Sida 1 av 1
Bilen Drar 1.7l/mil !?
Postat: tor feb 28, 2008 07:20
av P3likono
Min bil får allderles för mycke soppa, jag struntade i det nu i vinter men nu börjar jag bli orolig för min ekonomi... Har fått för mig att det ska gå att joustera bränslemängden ganska smidigt, eller har jag fel i så fall hur?
Förlåt för mitt stressiga inlägg, måste åka nu

men jag är tacksam för alla ideer och tipps
Btw det är en -87
Mvh Seano P3likono

Postat: tor feb 28, 2008 10:19
av xe0n
det går väl att justera via bränslefördelaren. Insex nyckel i ett litet hål.
Kommer inte ihåg så jättebra nu.
Ett alternativ är ju att skaffa Eletroniskt

Postat: tor feb 28, 2008 12:28
av Jojjan
Bränslemängden (CO-halten) bör justeras med mätinstrument om man tror att den sitter åt helsicke fel. "Skruven" är väldigt känslig. Bör ligga mellan 2-3% enligt vissa för att motorn ska gå rätt och bra.
Ett täppt luftfilter kan också göra att bränsletörsten ökar.
Kolla efter bensinläckor.
Lukta på motoroljan och se om den stinker bensin.
Kolla tändstiften.
Finns fler möjligheter till fel men kolla detta först.
Postat: lör mar 08, 2008 19:56
av P3likono
Jag har funderat mycket på det här... Idag bytte jag även stift & filter igen för att vara på den säkra sidan, men ingen skillnad.
Jag läste i Haynes idag att "Tomgångsstabiliserings reläet" var inblandad i det mesta som hade med kallstarts ventiler och dylikt, är det någon som har haft problem med det?
Lite info:
Den startar alltid
Tomgången är ojämn när den är kall
Den bolmar svart rök, som luktar bensin
Den drar mycket
Den bluddrar mellan varvtalen ca: 2200 - 3200 när den är kall
Kan tillägga att jag har problem med soppa pumpen också, som tyder på ett reläfel. då den funkar utmärkt med direkt ström.
Jag har bytt ut, alla reläer i den "övre" Reläboxen (den under huven)
Min tanke är att detta "tomgångsstabiliserings relä" är boven i hela dramat.
Tipps & ideer, upskattas alltid
Postat: lör mar 08, 2008 20:46
av Dajjmen
har samma problem. Min bild drar också ca 1,7L/milen. Ska byta filter men tror inte detta är det ända. Nån kunnig person som vet hur man ställer in bränslemängen. Nån som har bild på vilken skruv det är? Och när jag ändån skriver, hur ställer jag in tomgången??
//Dajjmen
Postat: lör mar 08, 2008 21:20
av Edis
Kan det inte vara så att det är luftmängdsmätaren eller något som har med detta att göra som strular? Det är väl det enda som har "makten" att skicka på så mycket soppa?
Postat: lör mar 08, 2008 21:36
av NipO
luftmassemätare och lambda.. kolla så dom fungerar som dom ska.
Som Edis säger, luftmassemätaren påverkar bränsle mängden. den ställer ställer på en ungefärlig mängd luft skulle man kunna säga som sedan Lambdan fin justerar.
Så som sagt. kolla upp så de inte e någpt vajsing där.
Postat: lör mar 08, 2008 21:37
av Jojjan
Hade ni detta problem även vid senaste besiktning?
Kolla isåfall på besiktningspappret vad CO-halten låg på.
Postat: sön mar 09, 2008 11:13
av bruzze
Det finns väl ingen lambda i våra bilar om det inte sitter ett KE-jetronik i den. Det sitter ju K-jetronik normalt. Jag har KE i USA-gt:n men jeg tror att det är eftermonterat.
Prova att dra ur kontakten till kallstartsspridaren på insugsröret. Tänkte om den låg och pumpade hela tiden. Den kan ju ha häktat sig med om man har otur. Har aldrig hört om det men det finns ju en chans.
Postat: tor mar 13, 2008 21:07
av NipO
[quote="bruzze"]Det finns väl ingen lambda i våra bilar om det inte sitter ett KE-jetronik i den. Det sitter ju K-jetronik normalt. Jag har KE i USA-gt:n men jeg tror att det är eftermonterat.
Nej, det gjorde det visst inte, fel av mig, sry

Postat: tor maj 22, 2008 09:21
av P3likono
Tänkte uppdatera den här tråden lite!
Jag har löst problemet nu. Felet låg i ett relä, som jag misstänkte. så förmodligen fick den alderless för högt bränsletryck/insprutartryck. Det var samma relä som bränslepumpen går på, så nu går även pumpen igång med startnyckeln.
Skönt när det fungerar igen

Postat: mån maj 26, 2008 13:48
av Sammy
P3likono skrev:Tänkte uppdatera den här tråden lite!
Jag har löst problemet nu. Felet låg i ett relä, som jag misstänkte. så förmodligen fick den alderless för högt bränsletryck/insprutartryck. Det var samma relä som bränslepumpen går på, så nu går även pumpen igång med startnyckeln.
Skönt när det fungerar igen

Så du bytte med andra ord ut bränslepumpsrelät (nr 63 på bilden) som sitter i boxen i motorrummet? Och det var allt?

Postat: mån maj 26, 2008 21:58
av Edis
Jag har grymt svårt att förstå hur bränslepumpsrelät kan framkalla ett sådant fenomen *kliar mig i huvudet*
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att den alltid har varit igång, så att pumpen har tryckt in soppa i cylindrarna när bilen har stått i garaget, annars har jag svårt att se vad den har med bränsletrycket att göra. Det finns ju en helt annan "pryl" som sköter om bränsletrycket.