Sida 1 av 1

Byta motor till en 100t

Postat: ons maj 25, 2005 12:01
av stive35
men vad är de man behöver göra om man ska byta till en 100t motor skulle vilja ha en t motor i stället för den vanliga 136 hästaren!
man får lite skönare ljud i också!
hoppas ni kan hjälpa mig!
MVH//steffe

*Bytte rubrik /Edis*

Postat: fre maj 27, 2005 21:38
av spax
tja du jag är en av de få som kommer att stötta dig i ditt projekt

grejen är att
*allt kommer att passa som handsken
*bilen blir något fruktansvärt tuff
*de är starka grejer och för det mästa håller det bra

men sen har vi ju nackdelarna
*det kan bli dyrt för att vi här i Sverige har lite mysko besiktnings regler
*svårt att hitta en vättig 100 t

men summan är att det är i mina ögon värt det och jag planerar också det men jag behöver pängar. Det är igentlgen bara besiktningen som stökar

Postat: fre maj 27, 2005 21:49
av spax
jag missuppfattade din fråga

det man kommer att behöva är en komplett motor med drivlina, större bromsar, annat elsystem (turbons orginal räcker om du inte ska trimma för mycket) och i vissa fall annat bränsle system.

Öm du hittar en motor med katt (det kvittar om den bara skall finnas där men inte funka) iallafall då slipper du avgasproverna i besiktningen

det är bara ett + om man har större bromsar en vad som behövs och jag vet inte om orginal turbons bromsar räcke men det borde de ju göra.

fråga på bara jag tycker att det här är as roligt:)

Postat: sön maj 29, 2005 11:17
av <:gt 2.2l:>lillen
ja hitt ett par 100t motorer och ett par 200t motorer för 4-5 tusen ej så faligt dyrt tyck ja int. mne om ja skulle göra ett sånt här objekt så skulle ja förska besikta han me motorn

Postat: mån maj 30, 2005 22:34
av spax
själv fallet

vart hittade du motorerna och vart ska man titta.

Jag kan ju få en gt att rulla på gatan med 20v eller 10v t motor utan att krongla med besiktning men då är det ju det att man får ett riktigt helvete om det händer något och du behöver försäkrings pengar

Postat: tis maj 31, 2005 18:30
av <:gt 2.2l:>lillen
hur fan kan man få att dom inte ser turbon då

Postat: mån jun 13, 2005 22:40
av spax
det änklaste är ju att byta motor under besiktning för det funkar ju inte om du klämmer i en 20v men annars så passar ju sugmotorns grenrör rakt på bara att bilen kommer gå kasst.

en sak bara om du har en elstyrd motor så sitter det ju en luft mängds mätare på den och det blir bara onädigt arbete med att fixa slangar och bös till en sådan provesorsik lösning som Besiktning då

byt motor det går snabt och lätt men ha i tanken på att det lätt smäller och då får du inte ett öre från försäkrings bolaget

Postat: mån jun 13, 2005 22:42
av spax
om ni kan ta er till skara så kan jag hjälpa er att montera

Postat: mån jun 20, 2005 20:59
av <:gt 2.2l:>lillen
jag har släkt i skara men det är så långt att åka så jag klarar nog det lika bra hemma i mitt garage

Postat: ons jun 29, 2005 15:00
av Jimpa_31
Borde vell gå och göra om bilen så pass mycket så den går under ombygt fordon ...ää


En annan fråga ... Vad säger besiktningen m man kommer in med en 20v topp om det orginal ska sitte en 10v ???

en te passar 20v toppen rakt på lr är det andra olje och vatten kanaler på dem ??? ,,,,

Gåre med org mekaniska spridarna i en 20 V topp....


En audi låter mycket skönare med fler ventiler :lol:

MvH / jimmy

Postat: mån aug 08, 2005 21:10
av Dr_pepper
Vad behöver man ändra utanför turbomotorn för att de skall passa i en GT? Batteriet får väl flyttas någon annan stans.. Passar GT:ns drivaxlar in i turbolådan, eller hur de nu sitter..

Tackar på förhand!

Fredrik
GT coupé -85

BOLT ON??

Postat: ons okt 19, 2005 16:40
av JeZuZ
vart som intresserad om det går =) dvs sätta in en audi 100 turbo motor i en gt -84 är det bara ner med motorn dvs passar den rakt på?? inga modifieringar?? nån som vet? för besiktnigen skiter jag i bara byta motor före man bes... . om det går att slänga in motorn utan modifieringar är det nån som har en guide för kabelhärvan man måste in med?

NÅN???

Postat: ons okt 19, 2005 19:40
av Morke
Ni skulle kunna höra efter på www.nordicaudi.com efter folk som gjort detta tror det finns 2-3 pers som börjat ett sånthr projekt iaf.