Svårstartad

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
andreas89
GT-intresserad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön sep 14, 2008 00:09
Ort: V

Svårstartad

Inlägg av andreas89 »

Jag har lite problem med att bilen är svårstartad. Får stå och köra på starten allt från 5-15 sekunder innan den hoppar igång.

När man väl har startat den och stänger av och vrider på nycklen igen så hoppar den igång med en gång.

Även när den har stått i några dagar så startar den nästan med en gång, oftast. ::

Någon som har erfarenhet av detta?

mvh andreas
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nästan alla har exakt samma bekymmer, även om 5-15 sekunder låter lite väl länge.

Det finns teorier om läckande spridare, läckande kallstartsventil, taskiga tempgivare och kassa backventiler, men det mest intressanta jag har hört hittills är att bränslehuvudet kärvar. Det var Frasse som hade den teorin och den är inte helt otänkbar eftersom vaggan i luftmängdmätaren är rätt kärv om bilen har varit igång den närmaste tiden... Han knackade till någon gång på huvudet innan han startade ibland och det gjorde tydligen bilen mer lättstartad.

Jag har själv en bil som är svårstartad, men det tar bara några sekunder, men känns som en evighet om man jämför med alla andra vanliga bilar... ::
Användarvisningsbild
andreas89
GT-intresserad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön sep 14, 2008 00:09
Ort: V

Inlägg av andreas89 »

Jasså okej. Jo fast det varierar, ibland går det snabbare, ibland längre tid ::

Aa det syns inga läckage runt mina spridare iallafall.
Har kollat alla givare, kontakter, vakuumslangar m.m så gott jag kan iallafall, där syns inga fel heller.

Men "vaggan" i luftmängdmätaren tror jag faktiskt att jag har hört talats om innan att det kan ge sådana symptom.
Det får väl bli det första jag ska testa imorgon innan jag startar då *yes*

Får la eventuellt ta loss och känna lite på "vaggan" någon dag också om jag märker skillnad med lite knack på huset.

Kör också igenom en flaska STP injection cleaner nu, det rensar iallafall får man hoppas.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag har samma problem. Ska testa knepet jag läste någonstans att hålla gasspjället med en hand på ca 3000 varv och sedan knacka med hammaren på bränslehuvudet. Om varvtalet ändras så så kärvar huvudet. Jag ska hälla i en flaska motorolja i bensinen. Det är också ett vanligt knep för att smörja prylarna.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Låt tändningen vara på 5-10 sekunder innan du drar igång motorn när den är kall.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

inte motorolja !!!! ta 2 dl tvåtaktsolja på halv tank ist !! eller 5 lite diesel på 15 liter bensin ... det gör susen !!

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag har blivit rekommenderad motorolja av en verkstad. 2-taktsoljan ska sätta sig i spridare och bränslefördelare säger han. Detta finns i.o.f.s. lika många teorier som det finns motorkunniga. Huvudsaken är nog att det är nått som smörjer för det gör ju inte bensinen längre.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

har för mej att hasse gt med sa att man skulle använda sej av motorolja blandat med dissel oljan smörjer upp soppa pumpen och disseln gör rent spridarna
coupegtr
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 05, 2008 21:18

98 oktan

Inlägg av coupegtr »

Hade samma problem med min. tankade 98 oktan o då slutade det..ska visst gå på 98 men de hade ja inte sett...
Prodant
GT-intresserad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 21, 2008 15:08

Inlägg av Prodant »

Har exakt samma problem på GT 85,
5-15 sekunder på startmotor så hoppar den igång, dock måste
jag hålla gas för att den ska starta... sedan är det efter det
inga som helst problem.

kör idag på 95 för att det är av ren vana och för att jag inte
visste/tänkte bättre helt enkelt men jag ska nu prova köra den på
98 oktan med lite 2t olja och se om det avhjälper problemet.
Prodant
GT-intresserad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 21, 2008 15:08

Inlägg av Prodant »

98 oktan och 2dl 2T olja löste mina problem, i morse startade bilen direkt utan tendenser till att harva på startmotorn, kul med enkla lösningar.
Skriv svar