Bilen dog och startar inte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Megiltura skrev:
tror inte på topp packning..

har du gjort komp prov??

har ev en terori att remmen kuggat över men har för mig att du kollat detta.
Jag har ställt motorn i ÖD å då står vevhjulet rätt, kamhjulet rätt och rotorn rätt. så kamen har nog hållit sig på plats.

Något komp prov är inte gjort. hur/var gör man det? kostar?

Varför tror du inte på packningen? Vet själv att det verkar konstigt, men jag vill utesluta alla teorier.
om topp packningen skulle va kass skulle den i allafall tända till och ev starta..

om man gör ett komp prov kan man lätt se hur motorn mår. finns ett verktyg för detta, som man gängar i tändstiftshålet.

och om man har bra komp kan man även utesluta ev fel på toppackning.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Kolvringarna kan väl vara kassa om man har dåligt komp också ?
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

det kollar du lätt .... ta ett kompprov och visar det sig att det ligger lågt på nån burk så skvätter du i lite olja i den och tar ett nytt prov ... är det ringarna så blir det bättre av oljan annars e det packningen eller nån ventil som e kass på den !!

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Bild

Bilen har fortfarande inte startat så i helgen transporterade jag den till halmstad där jag har tillgång till bättre verktyg och fler vänner som kan hjälpa till. Tyvärr så har jag en massa i skolan just nu så jag fick lämna bilen där på framsidan.

I kväll ska pappa mäta bränsletrycket på den och se ifall pumpen inte orkar pumpa ordentligt.

Det blev en riktig långkörare det här men jag hoppas att den hostar igång snart. Den har i alla fall börjat tända till nu men dör direkt igen trotts fullgas. Det är därför jag tror att pumpen inte ger ordentligt tryck så bilen får inte tillräckligt med soppa.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Det lutar åt tändningen igen eftersom "experterna" säger att gnistan är för dålig, den ska vara blå och inte gul som min är. Dessutom tänder den inte på startgas.

Om jag inte missat nån tänddel så verkar det som om en av de redan bytta delarna är trasig, alltså att jag bytt till en trasig del.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Tändspolen?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ah, gott att den är på hemmaplan!

Jag har ett rätt tajt schema, men det vore kul att få komma och kika på den någon gång framöver!
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Tändspolen är bytt, visserligen till en från skroten men hur stor otur har man inte om man råkar ut för två trasiga tändspolar...

Edi: du är välkommen, tyvärr är jag kvar på baksidan (kalmar) har ett fullt schema jag med.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

skulle vara kul att komma och kolla upp bilen. har du tästat att byta tändningslåset? råkade ut för det på min silvriga för ett tag sedan. tydligen ett ganska vanligt fel på gt.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Hur pajjar tändningslåset då? Min har ju gnista och startmotorn går runt, soppa pumpen går också.

Vi kan ta en vinterträff hos mig och dra igång bilen :lol:
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

blir glapp i det. fast i min så gick inte startmotorn. så då är det nog inte tändningslåset heller.hmmm jo en träff i vinter skulle vi nog haft det
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Nu skulle jag behöva lite delar. Jag vill testa att byta alla tänddelar (tändspole, fördelare och tändmodul) till något som säkert fungerar. Är det någon som vill låna från sin bil eller har på hyllorna hemma som de är 100% säkra på att de fungerar skulle jag vara jätte glad om jag fick låna dem å bara testa med. Hör gärna av er med PM eller i tråden.

Jag tackar på förhand och hoppas att nån har nåt liggandes.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

dina symptom låter väldigt lika mina symptom, och jag har kommit fram till att det är hallgivaren som är dålig. ska tydligen vara ett ganska vanligt fel på VAG-bilar tyvärr :(

vet ni var man får tag på en ny hallgivare eller en ny fördelar-arm så hör gärna av er!

hallgivar-problem brukar göra så motorn "hostar till" vid vissa varvtal, men även att den fungerar klockrent tills motorn får upp lite temperatur. min Audi 90 har nu sagt upp sig helt och jag antar att hallgivaren är helt slut.
en kompis hade exakt samma bekymmer med sin bil (volvo 740) och efter mycket felsökning och skruvande utan resultat så bytte han hallgivaren och nu fungerar den klockrent igen.

och jo, HY-motorn med K-jetronic har hallgivare (finns säkerligen fler motorer med K-jetronic som har en liknande konstruktion!). det sitter en kontakt på fördelar-armen (intill vakum-klockan) där det går 3 sladdar ifrån. själva givaren sitter under rotorn och trigger-hjulet är ju den metall-biten som snurrar under rotorn.

jag hoppas att detta har hjälpt nånting för dig och andra!

MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mycket intressant inlägg Phille_hbg, det får vi lägga på minnet!

Jag tror att givarna går att köpa på Audi fortfarande, men de verkar dyra. Säkert 1000-1500kr, men det är ju värt att kolla.

Borde ju finnas en hel del fördelare på skroten annars. Jag hade turen att köpa denna nyligen:
Bild
De går inte att köpa på Audi längre och när de fanns där kostade de 4500kr :roll:
Skriv svar