Sida 1 av 1

Svårstartad

Postat: mån okt 27, 2008 22:54
av andreas89
Jag har lite problem med att bilen är svårstartad. Får stå och köra på starten allt från 5-15 sekunder innan den hoppar igång.

När man väl har startat den och stänger av och vrider på nycklen igen så hoppar den igång med en gång.

Även när den har stått i några dagar så startar den nästan med en gång, oftast. ::

Någon som har erfarenhet av detta?

mvh andreas

Postat: mån okt 27, 2008 23:09
av Edis
Nästan alla har exakt samma bekymmer, även om 5-15 sekunder låter lite väl länge.

Det finns teorier om läckande spridare, läckande kallstartsventil, taskiga tempgivare och kassa backventiler, men det mest intressanta jag har hört hittills är att bränslehuvudet kärvar. Det var Frasse som hade den teorin och den är inte helt otänkbar eftersom vaggan i luftmängdmätaren är rätt kärv om bilen har varit igång den närmaste tiden... Han knackade till någon gång på huvudet innan han startade ibland och det gjorde tydligen bilen mer lättstartad.

Jag har själv en bil som är svårstartad, men det tar bara några sekunder, men känns som en evighet om man jämför med alla andra vanliga bilar... ::

Postat: mån okt 27, 2008 23:18
av andreas89
Jasså okej. Jo fast det varierar, ibland går det snabbare, ibland längre tid ::

Aa det syns inga läckage runt mina spridare iallafall.
Har kollat alla givare, kontakter, vakuumslangar m.m så gott jag kan iallafall, där syns inga fel heller.

Men "vaggan" i luftmängdmätaren tror jag faktiskt att jag har hört talats om innan att det kan ge sådana symptom.
Det får väl bli det första jag ska testa imorgon innan jag startar då *yes*

Får la eventuellt ta loss och känna lite på "vaggan" någon dag också om jag märker skillnad med lite knack på huset.

Kör också igenom en flaska STP injection cleaner nu, det rensar iallafall får man hoppas.

Postat: tis okt 28, 2008 11:47
av bruzze
Jag har samma problem. Ska testa knepet jag läste någonstans att hålla gasspjället med en hand på ca 3000 varv och sedan knacka med hammaren på bränslehuvudet. Om varvtalet ändras så så kärvar huvudet. Jag ska hälla i en flaska motorolja i bensinen. Det är också ett vanligt knep för att smörja prylarna.

Postat: tis okt 28, 2008 15:37
av Jojjan
Låt tändningen vara på 5-10 sekunder innan du drar igång motorn när den är kall.

Postat: tis okt 28, 2008 22:46
av coupesudden
inte motorolja !!!! ta 2 dl tvåtaktsolja på halv tank ist !! eller 5 lite diesel på 15 liter bensin ... det gör susen !!

// mvh janne sundin

Postat: ons okt 29, 2008 11:35
av bruzze
Jag har blivit rekommenderad motorolja av en verkstad. 2-taktsoljan ska sätta sig i spridare och bränslefördelare säger han. Detta finns i.o.f.s. lika många teorier som det finns motorkunniga. Huvudsaken är nog att det är nått som smörjer för det gör ju inte bensinen längre.

Postat: ons okt 29, 2008 11:48
av gt_87
har för mej att hasse gt med sa att man skulle använda sej av motorolja blandat med dissel oljan smörjer upp soppa pumpen och disseln gör rent spridarna

98 oktan

Postat: fre dec 05, 2008 21:40
av coupegtr
Hade samma problem med min. tankade 98 oktan o då slutade det..ska visst gå på 98 men de hade ja inte sett...

Postat: tor maj 07, 2009 11:36
av Prodant
Har exakt samma problem på GT 85,
5-15 sekunder på startmotor så hoppar den igång, dock måste
jag hålla gas för att den ska starta... sedan är det efter det
inga som helst problem.

kör idag på 95 för att det är av ren vana och för att jag inte
visste/tänkte bättre helt enkelt men jag ska nu prova köra den på
98 oktan med lite 2t olja och se om det avhjälper problemet.

Postat: fre maj 08, 2009 08:46
av Prodant
98 oktan och 2dl 2T olja löste mina problem, i morse startade bilen direkt utan tendenser till att harva på startmotorn, kul med enkla lösningar.