Bilen dog och startar inte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Bilen dog och startar inte

Inlägg av Megiltura »

Skulle iväg och hämta mina efterlängtade däck idag men kom inte så långt.

Bilen har stått stilla ca en vecka nu men startade fint. Jag har haft lite strul med gången innan motorn blir varm sedan jag bytte motor. Har misstänkt fördelarlock, läckande spridargumin, läckande bränsleslednignar in till LMM och dåligt luftfilter. Men bilen har i alla fall gått. När den är kall har den varigt lite ryckig under och framför allt runt 2000 rpm.

Åter till dagens problem. Jag startade bilen körde runt kvarteret och kommer till en korsning, där får jag vänta en liten stund innan jag kan köra ut, ger gas men motorn bara tvär dör. Det är precis som om någon bara slog av tändningen. Den hostar alltså inte till eller tappar ork utan bara dör. Lyckligtvis ligger det en busshållplats precis här så det är bara att rulla av vägen och ställa sig.

Först var jag rädd att jag fått ventil sallad, tyckte att det lät illa när motorn dog. Men det kan jag inte se några spår av. Kamremmen är hel och på plats och när jag kör motorn på startmotorn låter det helt normalt.

Jag vill ha det till ett tändnings fel, nån del i tändsystemet som inte ville vara med längre. Därför gick jag hem igen och hämtade mitt nya fördelar lock och bytte men det gav ingen skillnad.

Jag vet inte om den får soppa (hur kan jag kolla det?) men jag tror det då jag tror mig ha hört en avgassmäll (baktändning) när jag försökte få igång bilen. Det är lite svårt att spåra ljuden bara eftersom bilen står jämte en trafikerad väg.

Nu tänkte jag byta rotor också eftersom den såg dålig ut. Det kan ju vara tändspolen som är kass eller tändmodulen (svindyr :( ) men var sitter den någonstans? Såg bara att det fanns som reservdel på mekonomen.

Eller är det någon som har ett annat förslag?

Läckande spridargummin och läckande bränsleslang, tror jag inte på. De felen är inte fixade men det är så små läckor om det nu läcker. det borde inte ha gett ett så totalt stopp på bilen, eller? Jag har bytt tändkablar till "nyare" så de borde fungera, tror knappast att 5 st går sönder samtidigt i alla fall.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Re: Bilen dog och startar inte

Inlägg av Jonas »

Hur ser tändstiften ut? det är ett rätt lätt sätt att kolla om den får soppa. Har du testat nöta en stund på startmotorn utan gas sen efter en stund med halvgas sen med pedalen i golvet.
Du kan ju testa med start gas som den tänder på det
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

låter inget vidare. för att kolla om pumpen går så kan du slå på tändningen och vrida till nyckeln snabbt så startmotorn hostar till. sen släpper du allt utan att vrida av tändningen. då skall pumpen gå i någon sekund.

tänd modulen sitter under hadsfacket på 85-88 årsmodell. vet inte vilken hårsmodel du har. eller om den sitter på samma ställe på äldre modeller. har du kollat om bilen slår gnist?

kan vara fördelaren som är kass,tändspolen,tändmodulen eller något jordfel till tändmodulen

fast hör du att pumpen startar till så är det inte modulen,fördelaren eller tändspolen.

rätta mej om jag har fel anngånde den sista punkten.

hoppas att detta var till någon hjälp mvh micke
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

fast hör du att pumpen startar till så är det inte modulen,fördelaren eller tändspolen.
Jag hör att soppapumpen går igång men det gör den väll oberoende av tänddelarna?

Det är en -87 jag har

Har köpt ny rotor nu i alla fall, den kostade ju inte så mycket och den ser dålig ut på min, har inte hunnit byta än dock. Det är jävligt fullt upp nu.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Var ute idag och gjorde nya försök, men idag hörs inte soppapumpen. Antingen hörde jag fel innan eller så går den lite när den vill. Tänkte därför kolla upp hur soppapumpens relä mår. jag tror att det är relä nr 39, sitter på platts 10 i säkringsboxen i motorn och har vag nr. 443 907 385 någon som vet om det stämmer?

Jag har plockat säkringar och relän från ett antal bilar och har en ganska gedigen samling men tror ni att där finns ett enda till soppapumpen. NÄ så jag kan inte testa genom att byta relä.

Jag är även osäker på var pumpen sitter någon som vet?

