Ska byta bränslefilter på GT Quattron.
Har köpt ett Mahle KL28 filter och det innehöll bara en koppartätning (ring).
Innan jag skruvar bort allt så skulle jag vilja veta om det verkligen inte behövs fler koppartätningar när man byter bränslefiltret?
I den manual som jag har så finns det två olika varianter med mellan 1-3 tätningar.
Någon som nyss har bytt bränslefilter på sin GT?
Jag har nog nästan alltid återanvänt kopparbrickorna när jag har lossat bränslekopplingar lite överallt på mina bilar...
Likadant med brickan vid oljepluggen, det står att man alltid ska byta den, men det tror jag inte ens att de gör om man lämnar in en bil på service. Då får den nog se bra skadad ut om man ska göra det.
Jag går i 3:e ring me forsonsinriktning i gymnasiet, och på den verkstäderna jag har vait på praktik hos, det vill säga Din bil VW och Peugeot så byts oljepluggsprickorna m.m varje gång men vet ej hur det är med dem minder verksäderna
Men är det en eller tre kopparbrickor som sitter kring fästena (skruvningen) på bränslefiltret?
Jag fick bara med en ynka kopparbricka och om det är 3 som behövs så måste jag åka och köpa fler. En resa på 6 mil.
Jimmen skrev:Ska man återanvända så värm på dom först, svarar inte för alla verkstäder men där jag jobbar byts alltid alla kopparbrickor efter att dom lossats!
Nu blir jag nyfiken, varför ska man värma dem?!?
I mina ögon är en kopparbricka en kopparbricka oavsett om den har suttit tio år i en bil eller legat två år i en hylla. Att man ska byta ut en skadad är ju självklart, men om den ser bra ut fortfarande så borde ju funktionen vara densamma.
Efter att ha besiktat min gamla pärla idag hoppade jag in på Audi (Normans) för att fixa nya tätningar till filtret. Det ska tydligen vara en koppartätning i den "raka" anslutningen och två rostfria brickor i banjofattningen.
Jag fick tätningarna gratis.