5 eller 4 cylindrar

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

5 eller 4 cylindrar

Inlägg av mrknopfler »

Med risk för att göra bort mig så måste jag fråga om 2,0 motorerna är 5 eller 4 cylindriga? och vad är skillnaden på 2,2 och 2,3E
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

2,0 är fyrcylindriga, men finns det till coupé :?: vet att det finns 1,8 coupér det är också fyrcylindrigt.

Skillnaden mellan 2,2 och 2,3 E är förutom cylidervolymen att 2,3 E är KE-Jetronic istället för K-jetronic. KE har kattalysator. Topp vridet kommer lite senare på 2,3 också, vid 4000 istället för 3500 om jag inte minns fel. däremot är det samma vrid och hK.

Kom på en sak till... 2,2 och 2,3 kan ju vara flera olika motor koder. Det ovan stämmer om det är 2,2 HY och sen tror jag att 2,3 är samma på alla, men osäker på det. ::
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

2.0or finns till coupe. Tror dom är 4cyl. Ligger en två noll a på blocket just nu
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

Inlägg av mrknopfler »

Megiltura skrev:2,0 är fyrcylindriga, men finns det till coupé :?: vet att det finns 1,8 coupér det är också fyrcylindrigt.

Skillnaden mellan 2,2 och 2,3 E är förutom cylidervolymen att 2,3 E är KE-Jetronic istället för K-jetronic. KE har kattalysator. Topp vridet kommer lite senare på 2,3 också, vid 4000 istället för 3500 om jag inte minns fel. däremot är det samma vrid och hK.

Kom på en sak till... 2,2 och 2,3 kan ju vara flera olika motor koder. Det ovan stämmer om det är 2,2 HY och sen tror jag att 2,3 är samma på alla, men osäker på det. ::

2,2HY tror jag är den dyraste alternativet... iaf om man ska köpa drivknut. Bytte en knuten för några år sedan å den kostade 4000:-, fanns inte ens på lagret i Södertälje eller vart dom nu håller till. Fick vänta i två veckor på att få den från tyskland
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

När min knut gick sönder köpte jag ny axel med knutar för ca 1000 kr på Autoexperten, fick det dagen efter. då har jag en HY.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

Inlägg av mrknopfler »

Fanns ingen med axel eller bara knut att finna i hela sverige när jag skulle ha. Inte ens på någon skrot. Det var kanske du som köpte den jag skulle ha haft :evil: :wink:
Skriv svar