Sida 1 av 1

Viskositet i motoroljan

Postat: tis jan 22, 2008 01:52
av jimmy_hoffa
Tjena!
Undrar lite vad ni använder för viskositet till era GT:s :?: Tittade lite i servicehistoriken på min GT och såg att dom använt 5W-50, tycker ni att jag borde fortsätta med den viskositeten :?:

Postat: tis jan 22, 2008 15:52
av Jojjan
Jag kör på Quaker State 10W-40.

Postat: tis jan 22, 2008 17:08
av NipO
jag kör med mineralolja 10 - 40

Postat: tor jan 24, 2008 17:02
av Megiltura
Jag anser att helsyntet är det i särklass bästa. motorn blir mycket renare av det.

Postat: tor jan 24, 2008 18:25
av xe0n
Megiltura skrev:Jag anser att helsyntet är det i särklass bästa. motorn blir mycket renare av det.
Modifierat med sanning, ja.
Men tänk också på att motorn är konstruerad för en speciellt typ av olja.
För tunn eller tjock olja ställer till med problem.

Men visst, vill man rengöra systemet kan man under begränsad tid köra med annan olja.

Postat: tor jan 24, 2008 19:07
av Jimmen
Jag anser att tjockaste mineraloljan man kan hitta är det som är allra bäst!
Vad som är fränast är dock tunnaste synteten :D

Postat: tor jan 24, 2008 19:27
av Edis
I mina andra bilar kör jag helsyntetisk Mobil1-olja (5W-50), men i GT:n som har gått över 20000mil kör jag semisyntetisk Mobil S (10W-40) eftersom mina erfarenheter av helsyntetisk olja är att de har otroligt mycket lättare för att ticka och låta eländigt när lyftarna börjar att bli slitna.

Re: Viskositet i motoroljan

Postat: tor jan 24, 2008 20:11
av Jonas
På Autodata som jag har på datorn står det att de ska vara 10-30w går bra med 20-50w också. Men de står inte om det ska vara miniral, delsyntet, halvsyntet, helsyntet.

Re: Viskositet i motoroljan

Postat: tor jan 24, 2008 23:16
av xe0n
Jonas skrev:På Autodata som jag har på datorn står det att de ska vara 10-30w går bra med 20-50w också. Men de står inte om det ska vara miniral, delsyntet, halvsyntet, helsyntet.
Min tippning är nog 10-40 delsyntet.
men akta dig för mineralolja om du har katalysator, tror inte det går så bra ihop ?

Re: Viskositet i motoroljan

Postat: tor jan 24, 2008 23:23
av NipO
xe0n skrev:
Jonas skrev:På Autodata som jag har på datorn står det att de ska vara 10-30w går bra med 20-50w också. Men de står inte om det ska vara miniral, delsyntet, halvsyntet, helsyntet.
Min tippning är nog 10-40 delsyntet.
men akta dig för mineralolja om du har katalysator, tror inte det går så bra ihop ?
Tror inte katalysatorn far mer illa av mineralolja än någon annan olja, det finns ju bilar man ska köra mineralolja i och dom har ju katalysator.

Re: Viskositet i motoroljan

Postat: tor jan 24, 2008 23:40
av xe0n
NipO skrev:
xe0n skrev: Min tippning är nog 10-40 delsyntet.
men akta dig för mineralolja om du har katalysator, tror inte det går så bra ihop ?
Tror inte katalysatorn far mer illa av mineralolja än någon annan olja, det finns ju bilar man ska köra mineralolja i och dom har ju katalysator.
Normalt sett så är bilen konstruerad för det isåfall och då står det i manualen.
Jag skulle med all säkerhet hålla mig till oljan som är angiven, Men däremot sikta på ett bra märke som t.ex castrol.
Blocket, Topp och pump är konstruerad för en typ av tjocklek/viskositet.

Postat: tor jan 24, 2008 23:51
av Edis
Men man får inte glömma att våra bilar är över 20 år gamla, det har hänt en massa på oljefronten efter det att instruktionsboken skrevs.

Jag har aldrig hört något om att mineralolja skulle kunna skada en katalysator, men å andra sidan är ju inte jag någon expert...

Postat: fre jan 25, 2008 00:11
av Gizmo
Men varför ha en katt på en -88.. Tar bara hästar. O vi får köra utan.
Jag kör på Castols Långmilsolja.. Litta tjock kanske men funkar bra..

Postat: fre jan 25, 2008 00:19
av xe0n
Gizmo skrev:Men varför ha en katt på en -88.. Tar bara hästar. O vi får köra utan.
Jag kör på Castols Långmilsolja.. Litta tjock kanske men funkar bra..
vänta nu, Rätta gärna mig om jag har fel.
88an har kat right? och då får du inte ta bort katten, sbp skiter fullständigt i om den fungerar eller inte. men den måste vara där. Det går bra att rensa den också, så länge den sitter där.

Sen tycker jag att man kan tänka lite på miljön, Katten tar visserligen nån häst men det tycker jag är helt okej. det är visserligen en smaksak ;)

Postat: fre jan 25, 2008 00:25
av Jojjan
Jag har testat ett antal olika motoroljor i min GT genom åren.
Har även testat helsyntet.
Min GT har ju som de flesta andras gått över 20.000 mil och motorn är i bra skick.
Enligt min erfarenhet så funkar min motor "bäst" med delsyntet 10W-40.

Välj olja efter hur sliten motorn är.
Ju bättre skick desto mer syntet i den.

Som Edis skrev så är oljorna mycket bättre idag än när våra bilar tillverkades. Så man kan generellt inte gå på vad bilens manual säger om oljevalet.

Postat: fre jan 25, 2008 00:25
av blueman83
Jag kör med halvsyntet. Tror inte det spelar så stor roll om oljan heter Castrol, Valvoline, shell osv. bara det uppfyller ISO kraven så är de ba å åk. :D

Känner folk som kört 90tals bilar med biltemas oljor oxå utan problem.
På moppetiden "10årsedan" hade jag en polare som körde sin trimmade DT50MX på oljan köpt vid ICA och det fungerade, *hehe*

Isomras testade jag köra Crossen Kawasaki KX250 -89 med nyrenoverad cylinder och ny kolv på 2takts olja köpt på överskottsbolaget. Även den oljan fungerade utan problem.

Men att hålla i Helsyntets olja eller s.k longlife olja i min Gt skulle jag ALLDRIG göra. Mest p.ga. att oljan kan lösa upp oljerester och täppa till oljekanalerna.
Sen brukar den tunna oljan vilja smita imellan ventiltätningarna + ge hydraullyftar tickningar.

Postat: fre jan 25, 2008 00:38
av Jojjan
ISO kraven räknas på lägsta godkända nivån.
Därför tror många att det inte är någon skillnad på oljorna, dyr som billig.

Det är helt ok att köra på Biltemas oljor.
Men jag väljer att inte göra det.
Så har jag inget ventilknack heller. :wink: