Sida 1 av 1

Hög bensinförbrukning

Postat: tis okt 30, 2007 19:53
av Dajjmen
Hej. Har märkt att bilen drar mycket bensin. Har räknat ut att det ligger runt 2L milen och jag kör lungt.

Vad brukar vara felen när bilen drar mycket soppa?

//Dajjmen

Postat: tis okt 30, 2007 20:01
av Edis
Det verkar ju helt sjukt! Min ligger på 0,9 och på långfärd har den hamnat på 0,73!

Har det varit så hela tiden?

Postat: tis okt 30, 2007 20:30
av Dajjmen
Edis skrev:Det verkar ju helt sjukt! Min ligger på 0,9 och på långfärd har den hamnat på 0,73!

Har det varit så hela tiden?
Japp sålänge jag haft bilen.

Postat: tis okt 30, 2007 20:53
av Edis
Går den jämnt och fint?

Det finns säkert bättre idéer, men den första saken jag hade kollat hade varit kallstartsventilen. Den ska ju pytsa in extra soppa när bilen är kall, den kanske är öppen jämt?

Postat: tis okt 30, 2007 21:00
av Dajjmen
Edis skrev:Går den jämnt och fint?

Det finns säkert bättre idéer, men den första saken jag hade kollat hade varit kallstartsventilen. Den ska ju pytsa in extra soppa när bilen är kall, den kanske är öppen jämt?
Bilen går ju som den ska, men den blir väldigt varm. var sitter denna ventill och hur kollar jag den?

//Dajjmen

Postat: tis okt 30, 2007 21:01
av Peter urq
Tung högerfot kanske *yes*

Säger som edis, går bilen bra? Har du provat någon annan GT och jämfört? Om det stämmer med 2L/milen så borde den inte gå som den ska. Varvar den ut utan protest eller går den bättre på låg - mellanregister?

ps. Du kör väl inte bara i stan med kallstart :wink: Samma förbrukning vid landsväg?

Postat: ons okt 31, 2007 06:20
av Dajjmen
Den går bra tycker jag, inga hack eller liknande. Förbrukningen ligger på typ samma över allt. Lite midre på landsväg.

Postat: ons okt 31, 2007 09:01
av stork3n
har du kollat så den inte läcker soppa nånstans? verkar lite konstigt att den drar 2l/milen

Postat: ons okt 31, 2007 14:15
av Megiltura
Den drar ju ganska mycket mer, annars kan är det ju läge att byta luftfilter och alla tänddelar, men det kanske du redan gjort. HAr du andra konstiga värden förutom att oljetempen ligger högt?

Annars verkar kallstarten trolig, men då borde den drunkna av soppa. Kallstartsventilen sitter på insuget presis efter spjällhuset. följ alla bränsleldeningar från LMMen och ut, 5 går till carsin cylinder 2 går till styrtrycksventilen på sidan av motorn 1 går till bensinfiltret och 1 går till kallstartsventilen.

Postat: ons okt 31, 2007 17:18
av Dajjmen
Megiltura skrev:Den drar ju ganska mycket mer, annars kan är det ju läge att byta luftfilter och alla tänddelar, men det kanske du redan gjort. HAr du andra konstiga värden förutom att oljetempen ligger högt?

Annars verkar kallstarten trolig, men då borde den drunkna av soppa. Kallstartsventilen sitter på insuget presis efter spjällhuset. följ alla bränsleldeningar från LMMen och ut, 5 går till carsin cylinder 2 går till styrtrycksventilen på sidan av motorn 1 går till bensinfiltret och 1 går till kallstartsventilen.
Får byta luftfilter och tändstift så får vi se. Har hört att det kan vara bensinfiltret med?? kan det stämma?

Postat: ons okt 31, 2007 17:44
av AudiArt
Det går ju att stålla ner k-jetronicen också men den kanske inte går så bra då.

Postat: ons okt 31, 2007 18:03
av Dajjmen
AudiArt skrev:Det går ju att stålla ner k-jetronicen också men den kanske inte går så bra då.
Förstår inte riktigt vad du menar :?

Postat: tor nov 01, 2007 10:40
av AudiArt
Finns en ställskruv på k-jetronicen som du skruvar ner bränslemängden med. Det kanske funkar

Postat: tor nov 01, 2007 16:39
av Dajjmen
AudiArt skrev:Finns en ställskruv på k-jetronicen som du skruvar ner bränslemängden med. Det kanske funkar
Bild

Vilken av dessa? Hur ska jag göra, skruva 3 varv eller bara ett halvt? Hur märker jag när dne får för lite soppa?

Postat: tor nov 01, 2007 17:45
av Sammy
Dajjmen skrev:
AudiArt skrev:Finns en ställskruv på k-jetronicen som du skruvar ner bränslemängden med. Det kanske funkar
Vilken av dessa? Hur ska jag göra, skruva 3 varv eller bara ett halvt? Hur märker jag när dne får för lite soppa?
Det är ingen av de skruvarna faktiskt.

Längst upp till vänster på bilden ser du ett svart "rör". I det röret stoppar du ner en relativt långt 3mm insexnyckel och kan på så sätt ställa in CO-halten. Kom ihåg hur mycket du skruvar. Att skruva medsols innebär att du fetar upp blandningen, dvs ökar CO-halten. Att skruva motsols innebär då en sänkning av CO-halten om du inte redan listat ut det ;)

Att skruva ett "hack" (60grader) på insexen innebär en ganska stor förändring av co-halten. Kom ihåg hur den stod ursprungligen och testa att skruva den sakta motsols tills du hör att motorn börjar rycka lite. Då skruvar du upp den igen ett hack (60grader). Då är det oftast ganska okej inställning av CO-halten, men om det skulle vara något annat som strular kan den ju då vara dåligt inställd ändå.
Helst ska du ta bilen till ett ställe med avgasmätare och skruva medan du kollar på denna. Rekommenderat är 1% i CO-halt.

Så igen - kom IHÅG hur skruven stod.

Postat: tor nov 01, 2007 23:02
av Jojjan
Knepigt problem.
Antingen borde ju motorn går riktigt illa eller så borde det ju stinka bensin rejält.
Att den drar 2l/milen och dessutom går bra låter jättekonstigt.

Ett täppt luftfilter brukar ju öka bränsleförbrukningen men då brukar ju bilen gå ryckigt.

Ta bort oljelocket och lukta om motoroljan stinker bensin.
Om den trycker ner en massa bensin i oljan så kanske det gör att motoroljan blir för varm eftersom oljan blir alltför tunn av bensinen?
Kolla isåfall luftfiltret och slangen till vevhusventilationen. Slangen får inte vara täppt med "gegga" och heller inte vara för mjuk.