Sida 1 av 1
Ryckig gång
Postat: ons nov 07, 2007 12:06
av nirben
Hej alla GT tokiga!
Min GT går väldigt ryckigt, jag kan inte ens köra 50 på femman utan att den rycker. Jag har bytt allt på tändningssidan, stift/tändkablar/fördelare och rotor. Jag har även slängt i en flaska S1 som ska smörja spridare m.m
Motorn har gått ca 25500 mil.
Motorn har inga problem med att starta, varken varm eller kall.
Är det någon som har någon idé eller något tips så blir jag jätteglad

Postat: ons nov 07, 2007 16:23
av Swedis
Vid "normal" körning eller vid hårdare belastning? Jag tänker lite på bränslefilter och dylikt.. Har de kommit helt plötsligt eller lite smygande?
Postat: ons nov 07, 2007 20:49
av AudiArt
Kolla vakuum slangen mellan vevhus ventilationen och insug !
Postat: tor nov 08, 2007 00:02
av nirben
Vid fullt gaspådrag på högre varv typ 2500 och uppått så rycker den inte. Men håller jag stadig gas på landsväg så rycker den hela tiden. Problemet har varit sen jag köpte den, men då var det ännu värre. Det blev lite bättre efter att jag bytt allt på tändningssidan.
Vakuumslangar har jag kollat, det satt ett schema under huven och det sitter rätt.
Postat: tor nov 08, 2007 09:42
av Swedis
nirben skrev:Vid fullt gaspådrag på högre varv typ 2500 och uppått så rycker den inte. Men håller jag stadig gas på landsväg så rycker den hela tiden.
Då funkade inte mitt tips

Postat: tor nov 08, 2007 10:26
av nirben
Jag undrar vad man ska felsöka härnäst? Jag glömde nog att skriva en sak med, bilen drar över 2l milen

Postat: tor nov 08, 2007 10:32
av NipO
kolla tändinställning , låter som tändfel i mina öron iaf. Har du bytt kamrem på den nydligen ? kolla iså fall att kammärkningarna står som de ska.
Postat: tor nov 08, 2007 10:39
av nirben
Kamremmen är bytt för ca 2000 mil sen. Jag får ta och kolla tändningen, men tror du att den drar över 2l milen pågrund av felställd tändning?
Postat: tor nov 08, 2007 14:26
av NipO
ja, det vet jag ju inte förstås. du har inte bensin i oljan ? luktar det bensin om du lyfter upp oljestickan och luktar på den ?
kolla tändinställning och att kammen står rätt.
Postat: tor nov 08, 2007 14:48
av Gizmo
Min rycker också nu igen.. Men innan när jag bytta till min MSD spole så sluta det. Men varvräknaren börja flippa på urQuattro mätaren, så när jag bytta tillbaka till min gammla spole så börja den gå ojämt igen men mätaren blev ok..
Postat: tor nov 08, 2007 17:54
av nirben
Jag får kika imorgon, det är så satans mörkt ute nu

Postat: tor nov 08, 2007 20:32
av AudiArt
hade probelm med med förut att tändspolar kontakterna erjade hela tiden

Och jag bytte till en Volvo tändspole och då funka det fin fint

Postat: fre nov 09, 2007 01:14
av nirben
Jag kanske får testa det, det borde ju funka med vilken spole som helst.
Det jävliga är att jag inte har något garage att hålla till i.
Men jag vet inte, jag kanske skrotar den motorn och slänger i en audi 100 turbomotor istället

Postat: fre nov 09, 2007 18:24
av AudiArt
nirben skrev:Jag kanske får testa det, det borde ju funka med vilken spole som helst.
Det jävliga är att jag inte har något garage att hålla till i.
Men jag vet inte, jag kanske skrotar den motorn och slänger i en audi 100 turbomotor istället

Ta en tidig 200 motor istället (innan 86 tro jag) också 10v.
Postat: fre nov 09, 2007 20:59
av Jojjan
Vilka mätvärden ska tändspolen ha?
Postat: sön nov 11, 2007 08:42
av nirben
Mätvärden? Det har jag däremot ingen aning om. Är det ingen som har verkstadshandbok på pdf eller liknande?