Byte av bränslefilter? (tätningar)

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Byte av bränslefilter? (tätningar)

Inlägg av Jojjan »

Ska byta bränslefilter på GT Quattron.
Har köpt ett Mahle KL28 filter och det innehöll bara en koppartätning (ring).
Innan jag skruvar bort allt så skulle jag vilja veta om det verkligen inte behövs fler koppartätningar när man byter bränslefiltret?
I den manual som jag har så finns det två olika varianter med mellan 1-3 tätningar.
Någon som nyss har bytt bränslefilter på sin GT?
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Re: Byte av bränslefilter? (tätningar)

Inlägg av Albin »

enkelt sätt. byt alla koppar-rickor!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har nog nästan alltid återanvänt kopparbrickorna när jag har lossat bränslekopplingar lite överallt på mina bilar...

Likadant med brickan vid oljepluggen, det står att man alltid ska byta den, men det tror jag inte ens att de gör om man lämnar in en bil på service. Då får den nog se bra skadad ut om man ska göra det. :roll:
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Jag brukar byta allt sånt när man ändå är i farten. men det är som Edis säger.. tveksamt om dom gör det på en del verkstäder..
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Larven_90
GT-intresserad
Inlägg: 23
Blev medlem: mån nov 12, 2007 10:43
Ort: V

Inlägg av Larven_90 »

Jag går i 3:e ring me forsonsinriktning i gymnasiet, och på den verkstäderna jag har vait på praktik hos, det vill säga Din bil VW och Peugeot så byts oljepluggsprickorna m.m varje gång :) men vet ej hur det är med dem minder verksäderna :wink:
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Men är det en eller tre kopparbrickor som sitter kring fästena (skruvningen) på bränslefiltret?
Jag fick bara med en ynka kopparbricka och om det är 3 som behövs så måste jag åka och köpa fler. En resa på 6 mil.
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Ska man återanvända så värm på dom först, svarar inte för alla verkstäder men där jag jobbar byts alltid alla kopparbrickor efter att dom lossats!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jag svänger förbi Audi i morgon efter plugget och köper nya tätningar.
Koppartätningar ska tydligen inte användas igen.

Värma ska man väl helst göra när filtret sitter på plats va? *asg*
Speciellt ett läckande filter. :wink:
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Tycker jag allt du ska kosta på!

Värma på plats är väl inte att rekommendera i det fallet, men jag låter dej välja nivå på självbevarelsedriften själv där...
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Ville ju bara veta hur många koppartätningar det ska vara.
Eftersom Mahle inte verkar ha någon koll på det.
Det är inte en kostnadsfråga alltså.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jimmen skrev:Ska man återanvända så värm på dom först, svarar inte för alla verkstäder men där jag jobbar byts alltid alla kopparbrickor efter att dom lossats!
Nu blir jag nyfiken, varför ska man värma dem?!?

I mina ögon är en kopparbricka en kopparbricka oavsett om den har suttit tio år i en bil eller legat två år i en hylla. Att man ska byta ut en skadad är ju självklart, men om den ser bra ut fortfarande så borde ju funktionen vara densamma.

Jag är nyfiken och vill veta varför :lol:
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Efter att ha besiktat min gamla pärla idag hoppade jag in på Audi (Normans) för att fixa nya tätningar till filtret. Det ska tydligen vara en koppartätning i den "raka" anslutningen och två rostfria brickor i banjofattningen.
Jag fick tätningarna gratis. *yes*
Skriv svar