Jag skulle ha kollat om det är soppa i motorn men jag har ingen tändstiftsnyckel här så det får jag åka iväg och köpa.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag är i stort behöv av hjälp nu, vad som helst.

Så här ser det ut hittills:

Igår gick soppa pumpen igen men inte idag. ska testa att brygga den så den går konstant som det står om i denna tråd http://www.bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=2510

För att se ifall det var bensin i motorn så körde jag på startmotorn ett tag och tittade sedan på stiften, de var tillsynens torra och svarta vilket, om jag inte minns fel, betyder att de inte får någon soppa nu men att de har gått med fet blandning tidigare.

Jag fortsatte med att skruva loss en av slangarna till spridarna och la den i en burk under ett startförsök, det kom då ingen soppa i burken. Tyder det på att det inte kommer soppa till spridarna?

Jag gjorde samma sak med kallstartsventilen och den sprutar soppa.

Det kommer soppa till LMM:en och vidare till BTR:en, det har jag kollat genom att skruva loss både övertrycksventilen på LMM och ingående soppa ledning till btr och det kommer soppa ur båda.

Jag har inte kunnat kolla om det är någon gnista på stiften men jag ska göra det så snart min sambo kommer hem.

Jag har även försökt starta motorn utan luftfilter för att se ifall den är kvävd men det hjälpte inte.

Även när soppapumpen går startar inte motorn. Ibland har den nästan hostat till under ett startförsök men inte gått igång.

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre eller vad det kan vara för fel så jag behöver verkligen all hjälp jag kan få. så tack på förhand.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Synd att du bor så långt bort.. Annars hade vi kunnat fixat det.
Jag har en fungerande soppa pump, komplett insprutning, tändningsintrument, tändelar.osv. Ja, istort sett en komplett motor idelar att plocka ifrån.. *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du bilen i Halmstad?
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

nope bilen är i Kalmar. Och jag har en massa delar i Halmstad :( och verktyg.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Var ute precis och gjorde nya försök. Det är gnista på tändstiften så det kan jag stryka.

Jag testade även att brygga pumpen så den går hela tiden, och den surrar på fint. då lyfter jag luftmätaren och det låter fint i spridarna. så soppa får den.

Men om en motor får tändning, soppa och luft borde den inte gå då? även om den går dåligt? men min går ju inte alls.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är inte så att kamremmen har hoppat över och "flyttat" sig?
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Var ute och kollade timingen på kamremen, genom att vrida motorn till Övre Dödläget (ÖD) och då står markeringarna rätt både på kammhjulet och vevaxeln. Alltså så står kammen rätt. Samtidigt kände jag kompet och det var ordentligt så det verkar ju också ok.

Nu är jag inne på att motorn kanske inte får luft endå. När jag lyfter på LMM plattan så är den trög, antingen får jag nypa ordentligt för att få tag eller använda en tång. Vet inte hur den ska kännas men om motorn inte orkar lyfta den så får motorn ingen luft = startar ej.

Vad tror ni om det? Jag ska ut och testa sen genom att lyfta på plattan underifrån samtidigt som någon startar. Men då måste någon (min sambo) komma hem först.

Är verkligen tacksam för all hjälp jag får *yes*
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Hur mycket bensin har du i tanken?
När byttes bränslefiltret sist?
Är batteriet friskt?
Är alla säkringar hela?
Finns det någon lös kabel till/på startmotorn eller generatorn t.ex.?

:wink:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

LMM-plattan är trög i min också om man har haft tryck i bränslesystemet nyligen, så det låter OK.

Det verkar oerhört skumt att den inte går om du har både soppa och gnista...

Har tu testat att försöka få igång den på startgas? Om den tänder då, så skulle man ju kunna tänka sig att det är något på soppasidan.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag har lite bensin i tanken men de ska räcka.
bensinfiltret är gammalt så det kanske man ska se över.
Batteriet är friskt, även om det börjar tröttna nu efter ett antal startförsök.
Alla säkringar är hela
Jag ska ut och kolla efter lösa kablar, men startmotorn går ju fint.

startgas har jag ingen får väll ge mig iväg och köpa det.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
stampep
GT-diggare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:57
Ort: St

Inlägg av stampep »

Kollat ALLA vacumslangar? särskilt dom till vevhusvent? har för mig att om man tar av den mellan mängdmätare och topp eller om den på blocket sugs ihop startar inte bilen... kolla sprickor och gör rent.
Audi 90q -86
90tq -85
Gt coupe
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

hej,

när du du nollade motorn dvs kammremmen kamdreven etc kollade du även så fördelaren var nollad? kan nämligen va så att en eller ett par kuggar har gåt av på derevet på fördelaren.

start gas som edis säger är inte helt fel..
Har även vatt med om att soppa pumpen fungerar men inte orkar trycka soppa tillräckligt bra genom spridarna.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag satte motorn i ÖD igen för att kolla fördelaren. men hittar inget som säger om den är nollad. Så var kan jag se det? Hur ska rotorn stå om motorn är i ÖD?

