Tjabba. Har nyss bytat olja pga att motorn blir så varm. Oljemätaren inne i bilen visar 130 grader efter en tids normal körning, vilket inte känns riktigt bra.
Efter att bytt olja blev det lite bättre, det tog längre tid att komma upp i 130 grader. Men vad kan vara fel, den ska ju inte bli 130 gradet om man kör normalt. kan det vara någon tempratursgivare från oljan som flippar?
//Dajjmen
Motorn blir för varm
Om oljepumpen inte funkar så får du dåligt oljetryck. Vi har ingen oljekylning på våra bilar så det måste antingen vara: Fel på kylsystemet. Kolla kylaren, vätskenivå samt tempen.Jojjan skrev:Kan väl vara fel på oljepumpen kanske?
Jag har ännu inte hittat var givaren till oljetempmätaren sitter.
Eller fel på givaren eller mätaren. Försök hitta någon med en likadan motor som du kan testa att skifta givaren på. Eller köp en ny. Den kostade runt 900kr för ett par år sedan.
Jag ska kolla min temp när jag kör hem idag. Beroende på aktuell trafiksitution så gissar jag på runt 38 - 39 grader

Kolla på motorn vänstra sida. Långt ner på blocket sitter en givare med två kablar till. Den är ca 3 cm hög och 3 cm i diameter. Enligt vad jag vet så ska det vara den.
Bruzze
vatten tempen är bara lite över "mitten" och oljetrycksmätaren funka ju inte :S så kan inte kolla det. Hmm finns ju typ ingen här i trakterna som kör en gt ju. Det går inte att mät5a på givaren på nått sätt?bruzze skrev:Om oljepumpen inte funkar så får du dåligt oljetryck. Vi har ingen oljekylning på våra bilar så det måste antingen vara: Fel på kylsystemet. Kolla kylaren, vätskenivå samt tempen.Jojjan skrev:Kan väl vara fel på oljepumpen kanske?
Jag har ännu inte hittat var givaren till oljetempmätaren sitter.
Eller fel på givaren eller mätaren. Försök hitta någon med en likadan motor som du kan testa att skifta givaren på. Eller köp en ny. Den kostade runt 900kr för ett par år sedan.
Jag ska kolla min temp när jag kör hem idag. Beroende på aktuell trafiksitution så gissar jag på runt 38 - 39 grader![]()
Kolla på motorn vänstra sida. Långt ner på blocket sitter en givare med två kablar till. Den är ca 3 cm hög och 3 cm i diameter. Enligt vad jag vet så ska det vara den.
Bruzze