Styrtrycksventilen

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Styrtrycksventilen

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Vad får man för symptom på bilen om styrtrycksventilen inte funkar som den ska?
Är den svår att byta?
Kommer det att läcka soppa ifrån den om man tar bort bränsleledningarna?
Sitter det en packning under den som bör bytas ?
Johan - 2004-07-20 00:09:46

Svar:
Det beror väl lite på i vilket läge bimetallfjädern fastnat. Styrtrycksventilen är k-jetronics choke. Bilen borde gå fett när den blivit varm då ventilen fetar på bränsleblandningen vid kall motor, eller också blir den svårstartad och har risig tomgång när den är kall, men går bra när den blivit varm.
Har inte pillat loss någon så jag kan inte utala mig om läckage/packning.
Här är en länk till en bra sida på svenska om k-jetronic och Audis mysiga 5:a http://www.stahlmotor.se/k-jetronic.html
Christian - 2004-07-20 13:04:11

Svar:
Kall eller varmstarter har aldrig varit ett problem (peppar, peppar).
Däremot är den svår att starta när motorn är medelvarm.
Ibland går bilen bra när motorn är varm och ibland bara så länge den är kall.
Och vissa dagar funkar den perfekt.
Det är i stort sett bara bränslepumpen och just styrtrycksventilen som jag inte har bytt än.
Johan - 2004-07-28 22:55:08

Svar:
Det finnas förmodligen en sak till som kan krångla, nämligen backventilen(tryckackumulator) som ska se till att det finns tryck i systemet när motorn och pumpen är avstängda. På en Audi 100 med ungefär samma motor (2,3 10v, k-jet) så sitter den i tanken ovanpå pumpen. På en GT tror jag att det är den lilla mojängen som sitter framför filtret på samma konsol som bränslepumpen, men jag är inte säker. Ska titta över mitt bränslesystem och renovera/bygga ny infästning till de där prylarna som är lite seriösare än buntband. Så fort karossen är färdig alltså... :)
Jag hade samma problem (svårstartad när den stått en liten stund) med min gamla 100 Avant nämligen och till slut fick jag ett tips ifrån en gammal Audi meck på VAG här i Södertälje om backventilen. Bytte dock pump i samma veva efterssom jag lyckades köpa pump + ventil för 150:- på skroten när jag naturligtvis endast lyckades hitta en ventil till en nyare pump där... (tur i oturen)
Det som händer är att när motorn fortfarande är varm och systemet inte har något tryck så bildas ångblåsor i bränslesystemet med märkliga fenomen som följd. Samma fenomen lär också kunna uppstå om spridarna inte tätar som de ska och ligger och "pyser".
När motorn är varm (nyss avstängd) hinner inte problemet uppstå, och när den är kall har blåsorna försvunnit.
Hoppas att du hittar ditt problem.
Christian - 2004-07-28 23:25:48

Svar:
Tack för det snabba svaret.
Jag trodde att backventilen satt inuti bränslepumpen, men nu när du skrev om tryckackumulatorn så kom jag på att jag undrade över just vad denna lilla grej hade för uppgift sist jag kollade under bilen.
Fick också laga upphängningen med buntband för en tid sedan.
Verkar vara mer regel än undantag tydligen.
Problemet med dom halvvarma starterna är inte så himla jobbiga just nu, men dom lär väl bli sämre med tiden.
Spridartätningarna har jag inte kollat än men det lär väl bli dags att byta dom snart ändå. Kan ju bero på dom att bilen ibland poffar till vid kallstart.
Bränslepumpen är inte bytt sedan bilen var ny. 1984.
Filtret däremot är bytt enligt boken.
Det jobbiga är ju att problemet inte är konstant utan varierar från dag till dag.
Bilen går ju oftast väldigt bra.
Bilen är en Audi GT -84 2.2L med KL-motor.
Johan - 2004-07-29 00:01:53