Sida 1 av 1
Bränsletrycksregulator?!
Postat: tor sep 06, 2007 20:05
av QuattroGmbH
Är det någon som vet hur man höjer soppatrycket? Går ju inte via regulatorn som sitter på blocket, finns ingen justerskruv överhuvudtaget.
Jag vet ju att om man sänker styrtrycket så får den mer soppa, och att om man sänker systemtrycket så får den mindre soppa. Någon som provat sätta in en extern BTR mellan regulatorn som finns och luftmängdmätaren?
Fast då kanske man får problem vid kallstart osv., någon som vet?

Postat: ons nov 14, 2007 18:27
av Peter urq
det går att modifiera orginal btr:n som sitter på blocket så att man kan ställa trycket. Jag har gjort det på min

Lätt att göra dessutom.
Vet inte om detta ämne är aktuellt fortfarande, såg att det postades för ett tag sedan, men där är kanske är någon annan som undrar också...
Postat: ons nov 14, 2007 19:47
av QuattroGmbH
Peter urq skrev:det går att modifiera orginal btr:n som sitter på blocket så att man kan ställa trycket. Jag har gjort det på min

Lätt att göra dessutom.
Vet inte om detta ämne är aktuellt fortfarande, såg att det postades för ett tag sedan, men där är kanske är någon annan som undrar också...
Okej okej, du kan inte lägga upp en "guide" på hur du gjorde?

Postat: ons nov 14, 2007 20:52
av Jojjan
Finns det inte två olika modeller av den, där den ena går att ställa med en "knopp" ?
Postat: ons nov 14, 2007 21:07
av Peter urq
Okej okej, du kan inte lägga upp en "guide" på hur du gjorde?
Jo absolut. Behöver nog dock några bilder om jag ska kunna bli förstådd!
Låt mig få knäppa några bilder med kameran imorgon så ska jag försöka visa.
Postat: ons nov 14, 2007 23:57
av QuattroGmbH
Peter urq skrev:Okej okej, du kan inte lägga upp en "guide" på hur du gjorde?
Jo absolut. Behöver nog dock några bilder om jag ska kunna bli förstådd!
Låt mig få knäppa några bilder med kameran imorgon så ska jag försöka visa.
Jo det kanske du har rätt i, lättar att förstå då..
Men gör så, jag väntar med spänning!

Postat: tor nov 15, 2007 20:54
av Peter urq
OK, ska försöka förklara så gott jag kan...
1. Plocka loss BTR från blocket, sitter på höger sida. Den sitter fast med två skruvar.
2. Nu har du BTR:n i handen. Det är inte nödvändigt att plocka loss bränsleledningarna, det går bra att pilla med den liggandes på motorn. Kan dock underlätta borrningen att ta loss den helt.
3. Vänd upp baksidan, där hittar du en mässings kupa. Denna ska du borra ett hål i (minst 5mm). Ser till att få hålet centrerat på kupan. Var försiktigt med borren, mässing ger inte mycket motstånd.
4. Nu är det bara att börja skruva
Använd en 4mm insex för att justera. Var försiktig när du skruvar, membranet som justerskruven sitter i är ganska ömtåligt och förmodligen lite torrsprucket (är ju trots allt ingen ny bil).
Skruva moturs för sänkt styrtryck= fetare blandning/mer soppa.
Andra hållet för mindre soppa.
Var försiktig och håll reda på hur många hel-/halvvarv du justerar. Börja med små justeringar och prova dig fram.
Nu vill jag ju inte bli ansvarig för en massa skrotade motorer här på forumet så prova försiktigt och om ni känner er osäkra så strunta i det. Alla modifieringar sker på egen risk
Mycket nöje
/Peter

Postat: tor nov 15, 2007 21:28
av QuattroGmbH
Peter urq skrev:OK, ska försöka förklara så gott jag kan...
1. Plocka loss BTR från blocket, sitter på höger sida. Den sitter fast med två skruvar.
[img]htp://aycu03.webshots.com/image/31522/2003911345010147809_rs.jpg[/img]
2. Nu har du BTR:n i handen. Det är inte nödvändigt att plocka loss bränsleledningarna, det går bra att pilla med den liggandes på motorn. Kan dock underlätta borrningen att ta loss den helt.
[img]htp://aycu23.webshots.com/image/35382/2004340027997062413_rs.jpg[/img]
3. Vänd upp baksidan, där hittar du en mässings kupa. Denna ska du borra ett hål i (minst 5mm). Ser till att få hålet centrerat på kupan. Var försiktigt med borren, mässing ger inte mycket motstånd.
[img]htp://aycu23.webshots.com/image/33702/2005292890007336660_rs.jpg[/img]
4. Nu är det bara att börja skruva
[img]htp://aycu01.webshots.com/image/32680/2003704360553546009_rs.jpg[/img]
Använd en 4mm insex för att justera. Var försiktig när du skruvar, membranet som justerskruven sitter i är ganska ömtåligt och förmodligen lite torrsprucket (är ju trots allt ingen ny bil).
Skruva moturs för sänkt styrtryck= fetare blandning/mer soppa.
Andra hållet för mindre soppa.
Var försiktig och håll reda på hur många hel-/halvvarv du justerar. Börja med små justeringar och prova dig fram.
Nu vill jag ju inte bli ansvarig för en massa skrotade motorer här på forumet så prova försiktigt och om ni känner er osäkra så strunta i det. Alla modifieringar sker på egen risk
Mycket nöje
/Peter

Helt kanon bra "guide"!
Känner att det börjar klia i fingrarna redan nu, men jag får vänta tills det är ljust. Ska prova på reserven först så jag inte havrerar någonting, för det vore ju klantigt..
Tack så mycket!

