Termostatbyte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Termostatbyte

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Tempen vill inte gå över 75 grader. måste väl vara termostaten som det är fel på? Hur byter man den?
Ulf - 2004-06-28 15:17:33

Svar:
Har bara hunnit göra steg 1 på min GT som står i bitar nu, men jag är övertygad om att den inte skiljer sig markant ifrån andra Audi 5:or. Så här gjorde jag iaf när jag bytte i min förra Audi 100.
1. Man tömmer kylsystemet. (Enklast genom att lossa någon av de undre slangarna till kylaren)
2. Lossa termostathuset, sitter på blocket där den undre kylarslangen går in i motorn. (Har för mig det var två bult).
3. Plocka loss termostathuset och ta ur termostaten.
4. Spola gärna ur kanaler och kylare försiktigt med vattenslang tills det kommer klar vätska. Burkar vara rostbrunt ibörjan, iaf om tidigare ägare slarvat med glykolbyten.
5. "Fitting is the reverse of removal", alltså punkt 3 och punkt 2. (Stoppa tillbaka och skruva ihop)
6. Fyll upp systemet med vatten och glykol. (Blå, inte rosa!)
7. Kör motorn försiktig med locket av kylarbehållaren så att systemet luftas. om nivån sjunker under "min" stoppa och fyll upp igen. Upprepa tills du har en stabil nivå mellan min och max strecken.
Christian - 2004-06-28 21:17:05