Sida 1 av 1

Motorproblem likn. annan tråd!

Postat: fre mar 06, 2009 23:49
av Versting
Hej!

Har fått ett problem med min GT :S
Det är en GT Coupé -85.
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3204
Tråden ovan beskriver mitt problem rätt så bra men...
Min bil låter som att den går på 4 cylindrar, under 3100rpm
fast jag har kollat gnistan på alla 5... (Nya tändstift)
Sen verkar den gå bra efter 3100rpm?
Min rotor har varvstoppen på 6700rpm enligt klisterlappen på den.
Har kollat fördelarlock och visat upp rotor för kunnig inom audi,
"inga problem" som svar...

Fick någon vink från Müllers att jag skulle kolla spridarna,
som sitter fast med oringar och att dom gav ett jämt "moln".
Men hur ska jag kunna kolla det med "molnet",
sen funderade jag över om det verkligen ska vara spridarna som
kan spöka om den verkar gå bra över 3100rpm?

STORT tack till er vid svar!
Tacksam!
/ Henke

Postat: lör mar 07, 2009 00:58
av Jojjan
Börja med att testa insprutningsrengöring.
Finns lite olika märken som STP och Redline.

Jag har bra erfarenhet av Redlines Complete Fuel System Cleaner. (Finns två olika)
Den är inte billig men den gör rent där STP inte har lyckats.
Men visst kan man testa STP till en början. Finns några olika flaskor att välja mellan.

Flaskorna brukar finnas på bensinmackar, Micro, Mekonomen, Autoexperten m.fl.

Redline: http://www.redlineoil.se/si1.html
STP: http://www.stp.com/fuel_additives.html

Postat: lör mar 07, 2009 19:03
av Versting
Tackar tackar tackar!
Ska köra det genom systemet och hoppas på ett
resultat som är givande! :)

Andra förslag på åtgärder på mitt problem?
Läs gärna den andra tråden som jag nämnt ovan
för lite mer tips och trix! ;)

Tror någon att det kan vara bränslepumpen som felar?
Eller ligger felet i rotor/fördelare/tändspole/tändkablar?

All hjälp är till nytta!
MVH Henke! :)

Postat: lör mar 07, 2009 20:49
av Jojjan
En fråga är väl kanske varför man varvar en gammal GT över 5500 varv, men om man nu måste göra det av någon anledning och det inte funkar som det ska så kan det ju vara som Micke sade, bränslepumpen som spökar. Kanske är dags att byta bränslefiltret också och köra med en rotor utan varvtalsstopp?
Det kan säkert vara en massa grejer som kan spöka och ge en sådan symptom men jag gissar ändå på att det har med smuts i spridarna och en dålig smörjning i bränslepumpen att göra. Något som medlen ovan kan råda bot på om man har lite tur.

Jag skulle testa med Redlines grejer innan jag byter hela bränsle och tändsystemet i alla fall. :wink:
Och jag skulle även byta till en vanlig rotor också.

Postat: mån mar 09, 2009 19:54
av Versting
FIXAT!! :):):)
Bara som en upplysning blev reparationen väldigt billig!
Ny tändkabelsats så var allt fixat... :evil:
Gudförb***** vad mysko att den ens gick?
Kablarna hade börjat lossna innanför tändhattarna?? :shock:

Nåja, allting gott, slutet gott! :)

Chiiaaaao! *yes*

Postat: mån mar 09, 2009 19:57
av Jojjan
Härligt. *yes*

Nu blir det till att varva upptill rödområdet då? :wink:

Postat: mån mar 09, 2009 20:04
av Henke_GT85
det är ju vid de varvtalen en femma låter sin goast ;)

Postat: mån mar 09, 2009 21:03
av Edis
Riktigt roligt att det ordnade sig! :D

Tändkablar på Audi verkar vara en källa till en hel del fel. Har till och med hört sådana som har fått konstiga fel med piratkablar... Originalkablarna är sjukt dyra. Tror att en sats kostar mellan 1500 och 2000kr!

Postat: mån mar 09, 2009 21:18
av Jojjan
Man kanske skulle starta en ny tråd om detta, men jag har funderat på att beställa dessa:
http://global.ebay.com/Audi_4000_5000_Q ... 87898/item
Är det någon som vet något om kvalitén?
Kontakterna är ju original (Beru) och kablarna ska ju tydligen vara bättre än original. Priset är ju mycket bättre dessutom.
http://www.kingsbornewires.com/category.sc?categoryId=6

Postat: mån mar 09, 2009 22:01
av Versting
Jojjan skrev:Man kanske skulle starta en ny tråd om detta, men jag har funderat på att beställa dessa:
http://global.ebay.com/Audi_4000_5000_Q ... 87898/item
Är det någon som vet något om kvalitén?
Kontakterna är ju original (Beru) och kablarna ska ju tydligen vara bättre än original. Priset är ju mycket bättre dessutom.
http://www.kingsbornewires.com/category.sc?categoryId=6
Alltså jag köpte original tändkabelsats till min bil för att vara
på den säkra sidan, känner killen på Müllers reservdels sida och han hade
ett exemplar kvar som han tyckte jag skulle betala 1300kr jämt för? :shock:
Bra eller dåligt? Det vet jag inte, men att den går, det vet jag till 100%! ;)

OOOOOOOOOOOOOOOJ!! Så fint den spinner efter jag:
1. Rengjorde spridarna i diesel.
2. Ny original tändkabelsats.
3. Red Line Bensintillsats SI-1 i tanken. (Rengöring av bränsle systemet)

Tack för mig! :)

Postat: mån mar 09, 2009 23:02
av blueman83
En Beru sats i original utförande har jag brukat betala ca: 700-800kr för här i sverige.