Postat: tor nov 15, 2007 22:33
av Audimannen2
Detta låter väldigt intressant

Skulle vara kul att prova men vet inte om man vågar, för detta sätt skulle ju bara kosta om man skulle ha sönder den annars så kostar det inget att bonntrimma, men tänkte som så ja, räcker det inte om man justerar på själva insprutningen som sitter ovanpå luftfiltret?? eller ger det kanske lite till om man skulle göra på detta vis??
Postat: fre nov 16, 2007 17:26
av QuattroGmbH
Audimannen2 skrev:Detta låter väldigt intressant

Skulle vara kul att prova men vet inte om man vågar, för detta sätt skulle ju bara kosta om man skulle ha sönder den annars så kostar det inget att bonntrimma, men tänkte som så ja, räcker det inte om man justerar på själva insprutningen som sitter ovanpå luftfiltret?? eller ger det kanske lite till om man skulle göra på detta vis??
Det är också en sak jag har funderat lite på, CO-skruven som sitter på "bränslefördelaren", den ökar ju också soppa mängden..
Iallafall, ska ge mig ut ut och pilla lite nu, ser väl om det blir någon skillnad..

Postat: fre nov 16, 2007 19:07
av QuattroGmbH
Nu var det fixat och klart, men känner ingen markant skillnad, kommer nog bara dra mer soppa!

Postat: fre nov 16, 2007 21:13
av Peter urq
Nej, att bara skruva upp soppan utan något annant trim på bilen har du nog inte mycket glädje av. Tvärtom så får du nog bara den att gå sämre. Skruva upp soppan gör du om du har trim som kräver mer soppa.
Har du en helt orginal motor som du vill ha fart på så ska du nog snarare skruva NER bränslet. Dock med stor försiktighet, det är med för lite bränsle som du kan börja köra sönder
Men men, med en helt orginal motor så ska du nog inte pilla på trycket alls. Audis motorutvecklare har en gång i tiden lagt mycket tid på att få till bästa möjliga bränsleblandning för körbarhet och prestanda. Börjar du dock ändra hård/mjukvara (trim) i motorn så kan det innebära att det även är dags att justera bränsle, tändning m.m.
Sorry om detta inte gav dig något, jag trodde att du hade hittat på något med motorn.

Postat: fre nov 16, 2007 22:42
av Megiltura
Med trimm kamm kan det altså vara idé att skruva lite?
hur vet man att det blir bättre då? skruva och testköra?
Postat: lör nov 17, 2007 00:32
av Audimannen2
Skulle vara fint att trimma pärlan lite men det är så dyyrt med tex. en kamaxel. Men nån gång i tiden ska hon få lite godis i sig

Blir väl när man har jobb.
Postat: lör nov 17, 2007 13:50
av Gizmo
Kan man bytta ut orginal BTR, Mot en sådan här???

Postat: lör nov 17, 2007 16:59
av Peter urq
Visst borde du väl kunna byta ut orginalet mot en bling bling
Tänkvärt ang btr är att orginal har en progressiv bränslekurva. Det innebär att den justerar trycket beroende på den mekaniska luftflödesmätaren i luftburken. När man skruvar trycket på orginal btr så justeras det linjärt. Detta innebär t.ex. för att mer soppa på högre varv så måste trycket justeras linjärt, d.v.s. "över hela kurvan". Resultatet som man kan få är som t.ex. i mitt fall: Jag har höjt laddtrycket och alltså behöver jag även höja bränslet. Jag har då skruvat upp trycket linjärt och fått mer bränsle över hela registert. Detta innebär att innan turbon börjat ladda så får bilen lite för mycket soppa. Men när turbotrycket kommer så får den rätt. Bilen går lite "pluddrigt" vid kallstart p.g.a. motorn flödas med soppa, men hellre det än att den går för snålt på fullgas med fullt ladd.
Postat: mån nov 19, 2007 12:51
av Gizmo
Jo men på denna så e där 3 ställen o sätta slangar på..
En in o en ut (soppa). o den lilla man ser åvanför klockan ska där visst sitta en vaccumslang som justerar på något sätt..
Postat: mån nov 19, 2007 20:00
av Peter urq
stämmer, men det är så på org. btr:n också så det är inga prob.
Däremot kan det bli lite lurigt att byta ut slangarna bränsle in/ut. Det har skruvanslutning orginal så där får man hitta på något annat om du vill ha "bling bling" btr:n.
Postat: tis nov 20, 2007 03:10
av Gizmo
Men det finns lösa sånna o köpa, den runda man stoppar bulten i (Vet ej vad dem heter), så det e ju bara till o fixa 2 sånna o litta slang o dra från bränslespridaren o ner till BTR:en. På Btr:en så behövs det ju bara 2 små slangklämmor så sitter det ju bra där.
Kan kanske sätta den där den syns. så när man poppar huven så kommer alla flickor o tar sig på kinderna o säger
WOW titta vad han har....

Postat: tis nov 20, 2007 22:00
av Peter urq
Men det finns lösa sånna o köpa, den runda man stoppar bulten i
ok, då så! Då ska det inte bli några problem.
