Viskositet i motoroljan

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
jimmy_hoffa
GT-diggare

Viskositet i motoroljan

Inlägg av jimmy_hoffa »

Tjena!
Undrar lite vad ni använder för viskositet till era GT:s :?: Tittade lite i servicehistoriken på min GT och såg att dom använt 5W-50, tycker ni att jag borde fortsätta med den viskositeten :?:
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Jag kör på Quaker State 10W-40.
NipO
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av NipO »

jag kör med mineralolja 10 - 40
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag anser att helsyntet är det i särklass bästa. motorn blir mycket renare av det.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
xe0n
GT-tok

Inlägg av xe0n »

Megiltura skrev:Jag anser att helsyntet är det i särklass bästa. motorn blir mycket renare av det.
Modifierat med sanning, ja.
Men tänk också på att motorn är konstruerad för en speciellt typ av olja.
För tunn eller tjock olja ställer till med problem.

Men visst, vill man rengöra systemet kan man under begränsad tid köra med annan olja.
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker

Inlägg av Jimmen »

Jag anser att tjockaste mineraloljan man kan hitta är det som är allra bäst!
Vad som är fränast är dock tunnaste synteten :D
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

I mina andra bilar kör jag helsyntetisk Mobil1-olja (5W-50), men i GT:n som har gått över 20000mil kör jag semisyntetisk Mobil S (10W-40) eftersom mina erfarenheter av helsyntetisk olja är att de har otroligt mycket lättare för att ticka och låta eländigt när lyftarna börjar att bli slitna.
Jonas
GT-fanatiker

Re: Viskositet i motoroljan

Inlägg av Jonas »

På Autodata som jag har på datorn står det att de ska vara 10-30w går bra med 20-50w också. Men de står inte om det ska vara miniral, delsyntet, halvsyntet, helsyntet.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
xe0n
GT-tok

Inlägg av xe0n »

Jonas skrev:På Autodata som jag har på datorn står det att de ska vara 10-30w går bra med 20-50w också. Men de står inte om det ska vara miniral, delsyntet, halvsyntet, helsyntet.
Min tippning är nog 10-40 delsyntet.
men akta dig för mineralolja om du har katalysator, tror inte det går så bra ihop ?
NipO
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av NipO »

xe0n skrev:
Jonas skrev:På Autodata som jag har på datorn står det att de ska vara 10-30w går bra med 20-50w också. Men de står inte om det ska vara miniral, delsyntet, halvsyntet, helsyntet.
Min tippning är nog 10-40 delsyntet.
men akta dig för mineralolja om du har katalysator, tror inte det går så bra ihop ?
Tror inte katalysatorn far mer illa av mineralolja än någon annan olja, det finns ju bilar man ska köra mineralolja i och dom har ju katalysator.
Audi GT Quattro -85
xe0n
GT-tok

Inlägg av xe0n »

NipO skrev:
xe0n skrev: Min tippning är nog 10-40 delsyntet.
Tror inte katalysatorn far mer illa av mineralolja än någon annan olja, det finns ju bilar man ska köra mineralolja i och dom har ju katalysator.
Normalt sett så är bilen konstruerad för det isåfall och då står det i manualen.
Jag skulle med all säkerhet hålla mig till oljan som är angiven, Men däremot sikta på ett bra märke som t.ex castrol.
Blocket, Topp och pump är konstruerad för en typ av tjocklek/viskositet.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Men man får inte glömma att våra bilar är över 20 år gamla, det har hänt en massa på oljefronten efter det att instruktionsboken skrevs.

Jag har aldrig hört något om att mineralolja skulle kunna skada en katalysator, men å andra sidan är ju inte jag någon expert...
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Men varför ha en katt på en -88.. Tar bara hästar. O vi får köra utan.
Jag kör på Castols Långmilsolja.. Litta tjock kanske men funkar bra..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
xe0n
GT-tok

Inlägg av xe0n »

Gizmo skrev:Men varför ha en katt på en -88.. Tar bara hästar. O vi får köra utan.
Jag kör på Castols Långmilsolja.. Litta tjock kanske men funkar bra..
vänta nu, Rätta gärna mig om jag har fel.
88an har kat right? och då får du inte ta bort katten, sbp skiter fullständigt i om den fungerar eller inte. men den måste vara där. Det går bra att rensa den också, så länge den sitter där.

Sen tycker jag att man kan tänka lite på miljön, Katten tar visserligen nån häst men det tycker jag är helt okej. det är visserligen en smaksak ;)
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Jag har testat ett antal olika motoroljor i min GT genom åren.
Har även testat helsyntet.
Min GT har ju som de flesta andras gått över 20.000 mil och motorn är i bra skick.
Enligt min erfarenhet så funkar min motor "bäst" med delsyntet 10W-40.

Välj olja efter hur sliten motorn är.
Ju bättre skick desto mer syntet i den.

Som Edis skrev så är oljorna mycket bättre idag än när våra bilar tillverkades. Så man kan generellt inte gå på vad bilens manual säger om oljevalet.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Jag kör med halvsyntet. Tror inte det spelar så stor roll om oljan heter Castrol, Valvoline, shell osv. bara det uppfyller ISO kraven så är de ba å åk. :D

Känner folk som kört 90tals bilar med biltemas oljor oxå utan problem.
På moppetiden "10årsedan" hade jag en polare som körde sin trimmade DT50MX på oljan köpt vid ICA och det fungerade, *hehe*

Isomras testade jag köra Crossen Kawasaki KX250 -89 med nyrenoverad cylinder och ny kolv på 2takts olja köpt på överskottsbolaget. Även den oljan fungerade utan problem.

Men att hålla i Helsyntets olja eller s.k longlife olja i min Gt skulle jag ALLDRIG göra. Mest p.ga. att oljan kan lösa upp oljerester och täppa till oljekanalerna.
Sen brukar den tunna oljan vilja smita imellan ventiltätningarna + ge hydraullyftar tickningar.
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

ISO kraven räknas på lägsta godkända nivån.
Därför tror många att det inte är någon skillnad på oljorna, dyr som billig.

Det är helt ok att köra på Biltemas oljor.
Men jag väljer att inte göra det.
Så har jag inget ventilknack heller. :wink:
Skriv svar