Bilen dog och startar inte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Kan det vara något fel eller glapp i själva tändmekanismen? Alltså där man vrider om startnyckeln?
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Nu börjar det ljusna lite, hoppas jag...

Efter att ha sprutat startgas rätt in i spjällhuset utan resultat, testade jag idag att skruva av en soppaledning till en spridare och lyfte därefter LMMen med bryggad soppa pump. Det resulterade i att soppa sprutade ut ur slangen. Goddie jag har alltså soppa till spridarna men det tänder inte.

Det tyder alltså på att vara ett tändningsfel.

Jag började med att kontrollera alla tändkablar och kabeln mellan tändspolen och fördelaren. Tändkablarna ger ca 6 Ohm i motstånd och mellan tändspolen och fördelaren är det 1,96 ohm. Vet inte om det verkar ok, någon som vet? Samtidigt testade jag att "pipa" dem, alltså köra multimetern så den piper om det är kontakt, men det pep inte på någon, det kanske inte går att göra när det är sådant motstånd. Alla Ohm mätningar gjordes med mätaren inställd på 20k.

Tändspolen har jag mätt enligt Haynes boken och den var ok.

Jag har letat avbrutna eller skadade sladdar till tändspolen och fördelaren, men ser inte så mycket av dem, de försvinner i kabelstammar direkt. men de verkar ok.

Själva fördelaren, alltså inte locket utan det som sitter på motorn, ser också ok ut. ska se ifall det går att mäta hallgivaren.

Jag har beställt en ny tändmodul då jag misstänker att felet sitter i den, hoppas på att den kommer imon.

Så lite frågor då.

Verkar mina kablar ok? Med de motstånden och inget pip.

Sitter det någon "Idle Stabilizer" (tomgångs stabilisator) på en coupé -87? var sitter den i så fall och är det samma som DIS (Digital Idle Stabilizator)?

Sitter det en kondensator på en coupé -87? var i så fall.

Och slutligen har ni några andra idéer om trasiga tänddelar?

Jag kan inte så mycket om el och mätmetoder, men man lever ju för att lära sig :wink:
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

hadde du verkligen gnista?

Verka ju mkt mysko eftersom du sprayade in startgas i spjällhuset så skall den defenetivt starta om du har gnista..

Det är inte ofta tänd modulen går sönder.. men där emot hallgivaren.
men är hallgivaren kass så skall du inte ha gnista.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Hur byter jag hallgivare då? den sitter väl i fördelaren, men den lyckades jag inte dela på när jag försökte sist. Är det så att man måste byta hela fördelaren i så fall?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag vet inte vad...

Jag har gnista det har jag kollat två ggr.

Idag bytte jag tändmodulen men även det var utan resultat.

Nu kommer jag inte på något mer att göra.

Den här bilen har krånglat så mycket för mig på sistone att jag snart säljer den billigt.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

Inlägg av frasseaudi »

Hej!

Har läst att du nämt hallgivaren som en tänkbart fel, men ärdet inte så att på dom här gamla 2,2 femmorna så finns det väl ingen hallgivare i fördelarn det kom väl först på 2,3 KE jettronic insprutningen?? jag är inte alls säker men jag har precis för mej det, men jag vet att du är ruskigt duktig på dom här bilarna så då blev jag ännu osäkrare så jag tänkte re ut det nu en gång för alla, har hört lite olika bud på det

Jag fick byta fördelare på min förra coupé -90 som bara kunde stanna rätt som det var, o efter 5min el 2 timmar så gick han igen, ett mycket irreterande fel innan man kom på att det kunde bero på hallgivaren i fördelaren.

Mvh Mikael fransén
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Rätta mig om jag har fel, men jag är säker på att det är hallgivare på de senare coupérna, dock inte de först. Det har väll att göra med om det är ett transistoriserat(heter det så?) tändsystem eller inte. De transistoriserade har hallgivare, de andra har brytarspettsar.

Nästa sak att byta blir fördelaren. Men det är jävligt märkligt att det blir gnista när jag kollar stiften...
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

har du testat ngt mer?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag har varit på semester en vecka nu. Under tiden skaffade pappa en fördelare från skroten men det var fel fördelare. Ska ut och se ifall den åtminstone kan ge tecken på att det är fel på min fördelare. i så fall har jag en "ny" fördelare på gång som är rätt.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Nu har jag fått tag på rätt fördelare och testat med den, men även det var helt utan resultat.

