Sida 1 av 2

Borra hål i luftburken?

Postat: ons aug 22, 2007 20:52
av Jojjan
Har hört att Audifemmorna behöver "andas" lite bättre än med originalgrejorna vad gäller t.ex. luftfilter.
Har sett att en del borrar hål i luftfilterburken och även kör med KN-filter.
Finns det några risker med detta?
Får motorn för mycket andning av det och suger motorn in en massa smuts?

Postat: ons aug 22, 2007 21:06
av Dajjmen
jag har läst att det inte ska vara några problem utan det är som att sätta på sportluftfilter på vilken bil som, så jag gjorde såhär idag, Jag borrade 7 hål i min burk och nitade fast nät bakom, lät filtret sitta kvar, jag hann inte köra idag men jag startade motorn och gasa lite och kände att den sög in bra med luft i dom nya hålen, så jag tror att det gjorde susen.


Bild

//Dajjmen

Postat: ons aug 22, 2007 21:17
av Jojjan
Men du använder ett helt vanligt luftfilter då?

Hur många hål är lagomt då?
Hur stora bör dom vara och vilken typ av nät sätter man på insidan?

Postat: ons aug 22, 2007 22:41
av zlobo
man skall nog inte borra som på bilden då suger motorn varm luft.. o ges sämre effekt. gör ett stort hål i framm kant eller bygg ny filterbox

Postat: tor aug 23, 2007 05:32
av Dajjmen
zlobo skrev:man skall nog inte borra som på bilden då suger motorn varm luft.. o ges sämre effekt. gör ett stort hål i framm kant eller bygg ny filterbox
nä vet, men ska dra ett rör så den får kall luft, har tänkt på det vettu :P

Postat: tor aug 23, 2007 07:14
av zlobo
då blir det kannon.

Postat: tor aug 23, 2007 14:19
av Gizmo
Jag gjorde så här att jag svetsa ihopa en liten "låda" som passa perfekt i locket, så plocka bort burken helt.
Sen gjorde ja ett hål i lådan vid vipparmen till luftmassemätaren svetsa dit ett 3" rör sen på med ett filter där. Så det suger luft från grillen..

Bild

Postat: tor aug 23, 2007 15:04
av Jimpa_31
En av mina gt:n shar förra ägarn lr någon i stort sätt tagit bort hela framkanten av burken ... Och ja .. De mullrar fint där ifrån :P ... Låter mer frami än baki .. Insugsljud ... MUMMA ! :P

Postat: tor aug 23, 2007 15:27
av Dajjmen
Jag testa min moddning idag och bara dom 7 hålen gjorde stor skillnad på ljudet.
Jag var inne på det som Gizmo har gjort, det är nog snyggast och smartast.

//Dajjmen

Postat: tor aug 23, 2007 16:14
av zlobo
Ja gjorde unje fär som gizmo men drog ner 4" röret längre ner o satte filtret där o gjorde ett scop så den tryckte in luften.
lät redigt gooooooot, de påpekade att ja låg en halv db från att bli svartflaggad på andestorp ;)

Postat: tor aug 23, 2007 17:44
av styggan
Gizmo.. Du vet att din ventilkåpa e typ GRÖN va? *yea*

Postat: tor aug 23, 2007 20:58
av Gizmo
styggan skrev:Gizmo.. Du vet att din ventilkåpa e typ GRÖN va? *yea*
Japp.. O filtret e inte i samma färg,, ja vet :lol:

Jag ville köra på det gröna temat som e på mina mätare.. Jag tycker inte om o blanda massa färger så jag har hållt mig till grönt..

Postat: tor aug 23, 2007 21:28
av Dajjmen
Gizmo skrev:
styggan skrev:Gizmo.. Du vet att din ventilkåpa e typ GRÖN va? *yea*
Japp.. O filtret e inte i samma färg,, ja vet :lol:

Jag ville köra på det gröna temat som e på mina mätare.. Jag tycker inte om o blanda massa färger så jag har hållt mig till grönt..
Kan du inta ta lite närmare bilder på ditt modd?

Postat: tor aug 23, 2007 21:52
av Gizmo
jo visst kan jag det.. Kan fixa det i morgon om jag hittar kameran..

Postat: fre aug 24, 2007 07:52
av bruzze
Här finns lite mera info samt lite bilder på min mod på sida 2.

http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1313

Bruzze

Postat: lör aug 25, 2007 12:23
av styggan
Är det nån som har ett bra tips på hur mna får bort luftfiltret utan att ha sönder det? :D

när ja höll på mkt med 90 coupén så blir man ju baraarg för att de e så trångt.. Har ni nån bra och skonsam lösning på att ta bort allt det där för att kunna ta bort den undre delen av burken... jag vet hur man gör då ja bytt motor 4 ggr, men tänkte om ni har metod an aldrig tänkt på.. olika infallsviklar på det hela :)

Postat: lör aug 25, 2007 15:27
av Jimpa_31
När jag tog bort ett filter så löft jag den bara uppåt och satte in näven och såg till att ingen kant satt nere lr klämde sen löft jag ur det : / ,... Dock tror jag det e svårare att sätta i ett med den metoden : /

Postat: tis okt 16, 2007 13:07
av GT-Bjorn
bruzze, jag såg detta inlägget men fick inga konkreta svar.. men om någon kan svara på varifrån man lättast drar och kopplar på kalluftsrör till burken så är jag öppen för förslag.. *yes*

men då björn!

Postat: tis okt 16, 2007 13:16
av SibbSon
Hehe, det står jue faktiskt att det finns 2 alternativ utefter va folk här gjort *yea* Antingen så kan man borra Hål & dra ett rör till fronten så den suger kall luften från fronten lr så drar du ett rör från luftburken snett neråt & gör en "tratt" som samlar & trycker in kallluft från nedre delen av fronten.. *yes*

Postat: tis okt 16, 2007 13:39
av GT-Bjorn
ja jo, så långt är jag också med.. men hur gör man för att fästa röret till burken? med anslutningar eller så.. eller drar ni bara fram så att det vinklas in mot burken så att det blir mer som ett sug in mellan burk och rör.. om någon nu förstod vad jag menade för det gjorde jag knappt själv :wink: