor jun 14, 2007 22:17
av bruzze
Simpa skrev:bruzze skrev:Problemet är att när du fått loss ventilkåpspackningen har du ca 2 decimeter kvar till det riktiga problemet!
Menar du?
Du skrev att det var kul att byta ventilkåpspackning. När du lyft ventilkåpan så ska du ju lyfta toppen och den är ungefär 2 dec tjock eller nått. Där nere sitter problemet med ventiltätningar eller topplockspackning. Bara ville vara säker på att du inte trodde att ny ventilkåpspackning skulle lösa problemet!

Postat: tor jun 14, 2007 23:31
av Simpa
haha, nä, jag fattat att det är ett helvete... Lite blå rök har väl ingen dött av, eller hur?

Ser ju lite coolt ut när jag tänker efter.
Nej, men seriöst. Det va bara den gången, så det känns inte som att det är akut. Kan ju vara varit ngt tillfälligt oxå. Har aldrig sett det tidigare heller. Men händer det igen så får jag väl ta tag i plågan...
Postat: fre jun 15, 2007 06:43
av erikk_1986
Om bilen har stått ett längre tag, eller oljan börjar bli lite blaskig eller om du har kört bilen väldigt varm och stängt av utan att låta motorn svalna,
så kan det ibland bli så att det rinner ner lite olja förbi ventiltätningarna eller såna ställen och skapar en liten rökpuff...
(Talar av erfarenhet.. Säger inte att det är så med din bil, men det KAN vara så)
Om det bara har hänt en gång finns det kanske ingen större anledning att oroa sig..
Håll bara koll på avgasernas färg och lukt lite då och då..
MEN, även om avgaserna inte luktar eller är blå så kan det fortfarande hända att den bränner lite olja..
Ett hyfsat lätt sätt att kolla avgaserna är ju att köra bilen till normaltemp en varm dag, och sedan kolla om det kommer nå "tjockare" avgaser från röret..
(Normalt sett syns väl avgaserna knappt en varm dag..)
Annars om man vill va helt säker, gör ett avgastest på din lokala bilverkstad
Rätta mig gärna om jag har fel, ngn..

Postat: fre jun 15, 2007 13:09
av Simpa
Precis, låter kanon. Jag ska hålla koll, men det var bara den här gången. Och oljan jag har nu är ganska tunn och helt ny. tack för tipsen.