Fläkt med eget liv

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
joslse

Fläkt med eget liv

Inlägg av joslse »

-85 gt med 136hk där fläkten startar strax under 100grader, går i ca 5sek sedan dröjer 1min så går den i 20sek sedan går tempmätaren upp tills man stänger av bilen eller kör landsväg då den ligger på ca 90.....stängde av bilen då mätaren passerat 110 med marginal :shock:

Kan tillägga att den går dåligt på tomgång o är svårstartad vid kallstart.

Åtgärder: bytt kabelsko till fläkt givaren som såg ofräsh ut, ska beställa fläktgivare, o tempgivare

Skrev här för att höra någon varit med om nått liknande med en sporadisk fläkt, kanske e givaren som är fel men borde den gå alls då?

Ska fläktgivaren va 2polig eller 3polig?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker

Inlägg av coupesudden »

det kan va reläet som strular oxå ... fast troligen kontakten å den ska va 2 polig .... passa oxå på att byta termostat oxå när du ändå är i farten ... då termostaten sitter på inloppssidan i motorn så är det extra viktigt att den funkar som den skall annars kommer den att bete sig konstigt i temperatur !!

//mvh janne sundin
joslse

Inlägg av joslse »

Kom just på att dessa problem startade då jag bytte termostat förra året och tänkte inte på att lufta den riktigt, kokade nästan innan jag kom på att de va för lite vatten i systemet (trots att nivån i behållaren var rätt) hällde då vatten i alla slangar till kylaren och nöjde mig med det

Kan det va så att den fortfarande inte e riktigt luftad?
Isåfall hur gör man det? har inte hittat någon luftnings nippel eller vad det nu heter...finns det på min?

Eller kan det va så att toppackningen farit? har bra värme i den och oljan ser fin ut och vattnet ser och luktar okej...men den kanske bara spruckit lite?

Mvh Jonas
Skriv svar