Bilen Drar 1.7l/mil !?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
P3likono
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:04

Bilen Drar 1.7l/mil !?

Inlägg av P3likono »

Min bil får allderles för mycke soppa, jag struntade i det nu i vinter men nu börjar jag bli orolig för min ekonomi... Har fått för mig att det ska gå att joustera bränslemängden ganska smidigt, eller har jag fel i så fall hur?

Förlåt för mitt stressiga inlägg, måste åka nu :) men jag är tacksam för alla ideer och tipps :)

Btw det är en -87

Mvh Seano P3likono 8)
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

det går väl att justera via bränslefördelaren. Insex nyckel i ett litet hål.
Kommer inte ihåg så jättebra nu.

Ett alternativ är ju att skaffa Eletroniskt ;)
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Bränslemängden (CO-halten) bör justeras med mätinstrument om man tror att den sitter åt helsicke fel. "Skruven" är väldigt känslig. Bör ligga mellan 2-3% enligt vissa för att motorn ska gå rätt och bra.

Ett täppt luftfilter kan också göra att bränsletörsten ökar.

Kolla efter bensinläckor.

Lukta på motoroljan och se om den stinker bensin.
Kolla tändstiften.

Finns fler möjligheter till fel men kolla detta först.
P3likono
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:04

Inlägg av P3likono »

Jag har funderat mycket på det här... Idag bytte jag även stift & filter igen för att vara på den säkra sidan, men ingen skillnad.

Jag läste i Haynes idag att "Tomgångsstabiliserings reläet" var inblandad i det mesta som hade med kallstarts ventiler och dylikt, är det någon som har haft problem med det?

Lite info:
Den startar alltid
Tomgången är ojämn när den är kall
Den bolmar svart rök, som luktar bensin
Den drar mycket
Den bluddrar mellan varvtalen ca: 2200 - 3200 när den är kall

Kan tillägga att jag har problem med soppa pumpen också, som tyder på ett reläfel. då den funkar utmärkt med direkt ström.

Jag har bytt ut, alla reläer i den "övre" Reläboxen (den under huven)


Min tanke är att detta "tomgångsstabiliserings relä" är boven i hela dramat.

Tipps & ideer, upskattas alltid
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

har samma problem. Min bild drar också ca 1,7L/milen. Ska byta filter men tror inte detta är det ända. Nån kunnig person som vet hur man ställer in bränslemängen. Nån som har bild på vilken skruv det är? Och när jag ändån skriver, hur ställer jag in tomgången??

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kan det inte vara så att det är luftmängdsmätaren eller något som har med detta att göra som strular? Det är väl det enda som har "makten" att skicka på så mycket soppa?
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

luftmassemätare och lambda.. kolla så dom fungerar som dom ska.

Som Edis säger, luftmassemätaren påverkar bränsle mängden. den ställer ställer på en ungefärlig mängd luft skulle man kunna säga som sedan Lambdan fin justerar.

Så som sagt. kolla upp så de inte e någpt vajsing där.
Audi GT Quattro -85
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Hade ni detta problem även vid senaste besiktning?
Kolla isåfall på besiktningspappret vad CO-halten låg på.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det finns väl ingen lambda i våra bilar om det inte sitter ett KE-jetronik i den. Det sitter ju K-jetronik normalt. Jag har KE i USA-gt:n men jeg tror att det är eftermonterat.

Prova att dra ur kontakten till kallstartsspridaren på insugsröret. Tänkte om den låg och pumpade hela tiden. Den kan ju ha häktat sig med om man har otur. Har aldrig hört om det men det finns ju en chans.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

[quote="bruzze"]Det finns väl ingen lambda i våra bilar om det inte sitter ett KE-jetronik i den. Det sitter ju K-jetronik normalt. Jag har KE i USA-gt:n men jeg tror att det är eftermonterat.

Nej, det gjorde det visst inte, fel av mig, sry :)
Audi GT Quattro -85
P3likono
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 14, 2007 20:04

Inlägg av P3likono »

Tänkte uppdatera den här tråden lite!
Jag har löst problemet nu. Felet låg i ett relä, som jag misstänkte. så förmodligen fick den alderless för högt bränsletryck/insprutartryck. Det var samma relä som bränslepumpen går på, så nu går även pumpen igång med startnyckeln.

Skönt när det fungerar igen *hehe*
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Inlägg av Sammy »

P3likono skrev:Tänkte uppdatera den här tråden lite!
Jag har löst problemet nu. Felet låg i ett relä, som jag misstänkte. så förmodligen fick den alderless för högt bränsletryck/insprutartryck. Det var samma relä som bränslepumpen går på, så nu går även pumpen igång med startnyckeln.

Skönt när det fungerar igen *hehe*
Så du bytte med andra ord ut bränslepumpsrelät (nr 63 på bilden) som sitter i boxen i motorrummet? Och det var allt? :-)

Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har grymt svårt att förstå hur bränslepumpsrelät kan framkalla ett sådant fenomen *kliar mig i huvudet*

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att den alltid har varit igång, så att pumpen har tryckt in soppa i cylindrarna när bilen har stått i garaget, annars har jag svårt att se vad den har med bränsletrycket att göra. Det finns ju en helt annan "pryl" som sköter om bränsletrycket.
Skriv svar