Sida 1 av 1

Vattempumpsbyte

Postat: fre okt 17, 2008 23:50
av andreas89
Jag har precis köpt en gt, mycket nöjd. Ett litet problem bara, vattenpumpen läcker väldigt mycke..

Min fråga är om man måste ta bort hela kamremmen för att byta vattenpump? Eller kan man bara skruva bort plåten som sitter bakom remmen och dreven, och vinkla den åt vänster ( sett framifrån bilen ) ?

Postat: lör okt 18, 2008 09:51
av coupesudden
jag skulle nog byta remmen oxå när man ändå är där å "gräver" då slipper du ju pilla med det förrän 12000mil =) jag personligen har aldrig satt tillbaka en gammal rem om jag varit tvungen att ta bort den ... bara om det är jag som satt dit den inom milgränsen =)

//mvh janne sundin

Postat: lör okt 18, 2008 10:56
av andreas89
jo det har du rätt i, men problemet är att jag inte får bort centrumbulten som håller remskivan. Har tyvärr ingen tryckluft, har försökt med ett väldigt förlängt dragskaft men den sitter som f*n :)

Det är gt_87:s gamla gt, han sa att remmen byttes när han köpte bilen och det litar jag på :)

så jag undrar om man bara kan lossa plåtkåpan bakom remmen och "vinkla" den åt sidan, det ser ut som man kan göra det iaf. Vattenpumpen sitter ju bakom plåten som den måste bort från området som vattenpumpen sitter iaf :)

Postat: lör okt 18, 2008 17:28
av coupesudden
jadu .... det är väl bara att prova ...har aldrig gjort så men det kanske går =) ang centrumbulten i veven så måste man knäcka upp den ... det går inte att segdra den ... locktite du vet =) dom är jävliga dom där !!!

// mvh janne sundin

Postat: sön okt 19, 2008 00:03
av andreas89
jo då, nu är det gjort :) det gick fint, men var tvungen att ta bort kamdrevet, sen gick det hur fint som helst..

men kamremmen fick jag tyvärr inte bytt, för precis som du sa satt centrumbulten ganska så hårt.. körde med en stor muttermaskin, sprutade rostlösning, knackade på den men den rörde sig inte en millimeter så det är åtdraget med råstyrka och locktite :P

mvh andreas

Postat: sön okt 19, 2008 08:59
av blueman83
Centrumbulten tar jag alltid bort utan mutterdragare på Audi GT.
Hade du kollat mellan motorn och växellådan så finns det en glugg där.
Lika så finns det en öppning i svänghjulet. Så man får snurra runt motorn till öppningen på svänghjulet kommer jämsmed gluggen i växellådan. Där sätter man in någon rund sak. Jag brukar T.ex. ta en grovbult. Då har man låst motorn. Sen på med en hylsa på centrumbulten och ett långt dragskaft. Sen drar du lös bulten.
Ibland kan man få hänga sin egen tyngd på dragskaften,
Vad kan det bli, 83kg på 1m dragskaft? :D

Sen när du sätter dit centrumbulten igen så gör man ren gängorna på bulten och lägger på lite loctite gänglåsning.

Det är fakts. lite synd att dom inte har dom 4 insexskruvarna på de äldre Audisarna. Går lämpligare att byta kamrem på dom.

Postat: tis okt 21, 2008 00:21
av andreas89
Jasså okej :P

aa jag såg gluggen där, man såg svänghjulet och startkransen..
de va synd att jag missade hålet då, för de va ett smart sätt :)

men då vet jag man det i framtiden iaf, när man ska göra om det.

aa med 83 kg på 1 m dragskaft borde det lossa om det inte flexar något :D

nej det är lite dumt att det inte räcker att lossa dom 4 insexskruvarna..
vad gör dom 4 insexskruvarna förresten ?

Postat: tis okt 21, 2008 08:12
av zlobo
dom håller bara fast remskivan så den skall hamna på rättställe o bli centrerad rätt..

när du drar åt den stora bulten använd inte mutterknackare för då kan klacken gå av, o gör den det så leder det till haveri.

Ja rekomenderar att byta bulten och drevet vid kamrems byte för säkerhets skull.