Vilken oktan kör ni på?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jojjan
GT-fanatiker

Vilken oktan kör ni på?

Inlägg av Jojjan »

GT:n ska ju helst köras på minst 98 oktan.
Men snart försvinner väl 98 oktan helt och hållet?
Är det någon av er som kör på 95 oktan idag, och vilka erfarenheter har ni isåfall av detta?
Någon som använder blyersättning, oktanbooster eller tvåtaktsolja i sin GT?
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av styggan »

billigast möjligt! 95
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag kör på 98
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker

Inlägg av Jimmen »

98 kör jag allt mitt på... Kostar lika mycket att åka på 95 i slutändan...
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker

98 ...

Inlägg av coupesudden »

98 oktan i all ära ... men nån tog ju prov på 98 oktan och det visade sig att det bara var 92 oktan ... så jag kör oxå billigast =) + tri pak bensintillsats och en skvätt metanol ..( luktar så gott då ) en halvliter till halv tank ung med metanol !!

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker

Inlägg av Jimmen »

Skulle tippa på att den som tog oktanprovet skulle behöva ta prov på sej själv också :P I våra pumpar här i Örebro är det 98 i alla fall :)
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Oktanboster ska man inte köra på.. Man får färre hästar av det, ska du ha upp hästarna så kör på nitrometan. körde på en halvliter 16%ig på 20-30 liter. o det gav skillnad.
Men jag kör med på 95 o det funkar fint..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker

Inlägg av coupesudden »

har du kollat upp oktanet ?? gör det för skojs skull ska du se !! man blir allt mer lurad än man tror på dålig bensin !!

å nitrometan skulle jag kanske inte rekommendera men det är upp till var och
en ... nitro "reagerar" mycket dåligt på bensin så det är borkastade pengar och det oxiderar som f** av det ... (kört miniracing) så jag kör med metanol eller toulen inblandning för att få lite kräm i soppan =)

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Jag kör på 95 mest av snålhet. Testade 98 i somras men märkte ingen skillnad. Någon som har testat shells högoktan. Kommer inte på vad den heter. Arbetskamraten kör 855 Turbo och hon märkte skillnad. B.t.w. hon är anledningen till att jag skrattar åt ordet tjejkörd...
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Som min flick vän då.. :D Hon hade en Saab 9000 turbo som var chipad, 3" blås o konfilter. jo visst e den tjej körd. :lol: O det e jag som lärt henne köra så det säger allt hur hon kör nu mera.. Men när vi tanka V-power som den heter, så blev det faktist skillnad.. Blir viss skillnad på GT:n med
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
AudiArt
GT-fanatiker

Inlägg av AudiArt »

Gizmo skrev:Som min flick vän då.. :D Hon hade en Saab 9000 turbo som var chipad, 3" blås o konfilter. jo visst e den tjej körd. :lol: O det e jag som lärt henne köra så det säger allt hur hon kör nu mera.. Men när vi tanka V-power som den heter, så blev det faktist skillnad.. Blir viss skillnad på GT:n med
Hälde i 102 oktan race soppa (vpwr 99oktan) i turbo gtn jag hade ett tag och det blev en enorm skillnad. öste på som satan *hehe*
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Jag har aldrig testat 95 oktan i min GT.
Det ska väl inte innebära några som helst problem att köra 95 oktan men jag är lite känslig när det gäller GT:n.
Kör ju på bra olja och tändstift och sådant så då blir det ju att köra på den oktan också som står i manualen.
Brukar väl i och för sig blanda i några deciliter tvåtaktsolja i bensinen var 400:e mil eller så för att smörja bränslepumpen och spridarna lite mer.
Blyet är ju borttaget sedan länge.

Tyvärr smörjer inte dagens bensin våra pärlor tillräckligt bra så någon slags tillsats är nog bra för smörjningen av bränslesystemet.
Skriv svar