motorn

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
quattrohampa
GT-intresserad
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 18, 2008 20:33

motorn

Inlägg av quattrohampa »

hej på er alla!! jag undrar på ett ungefär vad det kan kosta att renovera upp motorn?? eftersom min motor mår inte så bra den får in för mycket olja så det kommer lite blåa mycket avgaser...
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

låter som det är dags att byta topplockspackning, jag bytte kamrem, packning och topplocksbultar på min det gick på ungefär 1500 men då gör jag allt själv. Men när du ändå har toppen av så kan du slipa in ventilerna det går på ungefär 1000 spänn på firma.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

eller köper/lånar man en ventilbåge och en pinne ed sugpropp på så man kan gno in ventilerna för hand :)
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hur omfattande renovering har du tänkt gjort.?
Kolvringar och oljeringarna kan vara slitna också.

Byta ventiltätningarna kan du göra utan att behöva lyfta toppen.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

NipO skrev:eller köper/lånar man en ventilbåge och en pinne ed sugpropp på så man kan gno in ventilerna för hand :)

men det är ju ett jävla jobb att hålla på och gno. Då lämnar jag in toppen istället
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

ja det är det.. men det går :)
Audi GT Quattro -85
quattrohampa
GT-intresserad
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 18, 2008 20:33

Inlägg av quattrohampa »

Scorpio86 skrev:låter som det är dags att byta topplockspackning, jag bytte kamrem, packning och topplocksbultar på min det gick på ungefär 1500 men då gör jag allt själv. Men när du ändå har toppen av så kan du slipa in ventilerna det går på ungefär 1000 spänn på firma.


aaa det är nog topplocket.. men jag kan inte sånt där själv så jag får väll lämna in den till någon...
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Som sagt det är inte billigt att lämna in toppen beroende på vad man ska göra..
ska du porta, plana slipa ventiler,packningar,ventilstyrningar,ventiltätningar,nytrimkam ev. så kostar det
min topp kommer hamna straxt över 11000 men då är den totalrenoverad men förhoppningsvis lite vassare
krill3
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre aug 08, 2008 12:39

..

Inlägg av krill3 »

rallytobbe skrev:Som sagt det är inte billigt att lämna in toppen beroende på vad man ska göra..
ska du porta, plana slipa ventiler,packningar,ventilstyrningar,ventiltätningar,nytrimkam ev. så kostar det
min topp kommer hamna straxt över 11000 men då är den totalrenoverad men förhoppningsvis lite vassare
Du kommer nog allt få lite mer effekt där ja..
Skulle vara intressant att veta vad som är gjort på min för den ligger på ca 230hk som sug och ca 410 hk med turbon.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hmm. Jag tror inte så mkt på dom siffrorna om jag ska vara ärlig.

Men. okey. Om siffrorna kommer ifrån en bromsbänk så visst. *yes*

Den dagen mitt extra motorbygge är klart och sitter ibilen så ska den bromsas. Kommer jag upp ien effekt på 180-190hk på framhjulen så blir jag överlycklig.

Men plocka gärna isär din motor och forska vad som är gjort.
Har någon lyckats skrämt in 230hk iden så vill jag och säkert fler här på forumet veta dom som är gjort. *hehe*
krill3
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre aug 08, 2008 12:39

Inlägg av krill3 »

blueman83 skrev:Hmm. Jag tror inte så mkt på dom siffrorna om jag ska vara ärlig.

Men. okey. Om siffrorna kommer ifrån en bromsbänk så visst. *yes*

Den dagen mitt extra motorbygge är klart och sitter ibilen så ska den bromsas. Kommer jag upp ien effekt på 180-190hk på framhjulen så blir jag överlycklig.

Men plocka gärna isär din motor och forska vad som är gjort.
Har någon lyckats skrämt in 230hk iden så vill jag och säkert fler här på forumet veta dom som är gjort. *hehe*

Den har gått på banan förut och den gammla ägaren ska ha papper på effekten från bänkning och turbon som användes med och han ska leta reda på det när han får tid eller om jag åker dit och hjälper han.

Motorn ska plockas isär när jag fått klart verkstaden *yes*
Skriv svar