Svårstartad
Svårstartad
Jag har lite problem med att bilen är svårstartad. Får stå och köra på starten allt från 5-15 sekunder innan den hoppar igång.
När man väl har startat den och stänger av och vrider på nycklen igen så hoppar den igång med en gång.
Även när den har stått i några dagar så startar den nästan med en gång, oftast.
Någon som har erfarenhet av detta?
mvh andreas
När man väl har startat den och stänger av och vrider på nycklen igen så hoppar den igång med en gång.
Även när den har stått i några dagar så startar den nästan med en gång, oftast.
Någon som har erfarenhet av detta?
mvh andreas
Nästan alla har exakt samma bekymmer, även om 5-15 sekunder låter lite väl länge.
Det finns teorier om läckande spridare, läckande kallstartsventil, taskiga tempgivare och kassa backventiler, men det mest intressanta jag har hört hittills är att bränslehuvudet kärvar. Det var Frasse som hade den teorin och den är inte helt otänkbar eftersom vaggan i luftmängdmätaren är rätt kärv om bilen har varit igång den närmaste tiden... Han knackade till någon gång på huvudet innan han startade ibland och det gjorde tydligen bilen mer lättstartad.
Jag har själv en bil som är svårstartad, men det tar bara några sekunder, men känns som en evighet om man jämför med alla andra vanliga bilar...
Det finns teorier om läckande spridare, läckande kallstartsventil, taskiga tempgivare och kassa backventiler, men det mest intressanta jag har hört hittills är att bränslehuvudet kärvar. Det var Frasse som hade den teorin och den är inte helt otänkbar eftersom vaggan i luftmängdmätaren är rätt kärv om bilen har varit igång den närmaste tiden... Han knackade till någon gång på huvudet innan han startade ibland och det gjorde tydligen bilen mer lättstartad.
Jag har själv en bil som är svårstartad, men det tar bara några sekunder, men känns som en evighet om man jämför med alla andra vanliga bilar...
Jasså okej. Jo fast det varierar, ibland går det snabbare, ibland längre tid
Aa det syns inga läckage runt mina spridare iallafall.
Har kollat alla givare, kontakter, vakuumslangar m.m så gott jag kan iallafall, där syns inga fel heller.
Men "vaggan" i luftmängdmätaren tror jag faktiskt att jag har hört talats om innan att det kan ge sådana symptom.
Det får väl bli det första jag ska testa imorgon innan jag startar då
Får la eventuellt ta loss och känna lite på "vaggan" någon dag också om jag märker skillnad med lite knack på huset.
Kör också igenom en flaska STP injection cleaner nu, det rensar iallafall får man hoppas.
Aa det syns inga läckage runt mina spridare iallafall.
Har kollat alla givare, kontakter, vakuumslangar m.m så gott jag kan iallafall, där syns inga fel heller.
Men "vaggan" i luftmängdmätaren tror jag faktiskt att jag har hört talats om innan att det kan ge sådana symptom.
Det får väl bli det första jag ska testa imorgon innan jag startar då
Får la eventuellt ta loss och känna lite på "vaggan" någon dag också om jag märker skillnad med lite knack på huset.
Kör också igenom en flaska STP injection cleaner nu, det rensar iallafall får man hoppas.
Jag har samma problem. Ska testa knepet jag läste någonstans att hålla gasspjället med en hand på ca 3000 varv och sedan knacka med hammaren på bränslehuvudet. Om varvtalet ändras så så kärvar huvudet. Jag ska hälla i en flaska motorolja i bensinen. Det är också ett vanligt knep för att smörja prylarna.
- coupesudden
- GT-fanatiker
- Inlägg: 255
- Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
- Ort: sunne
Har exakt samma problem på GT 85,
5-15 sekunder på startmotor så hoppar den igång, dock måste
jag hålla gas för att den ska starta... sedan är det efter det
inga som helst problem.
kör idag på 95 för att det är av ren vana och för att jag inte
visste/tänkte bättre helt enkelt men jag ska nu prova köra den på
98 oktan med lite 2t olja och se om det avhjälper problemet.
5-15 sekunder på startmotor så hoppar den igång, dock måste
jag hålla gas för att den ska starta... sedan är det efter det
inga som helst problem.
kör idag på 95 för att det är av ren vana och för att jag inte
visste/tänkte bättre helt enkelt men jag ska nu prova köra den på
98 oktan med lite 2t olja och se om det avhjälper problemet.