Sida 1 av 1

Audi GT Coupé 1985 Kammremsbyte?

Postat: tor feb 26, 2009 23:00
av Versting
Hej!

Är ny här på forumet och har precis införskaffat mig
en Audi GT Coupé 1985! :D

Har en liten fråga ang. kammremen på bilen?
När ska den bytas om bilen har gått 24000?
Är det lätt, och kan man göra det själv? :)

Vad bör jag tänka på nu när jag köpt en Audi GT, motormässigt?

-------------------

(En liten fråga bara så slipper jag två trådar)
Om det är en spricka i tyget på förarstolen, hur fixar jag det lättast?

*En ny GT ägare* ;)
MVH Henke

Postat: tor feb 26, 2009 23:11
av Edis
Hej och välkommen hit :D

Vet inte riktigt om man kan prata om mil när bilarna börjar bli så gamla, jag tror att det ska vara var 12000mil mellan bytena, men en gammal och torrsprucken rem som bara har gått 5000mil skulle jag byta. Vet du när den byttes senast?

Här är en bra tråd om kamremsbytet, tyvärr är inte bilderna kvar:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=731

Tygfrågan får du ta i en annan del av forumet, det blir lite dumt att ha sådana frågor i drivlinedelen.

Grattis till ett kul bilval förresten *yes*

Postat: tor feb 26, 2009 23:14
av Versting
Jo man tackar! :)
Det ska bli kul att prova denna lite mera ingående när
man vet vad man har köpt, nu vågar man ju nästan inte
pressa bilen pga. att man inte vet rikgtigt skicka på all motor
och drivlina, men det ska kollas så man inte får något ras? ;)

Den tråden hade varit bättre med bilder ja, men tackar iaf! :)

Japp, ska ta den delen med dynan till en annan forums del!

MVH Henke!

Postat: tor feb 26, 2009 23:41
av Dajjmen
Versting skrev:Jo man tackar! :)
Det ska bli kul att prova denna lite mera ingående när
man vet vad man har köpt, nu vågar man ju nästan inte
pressa bilen pga. att man inte vet rikgtigt skicka på all motor
och drivlina, men det ska kollas så man inte får något ras? ;)

Den tråden hade varit bättre med bilder ja, men tackar iaf! :)

Japp, ska ta den delen med dynan till en annan forums del!

MVH Henke!
Om du ger dig på ett kamremsbyte så hade det varigt kanon om du kunde ta lite bilder kanske göra en liten guide :D

/Dajjmen

Postat: fre feb 27, 2009 17:23
av Versting
Dajjmen skrev:
Versting skrev:Jo man tackar! :)
Det ska bli kul att prova denna lite mera ingående när
man vet vad man har köpt, nu vågar man ju nästan inte
pressa bilen pga. att man inte vet rikgtigt skicka på all motor
och drivlina, men det ska kollas så man inte får något ras? ;)

Den tråden hade varit bättre med bilder ja, men tackar iaf! :)

Japp, ska ta den delen med dynan till en annan forums del!

MVH Henke!
Om du ger dig på ett kamremsbyte så hade det varigt kanon om du kunde ta lite bilder kanske göra en liten guide :D

/Dajjmen
Självklart kan jag ta lite bilder och göra en liten guide! :)
Hade varit kul och intressant!

Postat: fre feb 27, 2009 21:28
av Jojjan
Välkommen till forumet och gemenskapen "Versting".

Jag har också hört att man byter kamremmen var 12.000:e mil eller vart 10:e år om inte miltalet nås på denna tid. Det var en kille på VAG som sade det till mig för några år sedan. Kamremmen kanske åldras sämre om bilen är avställd en längre tid?
På min GT Quattro byttes kamremmen och allt som ska bytas, innan bilen ställdes av och blev ståendes i 5 år. Så jag vet inte om jag ska byta den eller köra en tid till med remmen. Denna motor ska ju inte skadas av ett kamremsbrott enligt uppgift.