Tomgångsbrytaren?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Tomgångsbrytaren?

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Får problem med att min GT-84 (KL-motor) rusar tomgången när jag har tomgångsstabilisatorn inkopplad. Har testat 3 olika "stabbar" men med samma problem. Inga slangar läcker. Har hört att det kan vara tomgångsbrytaren på spjällhuset som ger detta fel, men vart exakt sitter denna brytare på spjällhuset?
Någon som har en bild på den och gärna vet hur man fixar till detta problem.
Johan - 2004-07-20 00:06:16

Svar:
Tomgångsbrytaren sitter på armen till spjället. När du släpper gasen så går spjällarmen som gasvajern är fäst i tillbaka till sitt utgångsläge. Precis innan den når utgångsläget ska ett "klickande" ljud höras, det är tomgångsbrytaren. Hörs inget ljud finns det en justerskruv som du får skruva på så att du får klicket.
Tobias - 2004-07-20 17:39:10

Svar:
Ingen som har en bild på den ?
Speciellt på justerskruvens position.
Johan - 2004-07-29 00:04:55

Svar:
snubblade över denna sida idag såg nån bild på skruven iaf så kanske är till nån hjälp för dig
Lycka till!
http://www.audiclubna.org/chapters/poto ... tips5.html
Krister Fredholm - 2004-07-29 20:46:07

Svar:
Ska kolla detta.
Tusen tack för hjälpen.
Johan - 2004-08-01 03:47:03

Svar:
Den där bilden visar tomgångsjusteringsskruven...

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag vågar påstå att Audi GT coupe inte har någon tomgångsbrytare. K-jetronic har ingen tomgångsbrytare, KE-Jetronic däremot har det, men de sitter bara på nyare bilar med lambdasond och katalysator. Ur-Quattron och gamla Audi 100/200 turbo lär ha K-jetronic och tomgångsbrytare men den är för att pilla med tändningen och inte bränslet.
Christian - 2004-08-08 20:40:41

Svar:
Det verkar som Tobias här på denna tråd har helt rätt.
Fick lite hjälp av en annan kille som visade var tomgångsbrytaren (mikroswitch)satt mer exakt.
För att se brytaren så måste man tydligen ta bort spjällhuset helt.
Brytaren sitter på undersidan och är fastskruvad med två skruvar.

Om man drar lite på spjällarmen med motorn avstängd så hör man klart och tydligt ett klick när brytaren aktiveras och avaktiveras.
Har man fel på denna brytare så ska tydligen symptomen kunna bli att tomgången inte blir stabil utan rusar kanske upp till 3000varv.
Jag testar att starta en ny tråd angående rusande tomgång för att se om fler har detta problem och hur dom har löst detta.
Johan - 2004-08-08 23:20:20

Svar:
Man lär sig något nytt varje dag, jag grävde faktiskt under huven men lyckades inte hitta den. Men den sitter alltså under spjällhuset, snacka om att turbo audisarna är mer lättmeckade med spjällaxeln horisontellt...

Dess enda funktion är att aktivera tomgångsregulatorn?
Christian - 2004-08-09 09:59:04

Svar:
Det är ju sällan som det blir strul med tomgångsbrytaren (tydligen).
Oftast halkar den lite snett.

Som jag har förstått det hela så styrs allt detta genom styrboxen som sitter under ratten (en reläliknande svart låda med ordet VDO på). Det är tydligen dit som alla sladdar till och från tomgångsdelarna går till.

Det är väl vid sådana här tillfällen som man önskar sig en elektronisk insprutning istället för en gammal mekanisk.
Johan. - 2004-08-11 14:48:29

Svar:
På min GT, en 86:a, så sitter det ingen justerskruv, utan det ser mer ut som en ventil men ett gult plast "lock".. Vars justerar man tomgången? Just nu går knappt bilen på tomgången..
Cennie - 2004-08-21 15:48:41

Svar:
Du drar bort plastlocket så sitter skruven under ska du se
Matte - 2004-08-22 16:23:52