Problem med motor på låga varv, och start..?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Pontus
GT-intresserad

Problem med motor på låga varv, och start..?

Inlägg av Pontus »

Hallå
Jag va ute och körde en sväng med min gt 88:a igår och plötsligt dog den :shock:
som tur var så han jag bara ett kvarter bort.
Så jag kunde gå hem med bilen !

Men iaf... Jag har hållt på hela dan med att felsöka den. Utan något vidare resultat.

Alltså jag ska försöka beskriva mitt problem.
första gången du ska ge dig på att starta den så går den igång. Men det finns ingen tomgång alls. Men bilen går bra på allt över 3000 varv. Sen när man släpper gasen så dör den.

Sen måste man vänta i 5 minuter innan man kan få noge liv i den igen?? :?

Jag trodde att det förmodligen kunde vara bränslefiltret. Men nu vart jag trött på bilen för ikväll så jag orkade inte leta rätt på filtret.

Någon som vet vart filtret sitter.
Eller har någon en annan lösning på mitt lilla problem, så vore jag tacksam *yes*
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker

tja!

Inlägg av SibbSon »

Prova skruva in skruven som ställer gasreglaget! om det inte funkar gissar jag på tomgångsmotorn! om inte bränslepumps relät e trasigt/glapp! *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Mitt tips är justera inget på en bil som funkat innan. Försök hitta felet istället. Kolla bränslepumpsrelät som SibbSon skrev. Surrar det till när du drar på tändning? Kolla också den lilla sil som sitter vid ingående ledning till insprutningen. Den är enklare att komma åt än bränslefiltret. Står om det någonstans här. Leta efter Christian J:s poster. Akta för övertryckssprut bara. Kolla också fördelaren men det låter som den inte får bensa tycker jag med min amatörkunskap!

Bruzze
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Inget kul bekymmer...

Jag hade lyft bort det stora gummit över luftmängdsmätaren och kollat hur skitigt det är där, skivan kanske fastnar där den inte ska fastna. Fast det borde inte vara värmeberoende iof sig...
Om inte jag missminner mig så var det väl någon som hade bekymmer med en tändmodul som sitter bakom handskfacket eller i de krokarna för några årsedan. Kanske kan vara något sådant? Fast att den går dåligt på tomgång talar inte för det...
Hur ser tänddelarna ut? En ny rotor och ett fördelarlock kan göra underverk!
Läckage på någon luftslang?

Lite spånande, bara...

Vad har du gjort när du har felsökt, det är ju lite lättare med mer information!
Pontus
GT-intresserad

Re: tja!

Inlägg av Pontus »

SibbSon skrev:Prova skruva in skruven som ställer gasreglaget! om det inte funkar gissar jag på tomgångsmotorn! om inte bränslepumps relät e trasigt/glapp! *yes*
Om bränslepumpsrelät är trasigt. Då borde den väll inte gå över huvudtaget? Vart sitter tomgångsmotorn, har faktiskt ingen aning om det?
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker

..

Inlägg av SibbSon »

Reläet kan vara glapp, de va de på min förra, nytt kostar Ca 400:- på V.A.G. är den glapp så funkar den typ som den vill.. tomgångsmotorn sitter precis ovanför ventilkåpan, närmast coupen! tror de finns bilder om du söker på tomgångsmotor i forumet! finns annars massor av info om de på forumet! *yes*
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

Edis skrev:Inget kul bekymmer...

Jag hade lyft bort det stora gummit över luftmängdsmätaren och kollat hur skitigt det är där, skivan kanske fastnar där den inte ska fastna. Fast det borde inte vara värmeberoende iof sig...
Om inte jag missminner mig så var det väl någon som hade bekymmer med en tändmodul som sitter bakom handskfacket eller i de krokarna för några årsedan. Kanske kan vara något sådant? Fast att den går dåligt på tomgång talar inte för det...
Hur ser tänddelarna ut? En ny rotor och ett fördelarlock kan göra underverk!
Läckage på någon luftslang?

