Bilen klarade inte besiktningen för att Co halten var för hög. Misstänkte det iochmed att bilen drar mycket bensin. Så jag tänkte ställa in bilen bättre och hoppas att den drar mindre. Vad ska jag skruva på för skruvar i motorn för att få ner förbrukningen, hur många varv på skruven m.m. Var skruvar jag för att få ner tomgången?
Var och köpte nått luftfilter nu och det kanske hjälper lite.
Här är en bild på fördelaren, är det nån av dom 2 skruvarna som jag ska skruva på?? Lägg gärna upp en bild på var skruven sitter.
I de där inringade hålet är det en 3mm insexskruv en bit ner i hålet om jag minns rätt. Det är den man ska skruva på för att ändra bränsle blandingen.
Lättast ätt få det bra är att använda en avgasmätare. /Jonas
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08
Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Jonas skrev:http://img98.imageshack.us/img98/1487/2 ... 3rspj6.jpg
I de där inringade hålet är det en 3mm insexskruv en bit ner i hålet om jag minns rätt. Det är den man ska skruva på för att ändra bränsle blandingen.
Lättast ätt få det bra är att använda en avgasmätare. /Jonas
Okej, men finns det inget standard, typ 2 varv från 0.
Det finns nog ingen standard skulle jag tro, det skiljer från bil till bil. CO värdet hör ju ihop med hur oljans och luftfiltrets skick är också.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08
Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Jonas skrev:Det finns nog ingen standard skulle jag tro, det skiljer från bil till bil. CO värdet hör ju ihop med hur oljans och luftfiltrets skick är också.
Oljan är nästan ny, och filtret köpte jag idag. Har du nån aning om hur man ställer tomgången då?
Tack för hjälpen / Dajjmen
EDIT: Kan lägga till att tomgången alltid är på 1000 varv.
Det sitter väll en skruv på insuget vid spjällen. Borde vara tomgångskruven men själv så har jag inte testat skruvat på den.
/Jonas
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08
Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Jojjan skrev:CO-halten bör tydligen ligga mellan 2.5-3.5% på GT motorn.
Den är väldigt svår att ställa helt rätt utan avgasmätning.
Varvtalet har jag för mig bör ligga på 850varv +-50.
Det brukar väl stå på klistermärket som sitter under motorhuven?
Vad hade du för CO-halt förresten?
Kan inget om Co halter men han sa att den var 1% för hög. Ska till en polare som har avgasmätning i skolan nästa vecka. Ska jag då ställa in Co-halten på 2.5-3.5%??
quattrojonas skrev:Ner med en flaska T-Röd i tanken och låt stå och puttra en stund, sen ska du se på fan att CO halten är lägre... hr funkat för mig i andra bilar..
T-röd?? du menar inte K-sprit? vilket inte är att rekomendera iaf inte i en längre tid, men vid besiktnigstillfällen är det utmärkt =)
Tomgången är elektrisk reglerad till 800-1000 ungefär. Skruven vid insuget är för att ställa grundtomgången, d.v.s. så att inte bilen dör om regleringen slutar funka. Du kan testa om din funkar genom att dra ut kontakten till tomgångsmotorn. Då ska den gå ner till grundtomgången 500 ungefär. händer inget så är din grundtomgång redan uppjusterad. Du måste starta om för att få igång regleringen igen. Om regleringen inte funkar och du ställer upp tomgången med skruven så får du olika tomgång vid kall resp. varm motor. Sen reglerar samma system motorbroms m.m. så den blir lite konstig om det är ur funktion.
Jojjan skrev:Max CO-halt på besiktningen för KL-motorn (kanske gäller för alla GT motorer?) är 4.5%
Du bör då ha legat på 5.5% då?
Titta på besiktningsprotokollet.
Testa att ställa den på runt 2.5% och se om motorn går bra där.
Okej ska testa ställa in den till det. På pappret dtår det att jag fick 5,6 och att det ska vara 4.5 högst.
Idag kollade jag lite på motorn och kollade så att det klickade i den saken under spjällhuset och det gjorde det, sen drog jag ut kontakten på den gröna ringen när motor stod på tomgång (1000 rpm) och då lät det lite annorlunda, men samma tomgång, sen satt jag tillbaka den och drog ist ut den andra kontakten (blå ring) och då händer det inget alls, Sen satt jag tillbaka den och drog ut kontakten (röd ring) från tomgångsmotorn, och då gick motorn ner på 800 rpm, sen när jag satt tillbaka den och starta om motorn så var det tillbaka på 1000 rpm. Är detta normalt?
Gröna ringen är kallstartsspridare. Den pytsar in extra bränsle vid kall motor. Blå ring är till gasspjällsbrytaren. Du hade säkert märkt skillnad om du kört med bilen och motorbromsat m.m. Röd ring ör tomgångsmotorn och när du drog ur så stängs regleringen av och motorn tar grundtomgång. Sen när du startar om så går den tillbaka till reglerad tomgång helt så som det ska va. Helt normalt.
Dajjmen skrev:Ska ställa in bilen nästa vecka hoppas jag. Men hur mycket K-Sprit sla man ha i på en hel tank då?? Är det säkert den går igenom då??
Hur kan man kolla så att lamporna är rätt inställda?
//Dajjmen
Varför ska du hälla i K-sprit för?
Det räcker ju med att ställa ner CO-halten till 2-3% på någon bilfirma.
Är oljan gammal så bör du byta den med eftersom det troligtvis är en hel del bensin i oljan.
Den enda tillsatsen man behöver till GT:n är lite rengörande/smörjande medel för spridarna och pumpen var 200-400 mil. Jag kör med Redlines Fuel system Cleaner vid cirka 400 mil.