Sida 1 av 1

Tomgånen ligger på 3500 varv?

Postat: ons mar 05, 2008 21:40
av warniee
Höj. Monterade på 4st extraljus på gtn helgen å när jag var klar å skulle köra ut ur garaget så låg tomgången på 3500 varv, någon som vet vad det kan vara som har hakat upp sig? Har kollat kallstarventilen och tomgångsmotorn. Kan det vara någon annan ventil? Tack på förhand:P

Postat: ons mar 12, 2008 10:39
av warniee
Är det ingen som har nån liten aning om vad det kan vara för fel?

Postat: ons mar 12, 2008 14:36
av Jojjan
Det sitter en mikrobrytare under spjällhuset som ska fungera som tomgångsbrytare. Det kan hända att den antingen har halkat ur sitt läge eller att den helt enkelt har gått sönder.

Postat: sön mar 16, 2008 20:22
av warniee
Nu har jag prövat om de va mikrobrytaren men den verkade fungera.. någon mer ide om vad det kan vara?

Postat: sön mar 16, 2008 20:37
av bruzze
Kolla så du inte har knäckt kontakten till termogivaren över... tror det är termostathuset. Där slangen från kylaren går in iallafall.

Postat: ons mar 19, 2008 19:31
av bj
warnie: Har du fixat problemet? Jag har nämligen oxå fått en tomgång på 3500 varv. Och det är väldigt irriterande.

Postat: ons mar 19, 2008 19:40
av Edis
Om man får ett bekymmer efter att man har mekat med bilen så får man fundera på vad man kan ha varit emot, har jag kopplat in sakerna rätt, vilka prylar slet man i osv.

Det brukar resultera i att man hittar något man har glömt eller lyckats lossa. Det finns ju en massa vacuumslangar som är känsliga och en massa gummidetaljer som kan spricka om man bökar för mycket med dem.

Postat: tor mar 20, 2008 14:06
av bj
Det lustiga är att jag haft problem med alldeles för låg tomgång (500 varv) och svårstartad bil innan. Men efter att jag tankade fullt (!) så gick bilen plötsligt lätt att starta igen även om tomgånen varit låg.

Men nu går den ju knappast på låg tomgång längre. Har även haft tomgång på 3500 varv innan men det gick över efter att jag kört ca 200 meter. Är det någon som har nån idé vad detta tyder på?

Postat: tor mar 20, 2008 14:36
av Jojjan
Vad gjorde du med tomgångsmotorn när du kollade den då?
Gjorde du rent den ordentligt?

Om du hade tomgångsmotorn inkopplad när du hade en tomgång på 500 varv så borde den inte fungera som den ska. Gällde detta även vid kallstarter?

Om du får en tomgång på 3500 varv så borde det betyda att tomgångsbrytaren på spjällhusets undersida är defekt eller sitter i fel läge.
Det ska finnas två mikrobrytare under spjällhuset.

Såvitt jag vet finns det ingen glasklar lösning på problemet tyvärr.

Postat: sön mar 23, 2008 21:05
av warniee
Finns det två mickrobrytare? jag hitta bara en. sitter dem brevid varandra?

Postat: tor apr 17, 2008 11:30
av bj
Jag har skruvat upp min "riktiga" tomgång så den ligger nu på 700 varv. Men ibland, oftast när jag startat bilen tidigare på dan, så lägger sig tomgången på upp till 3500 – 4000 varv. Sedan så kör jag ett tag (så gott det nu går) och har jag tur så hoppar bilen till och jag får vanlig tomgång. Jag tycker det låter precis som en brytare som glappar.

Men jag har lite svårt att orientera mig... är det någon som har en bild på var dessa microbrytare sitter och hur de ser ut?

Postat: tor apr 17, 2008 19:03
av Jojjan
Fast om du har kopplat ur tomgångsstabilisatorn och ställt grundtomgången på 700varv så borde den inte kunna varva upp till 3500-4000varv.

