Audi gt coupe byte till 100 turbo eller 200 turbo??

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
stive35
GT-intresserad

Audi gt coupe byte till 100 turbo eller 200 turbo??

Inlägg av stive35 »

skulle vilja veta om de går att stoppa in en audi 100t motor i en audi gt 82 an eller en audi 200t motor????
svara fort ja måste veta de! *hehe*

MVH/steffe
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Jo det ska nog gå, Finns ett par som har gjort det,
Fråga mig inte hur men jag vet att det har gjorts förut :)
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

me 100t motorn är det inte så m,ycket som behövs göras men däremot 200t är lite mer pyssel med
spax
GT-intresserad

Inlägg av spax »

det är bara elsystemet och besiktningen som kan krongla vad jag vet

och sen då att allaa kommer att vilja sno vrål åket för en :)
GT-tok

ää ja va å titt på fbt och blocket efter en motor, en 200t motor ... mne ja villl ha reda på hk:n på han.. stänmmmer det att den har bara 170 hk tycker attde lät fjantit.... con om det är nån här inne som vet va 200:an har för instrutniongs system ä de k-jetronic [mekanisk] lr ke-jetronic [elektronisk] de skulle ja vilja veta
spax
GT-intresserad

Inlägg av spax »

170 kan stämma men med en sådan motor kan du fixa 50 hk med nageln typ.

jag tvivlar starkt på att du kan hitta en 200 motor med mekaniskt styrning

ha i tanken att det är många ventiler mycket vrid och starka starka grejer + att det är ett löjligt orginal tryck från turbon, jag har hört siffror på 0,4.
och 1-1,3 ska inte vara så himmla farligt bara man har rätt stift och mycket bränsle

bara det gör ju något extremt i hk och framför allt vrid.
GT-tok

okey men det fanns vell fan inte elekronisk runt 83... utbildar mig tee personbils mek och ja vet att elektro insprt finns runt 87- 88 inte sätt ett tigigare men kan ha fel
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

K-Jetronic och KE-Jetronic

Inlägg av Christian_J »

KE-Jetronic är inte elektroniskt! Det är ett mekaniskt K-Jet med en del extra elektroniskt krångel för lamdareglering på mekanisk väg. Alltså elektroniskt styrda tryck och pysventiler (krångel och elände). 10v femman såldes aldrig med elektronisk insprutning utom i VW Caravelle, och den lär ha varit på 2.5 liter. ( eller också är det bara en myt, har inte sett någon :roll: )

/Christian
GT-tok

KE-jet har vel elekriska spridare annars måste ja fan gå om fordon
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Bara att gå om då... *asg*

KE-Jetronic har INTE elektriska spridare, men 20V motorns spridarfästen
passar i 10V toppen om man vill byta. Är ingen bosch expert men har en kompis som precis byggt en hybrid mellan 100/200/URQ motorer med hembyggt VEMS sprut, 034 efi fuelrail och volvo (bosch) spridare. Du kan ta en titt på http://www.garmic.nu och kika efter en 100TQ om du vill.

/Christian
THEDUDE
GT-intresserad

motor?

Inlägg av THEDUDE »

hej vad jag vet så är audi 100 och 200 motorn samma motor men med olika ladd och data boxor.dock är det ju så att ingen av dessa motorer finns med elektrniskt sprut. utan bara ett mekaniskt med elektronisk tändning.som styr lamda och knacksensor.m.m.Det enda som finns med hel elektrnisk insprut är alla 20v motorer 7a 3b aby etc. men oavset vilken motor man stoppar i så funkar det inte vid bilprovningen.om du inte blandar in sfro.du får åka efekten med 20% och vridet med 10% aså en 20v sug motor kan du med lite tur stopa ner i en bil med 2,3 liters 10 v motorn..
Mika
GT-diggare

200 turbo från -82

Inlägg av Mika »

Vad behöver man för styrbox till den? är det till tändningen som behövs en box till denna? någon som vet?
har en sådan WS motor ifrån -82.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Re: 200 turbo från -82

Inlägg av zlobo »

Mika skrev:Vad behöver man för styrbox till den? är det till tändningen som behövs en box till denna? någon som vet?
mc1 och mc 2 har styrdon. mc2 har för både bränsle och tändning i samma box samt att den har lamdareglering där av bara 165hk. fins program till mc2 så man kan plocka 260hk där efter får man kompletera med en pic 5:a eller ngn piggy back med extra spridare o då kan man kräma ut 300hk som max. sen måste man byta turbo
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Mika
GT-diggare

Re: 200 turbo från -82

Inlägg av Mika »

zlobo skrev:
Mika skrev:Vad behöver man för styrbox till den? är det till tändningen som behövs en box till denna? någon som vet?
mc1 och mc 2 har styrdon. mc2 har för både bränsle och tändning i samma box samt att den har lamdareglering där av bara 165hk. fins program till mc2 så man kan plocka 260hk där efter får man kompletera med en pic 5:a eller ngn piggy back med extra spridare o då kan man kräma ut 300hk som max. sen måste man byta turbo
dum fråga kanske men.. vad är min motor? mc1 elle mc2?
vart ska styrboxen sitta? och sitter den en orginal i min bil med? så man bara kan byta isf? för min är ju 170 hk motorn..
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker

Inlägg av sleeper »

Du har Inte en mc1 eller mc2, som du sa tidigare har du en ws.
mc1 och mc2 är olika motorkoder precis som ws är en helt annan motorkod.

om det finns en styrbox till din motor (vilket jag inte vet..) borde den sitta till höger om fotutrymmet på passagerarsidan, precis innanför dörren.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Mika
GT-diggare

Inlägg av Mika »

okej.. har ju bara motorn löst just nu..
så lite svårt att kika:P
men det är väl bara att slänga i så ser man hur det funkar om det funkar:P
Skriv svar