Audi 90 quattro på gt coupe?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Audi 90 quattro på gt coupe?

Inlägg av lord_nordkvist »

Halloj
har kikat lite igenom diverse trådar här, och har nosa runt lite själv
kring de hela..
och hur var det där nu igen, säg att man vill montera en quattro drivlina på
en gt coupe (givetvis) så finns det ju en del olika alternativ som det verkar..
Bla verkar audi 80 vara en bra donator bil då de mesta passar överens både fram och bak, om jag inte tar fel?
Har kollat lite på sprängskisser, och audi 80 q och 90 q ha mycket lika delar (kanske bara fram till en viss årsmodell?)

Så skulle det helt enkelt inte lika väl fungera att ta en säg audi 90 quattro 20v som donator bil, kidnappa både motor, låda, fram och bakvagn?

För om de har lika fram/bakvagnsbalkar m.m. som 80q borde ju allting passa?
(bak med ett par nya infästningar dock)

De som gör det hela intressant isf är ju att man dels får en trevlig 20v sugis motor, en lite stöddigare vxllåda och bakvagn om jag inte är helt ute och cyklar va? (alltså starkare grejjer på 90:in?)

någon som är insatt i ämnet, och som gått i tankarna tidigare får gärna skriva en rad *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är som det står i en massa trådar här på forumet inte bara att byta drivlinan. Hela bakvagnen m.m. är annorlunda på en GT quattro om man jämför med en vanlig GT.

Jag kan inte tillföra mycket mer än så, men ämnet har varit uppe en MASSA gånger så det borde finnas en hel del att läsa här.

Välkommen hit förresten *yes*
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

hehe ne precis, om jag förstått rätt ska de mesta i framvagn, motor-låda väg passa direkt från 80q och även s2?
bakvagnen är givetvis lite klurigare, dock inte omöjlig, för det är inget :wink:
isf får man som sagt stjäla plåten med alla fästen

därför det vore intressant att veta hur lika 90 q och 80 q i framvagn (infästningar, fjäderben/torn m.m.) respektive bakvagn..
har för mig att en sprängskiss jag kikat på en gång i tiden, visade samma
artikelnummer på nästan alla delarna mellan dem båda, i bakvagn iaf??

100q ser man dock att det skiljer en hel del på, så en sån är väl kanske inte de simplaste att använda som donator bil ::

skulle vara kul att komma i kontakt med någon som gjort denna ombyggnad
på en gt, som kanske redan grottat igenom allt detta och sitter inne med en massa mummsiga svar rent av? :D

jo tack å tack, har kikat omkring lite här ett tag, mycket fina kärror ni har *yes*
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Glöm inte att du måste byta hela golvet så du får plats med en kardan till bakdiffen som även också måste få plats.

Det har som sagt varit uppe i en hel del trådar och det största problemet är nog inte vilka delar som är mest lika utan allt jobb med att bygga om halva bilen.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

hela golvet är väl att ta i lite,
men de är klart att befintlig kardantunnel är lite för liten för både avgas och kardan, iaf främre delen har jag fått för mig?
men som sagt en kardantunnel är ju inte så avancerad att bredda ut/skära ut ta från ev donatorbil..
med tanke på vad en gt coupe quattro börjar på bli värd idag så börjar det kännas rätt meningslöst att köpa en då man med, som du säger, lite plåtjobb dock kan få sig en quattro för ganska rimliga pengar.. :wink: och det är ju såklart det som är intressant.. därför vore det rätt skojj om man kunde göra det sålätt för sig själv som möjligt genom att fåtag på grejer som är sånära som möjligt att passa på gt:n direkt..
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Lite plåtjobb????

Inlägg av Emil90q20v »

Ursäkta om jag låter undrande , men ...

Varför gå över ån för vatten??

Det enklaste och billigaste är att köpa något färdigt .
Det skiljer så pass mkt att det inte är lönt!

Fatta vad det kommer kosta ...

Du måste ju tom regga om bilen .

Delarna är ju inte gratis , och om du har så mkt tid som det tar att bygga om hela golvet så måste du göra något alldelles extra för att det i mina ögon ska vara värt det!

Jag läser massor av tyska specialtidningar om Audi , har tex ALLA Audi scene Live , från 00-09 , det finns ett fåtal där som är quattro konventerade , och i sverige är det Ola med pikes peaken..

Om du får till samma byggfinisch som dem och ett sådant unikt bygge OK , annars lägg ner!

Vad koster en gt quattro 3-40K ??
En ok gt 20K

Tänk vad donatordelar och allt kring kostar , lack , plåt , reggning ,
Du ville komma billigare undan...

Jag köpte en 90q -85 i hyfsat bruksskick för 15 ... ,
Så det finns att hitta , bara leta och spara pengarna direkt , det kostar mer i bygge och blir inte beständigt i längden...

