Bilen Drar 1.7l/mil !?
Bilen Drar 1.7l/mil !?
Min bil får allderles för mycke soppa, jag struntade i det nu i vinter men nu börjar jag bli orolig för min ekonomi... Har fått för mig att det ska gå att joustera bränslemängden ganska smidigt, eller har jag fel i så fall hur?
Förlåt för mitt stressiga inlägg, måste åka nu men jag är tacksam för alla ideer och tipps
Btw det är en -87
Mvh Seano P3likono
Förlåt för mitt stressiga inlägg, måste åka nu men jag är tacksam för alla ideer och tipps
Btw det är en -87
Mvh Seano P3likono
Bränslemängden (CO-halten) bör justeras med mätinstrument om man tror att den sitter åt helsicke fel. "Skruven" är väldigt känslig. Bör ligga mellan 2-3% enligt vissa för att motorn ska gå rätt och bra.
Ett täppt luftfilter kan också göra att bränsletörsten ökar.
Kolla efter bensinläckor.
Lukta på motoroljan och se om den stinker bensin.
Kolla tändstiften.
Finns fler möjligheter till fel men kolla detta först.
Ett täppt luftfilter kan också göra att bränsletörsten ökar.
Kolla efter bensinläckor.
Lukta på motoroljan och se om den stinker bensin.
Kolla tändstiften.
Finns fler möjligheter till fel men kolla detta först.
Jag har funderat mycket på det här... Idag bytte jag även stift & filter igen för att vara på den säkra sidan, men ingen skillnad.
Jag läste i Haynes idag att "Tomgångsstabiliserings reläet" var inblandad i det mesta som hade med kallstarts ventiler och dylikt, är det någon som har haft problem med det?
Lite info:
Den startar alltid
Tomgången är ojämn när den är kall
Den bolmar svart rök, som luktar bensin
Den drar mycket
Den bluddrar mellan varvtalen ca: 2200 - 3200 när den är kall
Kan tillägga att jag har problem med soppa pumpen också, som tyder på ett reläfel. då den funkar utmärkt med direkt ström.
Jag har bytt ut, alla reläer i den "övre" Reläboxen (den under huven)
Min tanke är att detta "tomgångsstabiliserings relä" är boven i hela dramat.
Tipps & ideer, upskattas alltid
Jag läste i Haynes idag att "Tomgångsstabiliserings reläet" var inblandad i det mesta som hade med kallstarts ventiler och dylikt, är det någon som har haft problem med det?
Lite info:
Den startar alltid
Tomgången är ojämn när den är kall
Den bolmar svart rök, som luktar bensin
Den drar mycket
Den bluddrar mellan varvtalen ca: 2200 - 3200 när den är kall
Kan tillägga att jag har problem med soppa pumpen också, som tyder på ett reläfel. då den funkar utmärkt med direkt ström.
Jag har bytt ut, alla reläer i den "övre" Reläboxen (den under huven)
Min tanke är att detta "tomgångsstabiliserings relä" är boven i hela dramat.
Tipps & ideer, upskattas alltid
Det finns väl ingen lambda i våra bilar om det inte sitter ett KE-jetronik i den. Det sitter ju K-jetronik normalt. Jag har KE i USA-gt:n men jeg tror att det är eftermonterat.
Prova att dra ur kontakten till kallstartsspridaren på insugsröret. Tänkte om den låg och pumpade hela tiden. Den kan ju ha häktat sig med om man har otur. Har aldrig hört om det men det finns ju en chans.
Prova att dra ur kontakten till kallstartsspridaren på insugsröret. Tänkte om den låg och pumpade hela tiden. Den kan ju ha häktat sig med om man har otur. Har aldrig hört om det men det finns ju en chans.
Så du bytte med andra ord ut bränslepumpsrelät (nr 63 på bilden) som sitter i boxen i motorrummet? Och det var allt?P3likono skrev:Tänkte uppdatera den här tråden lite!
Jag har löst problemet nu. Felet låg i ett relä, som jag misstänkte. så förmodligen fick den alderless för högt bränsletryck/insprutartryck. Det var samma relä som bränslepumpen går på, så nu går även pumpen igång med startnyckeln.
Skönt när det fungerar igen
Jag har grymt svårt att förstå hur bränslepumpsrelät kan framkalla ett sådant fenomen *kliar mig i huvudet*
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att den alltid har varit igång, så att pumpen har tryckt in soppa i cylindrarna när bilen har stått i garaget, annars har jag svårt att se vad den har med bränsletrycket att göra. Det finns ju en helt annan "pryl" som sköter om bränsletrycket.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att den alltid har varit igång, så att pumpen har tryckt in soppa i cylindrarna när bilen har stått i garaget, annars har jag svårt att se vad den har med bränsletrycket att göra. Det finns ju en helt annan "pryl" som sköter om bränsletrycket.