Motorproblem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
hagiz
GT-intresserad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis sep 23, 2008 18:07
Ort: V

Motorproblem

Inlägg av hagiz »

Hej hallå.

Jag har åkt på lite motorproblem nu såhär inför besiktning och vårsäsong :(
Och eftersom att jag inte är nån mekaniker i grunden så söker jag därför lite hjälp här...

Symptomen är som följer:

* Motorn går illa och "bluddrar" lite mellan 1000 och 3000 rpm
* När man passerar 3000 så går han fint och den ojämna gången försvinner helt.
* När varvtalet träffar 5000 rpm så verkar varvstoppet kicka in. Motorn verkar börjar lixom "pendla" i varvtal.
* Vid 5500 rpm så går det inte att varva motorn mer. Den börjar då pendla mellan 5500 och 5000 rpm och det verkar som att han inte får någon soppa

Bilen ifråga är en GT Coupé, årsmodell 1987.
Motorn är en HY med drygt 22250 mil på nacken.

Tackar på förhand.
Daniel
llllllllllllll Audi Sport
- Bygger en Audi coupe GT 20v -
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du kollat hur rotor och fördelarlock ser ut?

Det finns rotorer med inbyggt varvstopp och med en sådan rotor blir det svårt att komma upp i de varvtalen du har provat.
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

Inlägg av mrknopfler »

På min låg varvstoppet på 6250
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

*raderat*

Tillför inte tråden någonting att fälla lustiga kommentarer... /Edis
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

att den lägger av vid 5500 har med soppa pumpen att göra till 99%
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

min med HY motorn gick illa och blöddrade.. det var soppapumpen som var anledningen till det.. den höll inte det tryck den ska göra .. den ska hålla ca: 4.5 bar har jag för mig min höll 3.9bar därav fick den inte fram bränsle som den skulle och gick illa..
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
hagiz
GT-intresserad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis sep 23, 2008 18:07
Ort: V

Inlägg av hagiz »

Tack för alla tips :)
Nu ska jag bara ta mig hem till Växjö igen för att testa ;)
llllllllllllll Audi Sport
- Bygger en Audi coupe GT 20v -
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

Inlägg av mrknopfler »

Hade en Jetta som gjorde precis samma sak... och den var det brytaren som slog snett på. Men är det inte brytarlöst på GT:`s?
Skriv svar