Sorry!
Men jag har hållt på med Audi i 15 år ... och skruvat med en del .
En annan på forumet bygger ihop med hjälp av Hasse gt en sport quattro , det är en helt annan sak...

Samla pengar och köp!!

Lägg tiden på att jobba ihop pengar , extrajobb eller luka land , diska what ever ..

Mvh Emil , Halmstad
Mvh Emil
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

har noterat att det är ungefär sånna svar man får på de här forumet..
visst, för all del är det mycket jobb.. men de kanske är det som är lite av tjusningen..
vissa tycker om att pula å bygga, andra köper färdigt, givetvis..
så har det alltid varit och kommer alltid vara..

och nej de behöver inte vara så dyrt som du säger.. och nej bilen i fråga skulle inte på utställning.. men den skulle hålla och gå utsökt endå.. vilket var själva ideen med ett sådant bygge..

läst många inlägg här då folk frågar om nånting och får liknande svar om att dom ska lägga ner och kratta löv istället..
folk är duktig att haka upp sig på vad andra har för tankar och projekt ideer, men dom tillför verkligen föga med sina inlägg ibland..

och emil90q20v, har du gjort konverteringen själv nångång på en gt eftersom det skulle vara så fruktansvärt mycke krångel å dyrt, eller har du läst om "alla" som gjort det och därmed anser dig själv ganska bildad på området?

tvivlar jag på.. men om du gjort det så skulle du ju kunna ha massor med fin information att dela med dig av isf..
men än en gång så var rekomendationen att lägga ner, mer eller mindre..

jaja, bara lite kort om vad jag tänkte, för tillfället..
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Gör bygget ta massor med bilder o lite förklaringar ^^ o sedan kan du ju säga vad bygget tillslut hamnade på :P enda felet när man bygger är att man ibland mitt i bygget tänker eh vi "slänger" in en turbo och en massa andra trevliga saker..
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Emil:
Jag tycker att attityden är lite väl låg i vissa av dina kommentarer.
Men du kanske hade en dålig dag när du skrev inlägget?


Lord_nordqvist:
Många har ställt sig den frågan som du har ställt i denna tråd. Och många säger att det kostar mer än det smakar att utföra en sådan operation. Men omöjligt kan det ju inte vara?
Här har du ju lite tips på en del av alla svårigheter som du ställs inför:
http://www.kvquattro.com/cq_conversion.html
Annars får du väl be Emil att hitta en GT Quattro till salu i Europa nu för under 40.000kr reggad och klar. Han tar säker ett extra diskjobb och hjälper till :wink:
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

ja å köpa färdigt är ju bara tråkigt =) roligare att bygga själv ... å bättre blir det oxå !!

//mvh janne sundin
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

coupesudden skrev:ja å köpa färdigt är ju bara tråkigt =) roligare att bygga själv ... å bättre blir det oxå !!

//mvh janne sundin
Ska vi slå vad? :wink:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag kan faktiskt hålla med Emil och jag vet att han är väldigt insatt i detta, jag vet hur hans reservdelslager ser ut och jag vet vad han har skruvat med...

Lord Nordqvist, jag skulle vilja veta var du har sett alla dessa trådar du syftar på när du skrev detta:
läst många inlägg här då folk frågar om nånting och får liknande svar om att dom ska lägga ner och kratta löv istället..
folk är duktig att haka upp sig på vad andra har för tankar och projekt ideer, men dom tillför verkligen föga med sina inlägg ibland..
Jag skulle vilja påstå att vi är mycket hjälpsamma här och om de som har skruvat en del med bilarna, säger att en sak inte är så bra att genomföra så är det troligtvis en bra åsikt som man ska ta till sig.

Vi brukar främja idéer och är nyfikna på resultatet, definitivt! Men det är klart... Jag har ju bara hängt här sedan flera år tillbaka, så vad vet jag :wink:

Det här är min slutsats:
Gillar man att fixa, pula och bygga och inte kan ta sådana svar som det har blivit i denna tråden, så är det väl inte värre än att börja bygga och informera om hur det går. Det finns väl inget roligare än att överbevisa tvivlare *yes*
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Gt quattro...

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Sorry om jag sågar dig och låter nedvärderande...

Men...

Om du känner att du vill ha något eget och unikt , gör det..
Har du det som krävs , man får detta genom erfarenhet och att våga testa och misslyckas ibland, annars lär man sig aldrig.

Det jag ville komma till var att det du tänkte bygga inte i sig var så unikt och speciellt , så det stod i relation med allt extrajobb det innebär .

Och inget utställningsskick ....

Som sagt , du måste ha golvet och upphängningarna från en 80/90 quattro B2 , och frågan är vart du hittar dessa grejer i gott skick.

Problemet är att hitta grejer , ok , du hittar en 80/90 , oftast är golvet helt upprostat , jag vet , har fått in en 80q -83 kaross till polarens bildemontering , tänkte spara , men fasen vad den såg ut , massor av rost.

Det är just detta som kan vara utmaningen .

