Borra hål i luftburken?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Borra hål i luftburken?

Inlägg av Jojjan »

Har hört att Audifemmorna behöver "andas" lite bättre än med originalgrejorna vad gäller t.ex. luftfilter.
Har sett att en del borrar hål i luftfilterburken och även kör med KN-filter.
Finns det några risker med detta?
Får motorn för mycket andning av det och suger motorn in en massa smuts?
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

jag har läst att det inte ska vara några problem utan det är som att sätta på sportluftfilter på vilken bil som, så jag gjorde såhär idag, Jag borrade 7 hål i min burk och nitade fast nät bakom, lät filtret sitta kvar, jag hann inte köra idag men jag startade motorn och gasa lite och kände att den sög in bra med luft i dom nya hålen, så jag tror att det gjorde susen.


Bild

//Dajjmen
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Men du använder ett helt vanligt luftfilter då?

Hur många hål är lagomt då?
Hur stora bör dom vara och vilken typ av nät sätter man på insidan?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

man skall nog inte borra som på bilden då suger motorn varm luft.. o ges sämre effekt. gör ett stort hål i framm kant eller bygg ny filterbox
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

zlobo skrev:man skall nog inte borra som på bilden då suger motorn varm luft.. o ges sämre effekt. gör ett stort hål i framm kant eller bygg ny filterbox
nä vet, men ska dra ett rör så den får kall luft, har tänkt på det vettu :P
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

då blir det kannon.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag gjorde så här att jag svetsa ihopa en liten "låda" som passa perfekt i locket, så plocka bort burken helt.
Sen gjorde ja ett hål i lådan vid vipparmen till luftmassemätaren svetsa dit ett 3" rör sen på med ett filter där. Så det suger luft från grillen..

Bild
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

En av mina gt:n shar förra ägarn lr någon i stort sätt tagit bort hela framkanten av burken ... Och ja .. De mullrar fint där ifrån :P ... Låter mer frami än baki .. Insugsljud ... MUMMA ! :P
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Jag testa min moddning idag och bara dom 7 hålen gjorde stor skillnad på ljudet.
Jag var inne på det som Gizmo har gjort, det är nog snyggast och smartast.

//Dajjmen
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Ja gjorde unje fär som gizmo men drog ner 4" röret längre ner o satte filtret där o gjorde ett scop så den tryckte in luften.
lät redigt gooooooot, de påpekade att ja låg en halv db från att bli svartflaggad på andestorp ;)
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Gizmo.. Du vet att din ventilkåpa e typ GRÖN va? *yea*
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

styggan skrev:Gizmo.. Du vet att din ventilkåpa e typ GRÖN va? *yea*
Japp.. O filtret e inte i samma färg,, ja vet :lol:

Jag ville köra på det gröna temat som e på mina mätare.. Jag tycker inte om o blanda massa färger så jag har hållt mig till grönt..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Gizmo skrev:
styggan skrev:Gizmo.. Du vet att din ventilkåpa e typ GRÖN va? *yea*
Japp.. O filtret e inte i samma färg,, ja vet :lol:

Jag ville köra på det gröna temat som e på mina mätare.. Jag tycker inte om o blanda massa färger så jag har hållt mig till grönt..
Kan du inta ta lite närmare bilder på ditt modd?
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

jo visst kan jag det.. Kan fixa det i morgon om jag hittar kameran..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Här finns lite mera info samt lite bilder på min mod på sida 2.

http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1313

Bruzze
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Är det nån som har ett bra tips på hur mna får bort luftfiltret utan att ha sönder det? :D

när ja höll på mkt med 90 coupén så blir man ju baraarg för att de e så trångt.. Har ni nån bra och skonsam lösning på att ta bort allt det där för att kunna ta bort den undre delen av burken... jag vet hur man gör då ja bytt motor 4 ggr, men tänkte om ni har metod an aldrig tänkt på.. olika infallsviklar på det hela :)
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

När jag tog bort ett filter så löft jag den bara uppåt och satte in näven och såg till att ingen kant satt nere lr klämde sen löft jag ur det : / ,... Dock tror jag det e svårare att sätta i ett med den metoden : /
Audi Gt Coupe 82
Bild
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

bruzze, jag såg detta inlägget men fick inga konkreta svar.. men om någon kan svara på varifrån man lättast drar och kopplar på kalluftsrör till burken så är jag öppen för förslag.. *yes*
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

men då björn!

Inlägg av SibbSon »

Hehe, det står jue faktiskt att det finns 2 alternativ utefter va folk här gjort *yea* Antingen så kan man borra Hål & dra ett rör till fronten så den suger kall luften från fronten lr så drar du ett rör från luftburken snett neråt & gör en "tratt" som samlar & trycker in kallluft från nedre delen av fronten.. *yes*
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

ja jo, så långt är jag också med.. men hur gör man för att fästa röret till burken? med anslutningar eller så.. eller drar ni bara fram så att det vinklas in mot burken så att det blir mer som ett sug in mellan burk och rör.. om någon nu förstod vad jag menade för det gjorde jag knappt själv :wink:
Skriv svar