Postat: tis maj 06, 2008 18:33
av Edis
HEPP! Även jag lyckades få tomgångsstrul idag... När jag startade bilen på morgonen så la sig "tomgången" på 2400varv, stängde genast av och kollade brytaren som känner av om gasen är i "nolläge". Den klickade så jag startade bilen igen och då gick den som vanligt :roll:

På väg in till jobbet gick bilen som vanligt, men när jag skulle svänga in på parkeringen började tomgången att svänga mellan 1200 och 1400 varv ::

Efter jobbet fortsatte detta fenomen så det blev en massa felsökning och jag lyckades naturligtvis att få bilen att bli ÄNNU sämre, nu låg den på över 2500 varv och jag började ge upp. Kollade brytare och diverse andra pryttlar som kändes logiska att kolla upp. Inget hände om jag lossade kontakten till tomgångsventilen heller... Det sista försöket blev att spänningsmata tomgångsventilen lite direkt, jag duttade snabbt med mina testkablar direkt från batteriet och helt plötsligt började fåglarna kvittra och solen började skina igen *visslar* Motorn började helt plötsligt att gå på låga varv igen! :shock: Stängde av motorn och kopplade in tomgångsventilen igen och bilen gick perfekt igen! :D

Slutsats! Något hade nog fastnat i ventilen och efter att jag matade den fullt ut, så började den att röra på sig som vanligt! Gissa om jag är lycklig igen :wink: :lol:

Postat: tor okt 23, 2008 19:20
av warniee
Nu har GT:n stått alldeles för länge. Va å skaffade mig ett nytt sprut som jag stoppade på de va från en 100 plockade även kabelhärvan i motorutrymmet. Å nu funderar jag om de e nån av er som har nått elschema till audi 100 å även till gt. det va en massa fler sladdar í de från 100an.. hoppas nån av er har ett .. tack på förhand Warniee

Postat: tor okt 23, 2008 19:52
av Edis
Hmmm, nu är jag ingen expert på detta, men varför skaffar man sig ett nytt sprut (menar du bränslehuvudet m.m.) och dessutom från en helt annan modell? Bara för att de ser lika ut så fungerar de troligtvis inte likadant om jag har fattat det rätt. Det finns system med olika tryck och styrningen är inte likadana på alla heller.

Felet inträffade när du drog sladdar m.m. i motorrummet, snoka över allt sådant och skruva inte på en massa saker. Då blir bara allt värre, jag skulle gissa på att det är någon läcka eller något som har kärvat ihop.

Att ge sig på att byta sprut tror jag bara kommer att göra saken värre.

Fyll på tråden med mer info om vad du har gjort och hur bilen beter sig.

Postat: tor okt 23, 2008 21:08
av warniee
Nä men jag har för mig att de e näst intll samma å de va exakt lika. som de i GT:n inte så lätt att hitta grejer till GT därför så tänkte jag pröva om de skulle bli bättre men ett annat OK bränslehuvud om de e så det heter. Jag har kollat sladdar å sånt å de verkade inte vara nå stärre fel på dem.

Postat: tor okt 23, 2008 21:30
av Edis
warniee skrev:Nä men jag har för mig att de e näst intll samma å de va exakt lika. som de i GT:n inte så lätt att hitta grejer till GT därför så tänkte jag pröva om de skulle bli bättre men ett annat OK bränslehuvud om de e så det heter. Jag har kollat sladdar å sånt å de verkade inte vara nå stärre fel på dem.
Kolla in siffrorna på bränslefördelarna/huvudena, det står ett Boschnummer på en liten plåt som du kan jämföra.

Inte ens GT:sarna med HY-motor har exakt likadana bränslesystem, det skiljer mellan 85:or och 86:or för att ta ett exempel (finns en brytgräns någonstans), på de tidigare kör man med spridare för lägre tryck.

Se över slangar, rör, kontakter och allt du kan tänkas att ha kommit åt. Har du kollat tomgångsventilen som jag skrev om i något inlägg ovan?

Postat: tor okt 23, 2008 22:29
av Jojjan
Om du har lust Edis så kan du väl lägga upp Boschnumren för de olika bränslehuvudena och på vilka motorkoder/årsmodeller de sitter på?
Om du har numren tillgängliga alltså?
GT-modellerna räcker ju :wink:

Postat: tor okt 23, 2008 22:43
av Edis
Jojjan skrev:Om du har lust Edis så kan du väl lägga upp Boschnumren för de olika bränslehuvudena och på vilka motorkoder/årsmodeller de sitter på?
Om du har numren tillgängliga alltså?
GT-modellerna räcker ju :wink:
Kolla på Bosch:s hemsida som jag har länkat till i något inlägg en gång i tiden :wink:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=2526

Nävars, jag vet detta för att jag har en 85:a och en 86:a, med olika huvuden.