Körde på med startgas i luftburken idag utan att motorn tände till.

Har kollat alla vakumslangar som jag kan hitta med hjälp av vakum scheman, och de verkar hela och det går luft genom dem. Förutom en som var aningens trög blåst. Det var den som går mellan insuget och vakum dosan på kylaren, en röd slang i mitt fall, men det gick i alla fall luft genom den.

http://bilsnack.com/bilder/Vacuum-schema.jpg Där är ett schema som jag använt för att spåra vakum slangar. Och där finns en del som heter "coasting fuel cutoff (mech transm only)" Vad gör den? går den att testa funktionellt? den styrs av vakum som jag förstår och då skulle den ju kunna strypa min soppa tillförsel.

Sen tänkte jag höra ifall någon vet var tändmodulen sitter, den kan ju ha pajat också.

Så jävla irriterande att jag fortfarande inte är säker på om det är soppa eller tändning som är felet, eller kanske luft... Ska se ifall den hostar till om jag kör startgas rätt in i spjällhuset, i så fall är tändningen i alla fall ok.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Stormcrow
GT-intresserad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 16, 2008 20:12
Ort: Pite

Inlägg av Stormcrow »

Megiltura skrev:
http://bilsnack.com/bilder/Vacuum-schema.jpg Där är ett schema som jag använt för att spåra vakum slangar. Och där finns en del som heter "coasting fuel cutoff (mech transm only)" Vad gör den? går den att testa funktionellt? den styrs av vakum som jag förstår och då skulle den ju kunna strypa min soppa tillförsel.
En "coasting fuel cutoff (mech transm only)", borde väl vara det som stryper soppatillförseln när man motorbromsar, och den sitter bara på bilar med manuell växellåda. Om den fungerar likadant som på min Audi 100 Turbo, så stryper den soppan när man motorbromsar, och varvtalet överstiger 1600rpm.

Om den går att testa vet jag inte, det borde väl gå, men hur?

Om den har fastnat eller liknande så skulle jag kunna tänka mig att den kan strypa soppan även då den inte ska göra det, så det är väl inte helt omöjligt att det är den som spökar.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Megiltura skrev:Jag satte motorn i ÖD igen för att kolla fördelaren. men hittar inget som säger om den är nollad. Så var kan jag se det? Hur ska rotorn stå om motorn är i ÖD?.
När fördelaren är nollad skall rotorn peka på tändkabel 1 eller ett litet streck i fördelaren o motorn skall stå i öd.
Megiltura skrev:Körde på med startgas i luftburken idag utan att motorn tände till.

Har kollat alla vakumslangar som jag kan hitta med hjälp av vakum scheman, och de verkar hela och det går luft genom dem. Förutom en som var aningens trög blåst. Det var den som går mellan insuget och vakum dosan på kylaren, en röd slang i mitt fall, men det gick i alla fall luft genom den.

http://bilsnack.com/bilder/Vacuum-schema.jpg Där är ett schema som jag använt för att spåra vakum slangar. Och där finns en del som heter "coasting fuel cutoff (mech transm only)" Vad gör den? går den att testa funktionellt? den styrs av vakum som jag förstår och då skulle den ju kunna strypa min soppa tillförsel.

Sen tänkte jag höra ifall någon vet var tändmodulen sitter, den kan ju ha pajat också..
tändmodulen sitte på a stolpen under hanskfacket.
käns inte som den.. men kolla om du har möjlighet. kan ju vara hal givaren med.. komer igåg att kablen brukade hoppa ur på min.
Megiltura skrev:Så jävla irriterande att jag fortfarande inte är säker på om det är soppa eller tändning som är felet, eller kanske luft... Ska se ifall den hostar till om jag kör startgas rätt in i spjällhuset, i så fall är tändningen i alla fall ok.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar