Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » ons nov 07, 2007 12:06
Hej alla GT tokiga!
Min GT går väldigt ryckigt, jag kan inte ens köra 50 på femman utan att den rycker. Jag har bytt allt på tändningssidan, stift/tändkablar/fördelare och rotor. Jag har även slängt i en flaska S1 som ska smörja spridare m.m
Motorn har gått ca 25500 mil.
Motorn har inga problem med att starta, varken varm eller kall.
Är det någon som har någon idé eller något tips så blir jag jätteglad
Swedis
GT-diggare
Inlägg: 55 Blev medlem: ons sep 19, 2007 09:13
Ort: V
Inlägg
av Swedis » ons nov 07, 2007 16:23
Vid "normal" körning eller vid hårdare belastning? Jag tänker lite på bränslefilter och dylikt.. Har de kommit helt plötsligt eller lite smygande?
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410 Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna
Inlägg
av AudiArt » ons nov 07, 2007 20:49
Kolla vakuum slangen mellan vevhus ventilationen och insug !
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » tor nov 08, 2007 00:02
Vid fullt gaspådrag på högre varv typ 2500 och uppått så rycker den inte. Men håller jag stadig gas på landsväg så rycker den hela tiden. Problemet har varit sen jag köpte den, men då var det ännu värre. Det blev lite bättre efter att jag bytt allt på tändningssidan.
Vakuumslangar har jag kollat, det satt ett schema under huven och det sitter rätt.
Swedis
GT-diggare
Inlägg: 55 Blev medlem: ons sep 19, 2007 09:13
Ort: V
Inlägg
av Swedis » tor nov 08, 2007 09:42
nirben skrev: Vid fullt gaspådrag på högre varv typ 2500 och uppått så rycker den inte. Men håller jag stadig gas på landsväg så rycker den hela tiden.
Då funkade inte mitt tips
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » tor nov 08, 2007 10:26
Jag undrar vad man ska felsöka härnäst? Jag glömde nog att skriva en sak med, bilen drar över 2l milen
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465 Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:
Inlägg
av NipO » tor nov 08, 2007 10:32
kolla tändinställning , låter som tändfel i mina öron iaf. Har du bytt kamrem på den nydligen ? kolla iså fall att kammärkningarna står som de ska.
Audi GT Quattro -85
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » tor nov 08, 2007 10:39
Kamremmen är bytt för ca 2000 mil sen. Jag får ta och kolla tändningen, men tror du att den drar över 2l milen pågrund av felställd tändning?
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465 Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:
Inlägg
av NipO » tor nov 08, 2007 14:26
ja, det vet jag ju inte förstås. du har inte bensin i oljan ? luktar det bensin om du lyfter upp oljestickan och luktar på den ?
kolla tändinställning och att kammen står rätt.
Audi GT Quattro -85
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034 Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:
Inlägg
av Gizmo » tor nov 08, 2007 14:48
Min rycker också nu igen.. Men innan när jag bytta till min MSD spole så sluta det. Men varvräknaren börja flippa på urQuattro mätaren, så när jag bytta tillbaka till min gammla spole så börja den gå ojämt igen men mätaren blev ok..
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » tor nov 08, 2007 17:54
Jag får kika imorgon, det är så satans mörkt ute nu
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410 Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna
Inlägg
av AudiArt » tor nov 08, 2007 20:32
hade probelm med med förut att tändspolar kontakterna erjade hela tiden
Och jag bytte till en Volvo tändspole och då funka det fin fint
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » fre nov 09, 2007 01:14
Jag kanske får testa det, det borde ju funka med vilken spole som helst.
Det jävliga är att jag inte har något garage att hålla till i.
Men jag vet inte, jag kanske skrotar den motorn och slänger i en audi 100 turbomotor istället
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410 Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna
Inlägg
av AudiArt » fre nov 09, 2007 18:24
nirben skrev: Jag kanske får testa det, det borde ju funka med vilken spole som helst.
Det jävliga är att jag inte har något garage att hålla till i.
Men jag vet inte, jag kanske skrotar den motorn och slänger i en audi 100 turbomotor istället
Ta en tidig 200 motor istället (innan 86 tro jag) också 10v.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921 Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00
Inlägg
av Jojjan » fre nov 09, 2007 20:59
Vilka mätvärden ska tändspolen ha?
nirben
GT-intresserad
Inlägg: 37 Blev medlem: tis jul 10, 2007 13:38
Inlägg
av nirben » sön nov 11, 2007 08:42
Mätvärden? Det har jag däremot ingen aning om. Är det ingen som har verkstadshandbok på pdf eller liknande?