5 eller 4 cylindrar
- mrknopfler
- GT-fanatiker
- Inlägg: 233
- Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48
5 eller 4 cylindrar
Med risk för att göra bort mig så måste jag fråga om 2,0 motorerna är 5 eller 4 cylindriga? och vad är skillnaden på 2,2 och 2,3E
2,0 är fyrcylindriga, men finns det till coupé
vet att det finns 1,8 coupér det är också fyrcylindrigt.
Skillnaden mellan 2,2 och 2,3 E är förutom cylidervolymen att 2,3 E är KE-Jetronic istället för K-jetronic. KE har kattalysator. Topp vridet kommer lite senare på 2,3 också, vid 4000 istället för 3500 om jag inte minns fel. däremot är det samma vrid och hK.
Kom på en sak till... 2,2 och 2,3 kan ju vara flera olika motor koder. Det ovan stämmer om det är 2,2 HY och sen tror jag att 2,3 är samma på alla, men osäker på det.

Skillnaden mellan 2,2 och 2,3 E är förutom cylidervolymen att 2,3 E är KE-Jetronic istället för K-jetronic. KE har kattalysator. Topp vridet kommer lite senare på 2,3 också, vid 4000 istället för 3500 om jag inte minns fel. däremot är det samma vrid och hK.
Kom på en sak till... 2,2 och 2,3 kan ju vara flera olika motor koder. Det ovan stämmer om det är 2,2 HY och sen tror jag att 2,3 är samma på alla, men osäker på det.

www.Garage11.se bilder och mycket mer.
- mrknopfler
- GT-fanatiker
- Inlägg: 233
- Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48
Megiltura skrev:2,0 är fyrcylindriga, men finns det till coupévet att det finns 1,8 coupér det är också fyrcylindrigt.
Skillnaden mellan 2,2 och 2,3 E är förutom cylidervolymen att 2,3 E är KE-Jetronic istället för K-jetronic. KE har kattalysator. Topp vridet kommer lite senare på 2,3 också, vid 4000 istället för 3500 om jag inte minns fel. däremot är det samma vrid och hK.
Kom på en sak till... 2,2 och 2,3 kan ju vara flera olika motor koder. Det ovan stämmer om det är 2,2 HY och sen tror jag att 2,3 är samma på alla, men osäker på det.
2,2HY tror jag är den dyraste alternativet... iaf om man ska köpa drivknut. Bytte en knuten för några år sedan å den kostade 4000:-, fanns inte ens på lagret i Södertälje eller vart dom nu håller till. Fick vänta i två veckor på att få den från tyskland
När min knut gick sönder köpte jag ny axel med knutar för ca 1000 kr på Autoexperten, fick det dagen efter. då har jag en HY.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
- mrknopfler
- GT-fanatiker
- Inlägg: 233
- Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48