Motorn får bensin, efter ett tags malande på startmotorn så luktar det bensin i avgasröret.

Nu funderar jag på att byta till nya tändstift, men det är ju helt otroligt att 5 st tändstift dör samtidigt...

Är det ingen som vet ett bra sätt att leta kabelbrott på? jag funderar på om det kan vara brott på hallgivarkontakten, men hur ska jag hitta det? ser inget på den lilla biten man ser i motorrummet.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

men om du har gnista å bensin får den .... då skulle jag nog kolla så att fördelaren/kammen verkligen sitter rätt !! jag tror nog till 99.9% att fördelaren sitter fel..... har varit ute för samma problem ...fast på en peugeot ..... visste väl inte jag att fransoserna hade vänt motorn fel =) merde.....

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Så 1:ans cylinder var längstbak?

Har försökt att få igång polarns Nissan 200SX med nybyggd motor på 300-400hk. Testat flera olika Chip osv. Men den tänder inte till.

Första startförsöket gjorde vi för drygt en månadsen. Sen har det legat på is till/från.
Hade varit kul om han kunde få igång den isommar.

När jag ställde in tändningen på den så tog jag första tändspolen framifrån. :roll:
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

japp ettan var närmast transmissionen ..... gissa om den sköt trattarna av solex 42:orna =)) haha.... trodde rutorna skulle gå i garaget =)

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Nu börjar det gå åt rätt håll.

När jag äntligen fått fördelaren och satte den på motorn var jag så ivrig att jag inte tänkte på att ställa motorn i ÖD :oops:

Med lite påminnelse av coupesudden var jag ute idag igen och gjorde det ordentligt. Samtidigt kollade jag så att kammen rör sig fint och öppnar ventilerna. Såg bara genom oljepåfyllningen men det så bra ut.

När jag gjorde startförsök var det nära att den hostade igång. Bara lite till och den hade startat eller i alla fall tänt till.

Batteriet visar 11,81 V med multimetern nu, så jag vet inte om det kanske behövs mer kräm så det blir ordentligt med snurr på motorn. Den låter fint annars.

Det får nog bli nya tändstift så jag kan försäkra mig om att gnistan blir ordentlig. De som sitter där nu är svarta och har varit med ett tag.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

gott at det börjar ljusna lite !! =))
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Idag har jag borstat av tändstiften så de såg fina ut. testade att starta och det var jävligt nära igen men ingen start nu heller.

Misstänkte att tändkablarna hamnat fel när jag pillat runt. tyckte inte de stämde med tändordningen då flyttade jag om dem. Det resulterade i att bilen skickade eld framåt genom insuget :shock:

Då ringde jag pappa som hjälpte mig så att kablarna kom helt rätt. då var jag tillbaka på ruta ett. MEN den tänder ju i alla fall fast på fel håll...

Har börjat fundera på vilken typ av motorras som kan orsaka sådan här problem. En sprängd toppackning kanske? Vet inte om det är en hållbar teori. jag har inte koll på vatten nivån innan stoppet men nu är det strax under delningen i behållaren.

Hur mycket delar är ni intresserade av att köpa från min bil...
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Usch, det låter inte kul :cry: :cry:

Synd att den inte står i Halmstad, för då hade man kunnat kika på den...
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

hmm. inget vidare. om topplockspackningen är kass kan det ha kommit in vatten i cylindrerna eller att det kommit olja i kylar vattnet.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

tror inte på topp packning..

har du gjort komp prov??

har ev en terori att remmen kuggat över men har för mig att du kollat detta.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

tror inte på topp packning..

har du gjort komp prov??

har ev en terori att remmen kuggat över men har för mig att du kollat detta.
Jag har ställt motorn i ÖD å då står vevhjulet rätt, kamhjulet rätt och rotorn rätt. så kamen har nog hållit sig på plats.

Något komp prov är inte gjort. hur/var gör man det? kostar?

Varför tror du inte på packningen? Vet själv att det verkar konstigt, men jag vill utesluta alla teorier.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Skriv svar