Lite spånande, bara...

Vad har du gjort när du har felsökt, det är ju lite lättare med mer information!
Har kollat rotor fördelarlock, Inget fel på dom.

Har lyft av gummit från luftmängdsmätaren. Var dock lite skitigt där men inte så att någon mekanik ska ha slutat fungera.

Har försökt kolla alla luftslangar så gott det går, men jag tycker var och varannan slang är sliten. Men om en luftslang är trasig så borde bilen väll ej gå så bra på höga varv eller?

Jobbigt med problem
*neutral*
Pontus
GT-intresserad

Re: ..

Inlägg av Pontus »

SibbSon skrev:Reläet kan vara glapp, de va de på min förra, nytt kostar Ca 400:- på V.A.G. är den glapp så funkar den typ som den vill.. tomgångsmotorn sitter precis ovanför ventilkåpan, närmast coupen! tror de finns bilder om du söker på tomgångsmotor i forumet! finns annars massor av info om de på forumet! *yes*
Men pumpen surrar fint utan missljud hela tiden :?

Hur kan veta om tomgångsmotorn e pajj, hur går jag till väga :) ?
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

bruzze skrev:Mitt tips är justera inget på en bil som funkat innan. Försök hitta felet istället. Kolla bränslepumpsrelät som SibbSon skrev. Surrar det till när du drar på tändning? Kolla också den lilla sil som sitter vid ingående ledning till insprutningen. Den är enklare att komma åt än bränslefiltret. Står om det någonstans här. Leta efter Christian J:s poster. Akta för övertryckssprut bara. Kolla också fördelaren men det låter som den inte får bensa tycker jag med min amatörkunskap!

Bruzze
Jag tror också att den inte får nån bensin. Men det är konstigt att den går på högre varv. När den behöver mer bensin. Kan det kanske bero på att trycket ökar :?

hittar inte postern. Kan du skicka en länk om du vet vart den ligger.
:)
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

En liten fråga bara... Om tomgångsmotorn ej går som den ska, har bilen svårt att starta då?
::
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Hade ett liknande problem med min GT för två år sedan.
Då var det bränslepumpsrelät som var glappt.
Att det var fel på just relät förstod jag inte förrän relät gav upp helt.
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

Jojjan skrev:Hade ett liknande problem med min GT för två år sedan.
Då var det bränslepumpsrelät som var glappt.
Att det var fel på just relät förstod jag inte förrän relät gav upp helt.
Ok förlåt att man kanske låter dum men om man inte frågar så får man inget veta. vart sitter det. ? :lol:
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Det var ingen dum fråga.

På min GT-84 så sitter det i säkringsboxen under motorhuven.
Har för mig att det är relä nr 10 som är bränslepumpsrelät.

Relät kostar ju cirka 400kr så det blir ju lite surt om det inte är det som är felet. (bör säkert bytas ändå)
Själv höll jag på att bli gråhårig innan jag hittade felet.
Två verkstäder missade också reläfelet.
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

Jojjan skrev:Det var ingen dum fråga.

På min GT-84 så sitter det i säkringsboxen under motorhuven.
Har för mig att det är relä nr 10 som är bränslepumpsrelät.

Relät kostar ju cirka 400kr så det blir ju lite surt om det inte är det som är felet. (bör säkert bytas ändå)
Själv höll jag på att bli gråhårig innan jag hittade felet.
Två verkstäder missade också reläfelet.
Fungerade din bara på höga varv också?
Beskriv ditt problem lite *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1331&highlight=

Här men det är lite motsatt effekt. Funkar bra på tomgång men dör vid belastning.

