Botemedel mot ventilknackningar?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Kontakt:

Botemedel mot ventilknackningar?

Inlägg av styggan »

Halloj!

Har ni något simpelt och säkert botemedel mot ventilknackningar.. det hörs tydligt när man motorbromsar..
Oljan som är i är fräsh, vet dock inte densiteten på den.

mvh Thomas
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

Jag tror inte att det finns nått bra "botemedel" mot problemet, utan man får nog ta och bita sej i läppen, köp nya.. *hehe*
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

det är inte knackningar hela tiden? hade det på min silvriga och va inne på mekonomen o köpte ett medel som man heller i motorn som tar bort ljudet. en del säger det är kasst och ljuden blir värre har testat det på mina 3 gt:s och där har det funkat
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

jag tycker att jag gjorde det enda rätta, köppte 10 nya o bytta dem.
Jag tycker att det e lika bra att ta alla när man väl e igång efter som man vet ju inte när nästa ger sig o då e man där igen med knackningarna.
Det e ju ett lätt jobb. Gjorde det på en efter middag..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

gt_87 skrev:det är inte knackningar hela tiden? hade det på min silvriga och va inne på mekonomen o köpte ett medel som man heller i motorn som tar bort ljudet. en del säger det är kasst och ljuden blir värre har testat det på mina 3 gt:s och där har det funkat
Jag tror att det medlet du pratar om gör motoroljan tjockare så att den inte rinner ut ur ventiltryckaren.. det funkar nog men jag skulle inte se det som någon bra lösning på ett problem, känns som att soppa gruset under mattan liksom
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Säker på att det är lyftarna som låter? Det kan ju vara mellanlyftaren till vakuumförstärkaren som för ett himla oväsen också.
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Edis skrev:Säker på att det är lyftarna som låter? Det kan ju vara mellanlyftaren till vakuumförstärkaren som för ett himla oväsen också.
hmm, inte 100 men har du lust att lyssna på träffen, så kan du få bedömma vad det är som låter :P
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

styggan skrev:
Edis skrev:Säker på att det är lyftarna som låter? Det kan ju vara mellanlyftaren till vakuumförstärkaren som för ett himla oväsen också.
hmm, inte 100 men har du lust att lyssna på träffen, så kan du få bedömma vad det är som låter :P
Det kommer väl att vara runt 20 st "förstå sig på"-are som kommer att lyssna. Du kommer att få en grundlig undersäkning av motorn. Var så säker. Hasse GT kommer säker med ett bra tips som ungefär: Häll i 2 droppar rödvin, en sked findus barnmat Bananpure och en dl terpentin så tystnar den.
:D

Testa att lyssna genom en stor skruvmejsel. Håll spetsen mot motorn och den andra delen mot örat så kan du lyssna omkring och höra var ljudet kommer från.

bruzze
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av styggan »

bruzze skrev:
styggan skrev: hmm, inte 100 men har du lust att lyssna på träffen, så kan du få bedömma vad det är som låter :P
Det kommer väl att vara runt 20 st "förstå sig på"-are som kommer att lyssna. Du kommer att få en grundlig undersäkning av motorn. Var så säker. Hasse GT kommer säker med ett bra tips som ungefär: Häll i 2 droppar rödvin, en sked findus barnmat Bananpure och en dl terpentin så tystnar den.
:D

Testa att lyssna genom en stor skruvmejsel. Håll spetsen mot motorn och den andra delen mot örat så kan du lyssna omkring och höra var ljudet kommer från.

bruzze
Låter suveränt, vet inte om det är ventiler eller lyftare som låter, såå.. :P
Skriv svar