Knackningar

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Knackningar

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Jag är en nybliven gt -86 ägare som har ett problem, har ett knackande ljud som jag kommer från toppen, ljudet kommer bara ibland mest på tomgång och ibland upp till högre hastigheter. Det kommer kanske 4-5 knackningar sen upphör det och så fortsätter det. Hoppas någon har en anning om vad det kan va.
Henke - 2004-04-23 09:27:41

Svar:
Verkar vara precis det fel jag oxå har!! knackar rätt högt...kommer och går...följer motorvarvet...oftast när man nyss har startat...vetefan vad det kan vara...ska snacka med en polare som e audimekaniker...
Matte - 2004-04-23 13:19:30

Svar:
Har samma knackande ljud jag med ibland...ett metalliskt ljud, inte ventiltick/rassel...har hört en förklaring som sa att det kunde vara magnetventilen för aktivkolfilterbehållare...även kallad taktventil...den skall ticka, detta låter mer eller mindre beroende på vad det är för väder/temp ute!
Denna sköter returen av bränslet och bränsleångorna tillbex till tanken bla.
Detta är inget man behöver oroa sig för!
Slå i en liten skvätt (½ dl) 2-taksolja nästa gång du tankar, brukar iaf dämpa högljudda bränslepumpar effektivt. Borde även kunna få den där taktventilen att bli lite tystare...
Micke Grip - 2004-04-23 15:45:54

Svar:
Tjena. Var i garaget nu och kollade lite olika saker som jag hittat och läst på forumen och hittade felet:) det var bromsförstärkaren som knackade, plockade bort stången och monterade ihop och den blev knäpp tyst:).
Henke - 2004-04-23 17:52:03

Svar:
Hej igen...ursäkta en nådigt dum fråga men var sitter den?
Micke Grip - 2004-04-23 20:00:28

Svar:
Den sitter på höger sida av toppen vid 3ans cylinder. Följ slangen som går från bromsservon så hittar du den. tar ca 5 minuter att fixa det.
Henke - 2004-04-23 21:44:00

Svar:
Tjena Henke
Du har inte lust att beskriva lite mer exakt hur du gjorde?? vilken stång??
Matte - 2004-04-26 23:38:02

Svar:
Tjena. Maila mig så ska jag skicka en bild på vad jag menar.
Henke - 2004-04-27 10:51:18

Svar:
Gjorde som du sa...nu har jag inte hört ett ända knack :D...och bromsarna verkar funka som dom ska =P
tack för tipset!
Matte - 2004-05-07 09:46:45

Svar:
Tjo!
Henke kan du beskriva för mej också? bilder o så :D
jonny - 2004-05-07 12:19:52

Svar:
Snälla lägg ut de där har på sidan.. De e en sån där sak som jag tror många har problem med :)
Raven_LIII - 2004-05-07 12:49:26

Svar:
Denna omtalade tryckstång... Är det någon som vet vad denna egentligen har för funktion?
Tobbe - 2004-05-08 10:47:37

Svar:
Ny tryckstång kostar 245 kr... packning (o-ring) 25 kr.
Lossa förstäkaren, ta ut stången, byt till en ny eller putsa upp den gamla, sätt tillbaka, ny packning, skruva och starta, 2-3 knack sedan TYST!!!
Tid 20 min.
Funkade för mig iaf.
Anders - 2004-05-09 19:27:46

Svar:
har hört att de skulle kosta typ 3500:-...men det kanske var hela skiten
Matte - 2004-05-10 00:25:46

Svar:
Priserna avser orginaldelar.
Men spara 245 kr på att först pröva med att putsa stången som sitter i.
Anders - 2004-05-10 21:40:10

Svar:
Hjälpte inte att putsa min. Den var även ca 2mm kortare än en ny stång.
Henke - 2004-05-22 09:15:03

Svar:
Provade att skruva bort förstärkaren men då trycktes stången ut några mm och den går inte att trycka tillbaka...vad göra??
Micke Grip - 2004-05-26 10:55:16

Svar:
dra runt motorn lite så borde den gå o få in igen
lämpligast är väl att sätta en hylsa på vevaxelskivan och snurra motorn på det sättet
stången drivs väl på kammen och kammen måste ha "ramlat ner" i fel läge, men drar man runt motorn något lite så borde den gå att få in igen.
Peter E - 2004-05-26 11:27:08

Svar:
dum fråga men hur kommer man åt vevaxelskivan? måste typ hela fronten demonteras?
Micke Grip - 2004-05-28 12:57:30

