Bromsmekande

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Bromsmekande

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Hej jag skall byta bromsbelägg bak på min gt men kolvarna i oken vägrar åka in nån som har nån bra guid med bilder till det? =)
Krister Fredholm - 2004-08-07 18:34:02

Svar:
Du måste vrida på dem när du skjuter in dem. Har du varianten med hål för en insexskruv i kolven så använder du en insexnyckel, annars finns en annan variant med två spår på kolven. Till dem finns ett specialverktyg för ca en hundring på biltema, men det går att använda en polygrip om man är försiktig så att man bara klämmer runt de yttersta millimetrarna på kolven (utanför gummibälgen). Det kan vara en ide att öppna luftnippeln lite om det går tungt.
Christian - 2004-08-08 20:25:58

Svar:
tack för svaret ska prova det men ja gjorde nått liknande och det gick snortungt men jag ska försöka igen och på ena bromsen vet jag att hålet för insexnyckeln ärrunt nu mera.... men tack iaf =)
Krister Fredholm - 2004-08-08 20:28:24

Svar:
Isåfall, prova att trycka ur kolvarna med tex en cykelpump på luftnippeln, rengör dem med tex T-sprit och putsa bort eventuella grader, vändkanter, etc med superfin smärgelduk. Smörj in med bromsoksfett (viktigt!), och montera tillbaka. Är kolvarna tokslut (tex rostiga på glidytan) så finns det tydligen lösa kolvar att köpa. Vet att detta diskuterats tidigare på nordicaudi, sök där!
Christian - 2004-08-08 20:35:57

Svar:
Ah härliga tips ska ge mig på det nästa helg då kanske =) mina hjälpredor är nämligen bortresta ett tag. Ska åsså försöka fixa lite bilder å så på den så ni får se mitt skabb åsså =)
Krister Fredholm - 2004-08-08 20:39:19