Temperaturbekymmer

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Temperaturbekymmer

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Min motortemp vill ej överstiga 70-75 grader. elfläkten hoppar i gång med jämna mellanrum. nån som har någon idé?
Matte - 2004-07-27 12:05:07

Svar:
Något är fel... :)
Termokontakten i botten på kylaren startar fläkten, termostaten i blocket ska öppna vid ca 87 grader, och en separat givare matar tempmätaren i instrumentpanelen.
dvs
Fläkten borde ju inte starta under termostatens öppningstemperatur. Om du kopplar loss fläkten och temperaturen inte stiger är förmodligen tempgivaren paj, även om termostaten är trasig borde ju temperaturen stiga över 70-75 grader vid stillastående. Det skulle inte förvåna mig om både termostaten och och termokontakten är luriga, jag hade liknande problem med min förra Audi 100 med
2,3 10v motorn. Jag ledsnade och bytte både termokontakt och termostat samt spolade ur systemet och fyllde nytt vatten + glykol, därefter upphörde bekymren.
Christian - 2004-07-27 16:19:51

Svar:
Jo att något är fel har jag oxå konstaterat :)
Jag har mätt tempen med en termometer i kylarenvattnet och det stämmer bra överens med tempmätaren på instrumentpanelen.
Får prova med att koppla bort fläkten. Termostaten värkar vara bytt, fick med en gammal när jag köpte bilen, men vet ej hur nybytt den är. Skulle tippa på att det är termokontakten då??
En annan fråga: Vad bör oljetempen ligga på? Min rör sig typ max nån cm från bottenläget när den är "genomvarm".
Matte - 2004-07-28 12:54:08

Svar:
Förmodligen fläkten som startar för tidigt då, eller skit i termostaten som gör att den inte stänger som den ska (eller också sitter den bakofram och läcker, vet inte om det går på en GT men vill minnas att det var möjligt i Audi 100).
Så prova att koppla loss fläkten, annars misstänk termostaten.
Oljetempmätaren rör sig knappt alls vid normal körning, men det gör den när man pressar på ordentligt...
Christian - 2004-07-28 14:46:52

Svar:
tjena har skaffat en termostatgivare till kylfläkten nu. antingen är det fel lr så hittar jag inte vart den sitter. ska den inte sitta under kylarslangen som går in i blocket?
Matte - 2004-08-06 16:54:02

Svar:
Den sitter i botten på kylaren och pekar bakåt. (Enklast att komma åt underifrån)
Christian - 2004-08-06 19:01:58