Svar:
Hej! Undrar om inte ja borde ha detta "felet" med??? det knackar som F-N när den är kall i ca 5 sek sen avtar det, när motorn blivit genomvarm så knackar det bara då och då... oftast bara från tomgång - 17-1800 varv sen blir den tyst... å det är defenetivt inga ventil-knack... det är mycket hårdare... hur gör jag? ska ja byta tryckstången lr ska man felsöka vidare?
Johan - 2004-06-15 18:29:05

Svar:
Kan bero på oljepumpen... Min knackade också alldeles när man startade den... Men de slutade efter ett par sec, sen tog de längre o längre tid innan de slutade och en dag vägrade de o sluta o motorn stannade... Vi tror de e oljepumpen som gett vika... Så nu ska jag byta motor :)
Raven_LIII - 2004-06-16 09:16:11

Svar:
vevaxelskivan kommer du åt om du skruvar bort dom 2 skruvarna som håller plastgallret i fronten, sen är det bara trycka in en hylsa och förlängare och veva runt
Peter Eriksson - 2004-06-17 07:38:25

Svar:
Jag har varit på v.a.g å pratat med dom... dom tyckte att tryckstången va det alldrig några fel på, det va backventilerna i vacumpumpen....(det som vissa här verkar kalla för "bromsförstärkaren") sen va jag å prata med en annan, han sa: Fan den där tryckstången är bara att plocka bort, den ska bara kompensera en aning vid tunn luft (alperna osv)
Johan - 2004-06-21 23:40:01

Svar:
Så du menar att man kan köra utan stången? Nån som provat? Vet nån vad den fyller för funktion egentligen?
Micke Grip - 2004-06-22 15:54:38

Svar:
Jag har ingen stång, och det märks ingen skillnad. Som sagt så är det till för alp luft ;)
Anders B - 2004-06-22 20:31:29

Svar:
Snackade me en Audi-guru idag som sa att stången faktiskt fyller ett syfte...den trycker ju på fjädern inne i vakuumpumpen och enligt honom borde det inte funka lika bra utan. Han sa även att det ytterst sällan blir fel på stången, däremot kan fjädern inuti pumpen komma i otakt ibland, därav knackandet. Det löser han genom att schimsa upp den så att den blir lite styvare....sen att en något längre stång löser problemet är ju då inte så konstigt eftersom man ju då får samma effekt...
Micke Grip - 2004-06-23 21:46:26

Svar:
Har samma problem med knackandet på min 88:a, har delat och gjort allt som går att göra, men inget hjälper. Anders skriver här att det finns reservdelar att köpa, kollade för ca 1 är sedan med VAG då fanns det inget,fick ett pris på en komplett vaccumpump 3800:- men får väl kolla igen.
Svenne - 2004-07-03 01:41:57

Svar:
Jag kanske har varit otydlig, men det är stången som sitter "i toppen" som i sin tur påverkar pumpen.
Alltså när du har lossat pumpen och vikit den åt sidan så sitter där en "stång" c:a 80 mm lång och 15 mm i diameter, obs måtten är tagna ur minnet, stången går in i toppen, stången är även planad i hela dess längd.
Beroende på tidigare körsätt och vilka oljor som använts så kan det vara beläggningar och vändkanter på denna stång, så pröva med att putsa den plank och fin, om du inte redan från början satsar på att köpa en ny på vag, kostar 245 kr, köp även en ny packning, o-ring.
Det är ovan nämnda "fel" som orsakar knacket, stången kärvar helt enkelt.
Jag har för tillfället inte art nr tillgängligt, men kan plocka fram det om du behöver.
Det är alltså INTE hela vaccumpumpen som ska bytas, jag kan tänka mig att den kostar 3800kr.
Det kan ju även vara något annat som knackar, vad vet jag, ventillyftarna "picklar ju lite".
Jag har åkt med knack i säkert 10-12 000 mil, alla sa att det var ventillyftarna och det inte var något att bry sig i... men så en dag tidigt i våras så kom en person fram till mig på en parkering och sa "som det var", så efter inköp av nämda stång så var knackandet ur världen... Stort tack till denne helt okände person.
Hela operationen tar inte mer än max 30 min att utföra, så även om det inte är detta som orsakar knacket så hjälper det i framtiden, förbyggande underhåll helt enkelt.
Hoppas att jag nu inte rört till det för er.... men fråga mera så ska jag försöka att hjälpa till..
Anders - 2004-07-05 13:11:51
dalmasens
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis feb 22, 2005 11:05
Ort: L
Kontakt:

Tackar

Inlägg av dalmasens »

Man tackar för hjälpen.
De hjälpte med att rengöra stången.
Kasta ihop de igen starta upp den sen efter ett tag så försvann knackningarna. helt kanon.
*yes*
Skriv svar