
byta spindelled
byta spindelled
Hur svårt är det att byta spindelled ? Skriv gärna förklarande då jag är väldigt grön på att meka med bil 

Har man en spindelledsavdragare är det mycket enkelt. Men Hjulvinklarna kan ändras lite.
Ta av hjulet och skruva loss spindelleden men låt muttern sitta kvar, sen trycker du av den med avdragaren. skruvar av spindelleden helt och sätter dit den nya. För att inte ändra vinklarna för mycket så kan det vara en idé att sätta tejp där den gamla sitter så du kan sätta den nya på samma ställe.
Ta av hjulet och skruva loss spindelleden men låt muttern sitta kvar, sen trycker du av den med avdragaren. skruvar av spindelleden helt och sätter dit den nya. För att inte ändra vinklarna för mycket så kan det vara en idé att sätta tejp där den gamla sitter så du kan sätta den nya på samma ställe.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
En spindelledsavdragare kostar inte många kronor på Biltema och jag skulle aldrig ge mig på ett byte utan att ha ett sådant verktyg. Har nämligen testat det en gång på traktorn... Utan verktyget, 1 timmes svärande med risk för att skada både sig själv och bilen... Med verktyget, 10 sekunders arbete... Typ...
Sedan är det nog bra att vara beredd med mycket 5-56 på den gängade stången eller kanskte till och med en gasolbrännare för att värma lite.
Sedan är det nog bra att vara beredd med mycket 5-56 på den gängade stången eller kanskte till och med en gasolbrännare för att värma lite.
Nu hänger inte jag med. Gängstång på spindelleden?
Iallf. Upp med framvagnen på pallbockar, ta av hjulet på den sida som spindelleden ska bytas.
Ta något vasst. tex. en syl och dra en rits undersidan länkarmen på iett av dom ovala hålen där styrdellen sitter i. På så vis så har du koll på framvagnsinställningen.
Sen tar du bort kulleden neråt. Bänd med ett brytjärn eller ett smalt spätt.
Men gör det med kontroll. dvs lagomt våld.
Du kan vrida på fjäderbenet samtidigt. Ibland kan det släppa lättare då.
Sen när kulleden är borta så är det bara att tabort bultarna som håller spindellden och dra ur den ur länarmen. Alt. kancka ur den om den sitter hårt.
Sen dit med nya, och tyck in den så den kommer rätt med ritsen du gjorde ibörjan. Sen ihop med allt igen.
En annan grejj som kan vara kul att veta:
På dom äldre Quattro så sitter det samma grejjer bak som fram ivåra GT:ar bara att länkarmarna är vända tvärtemot.
[/img]
Iallf. Upp med framvagnen på pallbockar, ta av hjulet på den sida som spindelleden ska bytas.
Ta något vasst. tex. en syl och dra en rits undersidan länkarmen på iett av dom ovala hålen där styrdellen sitter i. På så vis så har du koll på framvagnsinställningen.
Sen tar du bort kulleden neråt. Bänd med ett brytjärn eller ett smalt spätt.

Du kan vrida på fjäderbenet samtidigt. Ibland kan det släppa lättare då.
Sen när kulleden är borta så är det bara att tabort bultarna som håller spindellden och dra ur den ur länarmen. Alt. kancka ur den om den sitter hårt.
Sen dit med nya, och tyck in den så den kommer rätt med ritsen du gjorde ibörjan. Sen ihop med allt igen.

En annan grejj som kan vara kul att veta:
På dom äldre Quattro så sitter det samma grejjer bak som fram ivåra GT:ar bara att länkarmarna är vända tvärtemot.


Men jag fattar fortfarande inte varför hjulinställningen skulle ändra sig om man byter spindelled ?
Däremot styrled som ni pratat om finns det ju risk för att man ändrar framvagnsinställningen lite grann..
Spindelleden sitter ju där den sitter .. man kan inte skjuta den fram eller tillbaka, iaf inte på min GT.

Däremot styrled som ni pratat om finns det ju risk för att man ändrar framvagnsinställningen lite grann..
Spindelleden sitter ju där den sitter .. man kan inte skjuta den fram eller tillbaka, iaf inte på min GT.
Audi GT Quattro -85
Spindelleden ska gå att skjuta på våra GTar.
Det är på den som man ställer camber vinkeln.
Hittade en liten lathund på nätet.
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Det är på den som man ställer camber vinkeln.
Hittade en liten lathund på nätet.

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html