Men av alla projekt man haft , vet jag att allting blir minst dubbelt så dyrt och tid , om inte det ska bli dyrt tar det jättelång tid...

Sökandet av delar är halva nöjet , spara och lagra , har försett mig genom åren med ett stort lager med "bra och ha" ..
Har en 90q20v -89 själv som spårade ur..
Har allt som behövs för en rejäl ombyggnad , men tiden att genomföra detta inom en viss tidsram och med ett sådant resultat så det ser 100% ut , den saknas just nu.

Har skrotat ett gång bilar , demonterat dem och tagit det ´jag behövde , granskat sprängskisser och artikelnummer i minsta detalj , hittat komponenter som passar....

Om man hade den erfarenheten,kunskapen och ekonomin förr som man har nu , så hade man nog köpt mer färdigt och gjort annat än att stånga sig blodig i envishet.

Jag säger inget om du plannerar ett unikt bygge , något med en viss finisch eller ändamål , men tycker många bygger luftslott.
Borde själv lyssnat på äldre förr...
Lagt för mkt tid och pengar på grejer man fått göra om senare ..

Jaja, har haft Audi för länge och känner för mkt folk...
Får dåliga dagar ibland ..

Information och erfarenheter delar jag gärna av mig med ...

Mvh Emil
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

halloj
jo för det första är det lite de som är poängen enligt mig, bygga själv istället för att köpa färdigt.. MEN, som emil säger det ska ju bli bra och med en viss finish, det har han rätt i..
men då att anta direkt att byggherren har tummen mitt i handen och därför avråda från en ombyggnation är ju utan något underlag..

har själv hållit på ett antal år med diverse turbo bmws, nån s2 med rs2 mums och varit med på ett hörn på diverse byggen.. tummen sitter där den ska, och jag själv låter ingenting bli halvdant gjort..

sen som jojjan citerade, att det kanske inte blir "bättre" det man bygger själv än vad det är från fabrik, vore ju rätt pinsamt för audi egentligen, iaf i detta fall.. så självklart, ska operationen utföras så ska den ju göras så seriöst och noggrant det går..
men med en bra budget (dvs leta efter de rätta utgångs objekten)

sen hur mycket tid man vill lägga av sin fritid i plåtjobb och rostlagning är ju helt upp till var och en..

och Edis, givetvis lyssnar jag på er som hållit på mer med audi än vad jag har, det inlägget emil skrev nu sist är det han borde skrivit från första början.. då han delar med sig av lite bra info och upplyser om att ex rost kan vara ett sattyg på dessa bilar (därav noggranheten med vad man hittar för donator/objekt)
man kan givetvis avråda från vissa operationer, men man kan ju som sagt upplysa först om vilka problem som väntar.. *yes*
Användarvisningsbild
Henke_GT85
GT-fanatiker
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 28, 2007 00:52
Ort: Bor

Inlägg av Henke_GT85 »

hmm.. detta är ju alltid ens egna drömmar att pilla med.. men som trogen bilsports läsare så ber jag dig kolla in bilsport 14/15 2008.. där det står om Ola Johanssons audi s1 (long body) replica.. ahn byggde på en gt och bytte golvet från en audi 80 quattro till gt'n.. det är ju ett alternativ att byta hela golvet.. fast är nog en herrans massa jobb.. men om man har en fin budjet att gå på så börja kapa! ;)
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

jorå, har kikat i de nummret, hans bil är väldigt välbyggd..
tror han har fina grejjer att tillgå på sitt arbete också som de verkar (köenigsegg)
men som sagt, en hel del kap och svetsjobb är det, dom som gjort det har ju varit duktig.. helt klart..
sen skulle det ju vara riktigt fint att bygga vidare en sådan maskin (om konverteringen skulle bli riktigt bra) till en spq eller s1 replika..
men då har det som sagt börjat på spåra ur :wink:
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Nja jag varken skrev eller menade att ett "amatörbygge" inte skulle kunna bli lika bra som ett fabrikstillverkat bygge. Det beror helt på hur duktig man är och vilka resurser man vill satsa.
Jag har tummen mitt i handen så jag får be om hjälp när det ska svetsas m.m. :wink:
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Hittade den.-...

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Jag hittade länken till det jag sökte ...

http://www.audischrauber.de/html/phonix.html

Här är en som gjort något liknande..

Finns en till som montreat quattro i sin 100 coupe S i grekland..

Mvh Emil
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

har en fråga, vad skulle detta gå som vid reggning med golvet? ombyggt fordon? lr sfro?

tacksam för svar...
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

Amatörbyggt eller ombyggt det är väl ändå SFRO som håller i det för du ska väl inte bara byta golv utan du ska även bygga om till fyrhjulsdrift?

Ring din SFRO-besiktningsman(de har olika geografiska områden), säg vad du vill göra så får du Rätt svar direkt.

http://www.sfro.com
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Skriv svar