En annan tanke jag fick. Från tändspolen sitter en kabel som ger varvtalssignal till ett stort VDO-relä under panelen och som styr tomgång och motorbroms. Om tomgången är högre än, gissar på ca 1500 varv och man släpper gasen(tomgångsbrytaren under spjället) så stryps bränslet för att bilen ska motorbromsa. Det görs i en dosa som sitter på blocket på bilens vänstra sida. Under vakumpumpen. Det går några stålomspunna slangar dit. Kolla upp kablar m.m. Det kan vara så att den stryper tillförseln?!?!

Om tomgångsregleringen funkar nått så när så kan du testa det om bilen står på tomgång. Ryck ur sladden till tomgångsmotorn. Då ska varvet sänkas till bludder bluddernivå. Händer inget så är inte regleringen igång. Du måste starta om för att det ska funka igen.

Här är edis tomgångsmotor.
Bild

PS Det är bra att skriva i sin hemort i sin profil för det kan ju finnas en GT-broder i närheten som man kan byta erfarenheter med!

Bruzze
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

bruzze skrev:http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1331&highlight=

Här men det är lite motsatt effekt. Funkar bra på tomgång men dör vid belastning.

En annan tanke jag fick. Från tändspolen sitter en kabel som ger varvtalssignal till ett stort VDO-relä under panelen och som styr tomgång och motorbroms. Om tomgången är högre än, gissar på ca 1500 varv och man släpper gasen(tomgångsbrytaren under spjället) så stryps bränslet för att bilen ska motorbromsa. Det görs i en dosa som sitter på blocket på bilens vänstra sida. Under vakumpumpen. Det går några stålomspunna slangar dit. Kolla upp kablar m.m. Det kan vara så att den stryper tillförseln?!?!

Om tomgångsregleringen funkar nått så när så kan du testa det om bilen står på tomgång. Ryck ur sladden till tomgångsmotorn. Då ska varvet sänkas till bludder bluddernivå. Händer inget så är inte regleringen igång. Du måste starta om för att det ska funka igen.

Här är edis tomgångsmotor.
Bild

PS Det är bra att skriva i sin hemort i sin profil för det kan ju finnas en GT-broder i närheten som man kan byta erfarenheter med!

Bruzze
Ska gå ut och prova. Hör av mig senare för eventuella resultat :D
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Lättstartad ibland och svårstartad ibland.
Mest svårstartad med varm motor (varmt relä?).
Motorn hackade vid låga varv.
Gick bättre på höga varv men tappade ibland ork totalt under cirka 1 sekund för att sedan få full effekt igen.

Ibland fick man inte igång bilen alls när den var varm eller halvvarm och då fick man vänta ett antal timmar och bilen startade sedan utan problem.

När relät gav upp helt så startade jag bilen men motorn dog sedan efter några få sekunder. Sedan var det färdigkört.

Ringde en bekant på Mekonomen för att fråga om råd och han sade:
"Jag beställer hem ett bränslepumpsrelä åt dig och är inte det felet på bilen så ska jag ta mig tusan betala relät åt dig."

Satte i relät och bilen startade direkt.
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

Sådär nu går motorn som den ska :D d va tomgångsmotorn som va smutsig *yes*

Tack för all hjälp iaf. *hehe*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Grattis. Ja det vet jag sedan tidigare att någon haft problem med. Finns det inte någon stackare om har lite att göra som kan sammanställa en felsökningslista baserat på det som skrivits här i forumet.

/Tony
Pontus
GT-intresserad

Inlägg av Pontus »

bruzze skrev:Grattis. Ja det vet jag sedan tidigare att någon haft problem med. Finns det inte någon stackare om har lite att göra som kan sammanställa en felsökningslista baserat på det som skrivits här i forumet.

/Tony
Haha jo det hade juh vart bra om man skulle kunna sammanställa en sådan. *yes*
Fråga om någon är sugen :)
dock inte jag har för mycket att göra *neutral*

Btw jag ska lägga upp lite bilder på min GT som har krånglat :wink:
Skriv svar