Sida 1 av 1
Backventil till bränsletank
Postat: ons mar 11, 2009 00:15
av andreas89
Jag har hört mig för med startsvårigheterna jag har på min gt.
Det är många som har sagt att det är backventilen till bränsletanken.
Nu undrar jag vart den sitter på en gt ?
mvh andreas
Postat: ons mar 11, 2009 01:55
av Jojjan
Den sitter väl i bränslepumpen har jag för mig.
Postat: tor mar 12, 2009 01:00
av andreas89
okej tack, ingen som vet eller har en aning om vad är backventil till tanken kostar ? finns inte på mekonomens sida iallafall.
Postat: tor mar 12, 2009 10:25
av Fukken
Den sitter på soppapumpen....kostar 245:- utan rabatt....893 906 093 är art nr som du kan säga till din lokala VAG handlare...

(kom ihåg att byta tätringarna på samma gång till backventilen

Postat: fre mar 13, 2009 10:37
av evil.tweety
du ska ju oxå ha en bränsletrycksacumulator eller hur det stavas. med den ska sitta mellan pumpen och bränsle filtret. den håller tryck i systemet så att den inte blir svår startad. jag har tagit bort min efter som den läckte så det tar några varv innan den startar.
1 / Bränsletank
2 / Bränslepump
3 / Bränsletrycksacumulator
4 / Bränslefilter
5 / Luftrenare
6 / Luftmängdmätare
7 / Bränslemängdmätare
8 / Luftspjäll
9 / Tomgångjusterskruv
10/ Tillsatsluftlid
11/ Kallstartsventil
12/ Insugningsrör
13/ Styrtrycksventil
14/ Insprutare

detta är till en 4cyl motor men prinsipen är ju den samma på alla k-jet
Postat: fre mar 13, 2009 13:49
av mrknopfler
evil.tweety skrev:du ska ju oxå ha en bränsletrycksacumulator eller hur det stavas. med den ska sitta mellan pumpen och bränsle filtret. den håller tryck i systemet så att den inte blir svår startad. jag har tagit bort min efter som den läckte så det tar några varv innan den startar.
Då är det kanske därför min Audi 100 är så trögstartad?
Postat: fre mar 13, 2009 18:18
av Jojjan
Min 84:a hade en period när den var svårstartad som sjutton. Men jag fick rådet att köra i en rejäl dos med Redlines bränslesystemsrengöring och sedan hälla i 2dl tvåtaktsolja var 300-400 mil för att smörja bl.a. bränslepumpen, och efter ett tag blev det mycket bättre.
På min GT var det tydligen smörjningen av bränslesystemet som var problemet då.
När våra GT tillverkades så var 98 oktan blyad. Det funkade ju som smörjmedel.
Postat: fre mar 13, 2009 18:20
av Jojjan
Fukken skrev:Den sitter på soppapumpen....kostar 245:- utan rabatt....893 906 093 är art nr som du kan säga till din lokala VAG handlare...

(kom ihåg att byta tätringarna på samma gång till backventilen

Har du någon bild på den backventilen?
Postat: lör mar 14, 2009 13:10
av evil.tweety
ja det är ju inte fel att smörja upp våra bränslesystem. 98:an var ju blyad sen försvan det. till oblyad 98 och nu är den nån miljöbensin som är så tår så att saharaöknen är blöt i gämförelse. men som sakt det skadar ju inte att tanke lite tvåtaks olja. ett litet tips så vid inloppet till bränslehuvudet inte i där har jag för mig sitter ett metalfilter om man har skit i tanken och inte är så bra på att byta bränsle filter kan denna täpas igen. gjorde det på min golf gti.
Postat: lör mar 14, 2009 13:17
av evil.tweety
Hitta en bild på backventilen till bränslepumpen.

Postat: lör mar 14, 2009 13:24
av evil.tweety
Här ser du vart bakventilen sitter oxå. sitter i framkant på bränslepumpen.
eller bakkant det beror på hur man ser det. på trycksidan iaf.logiskt

Postat: lör mar 14, 2009 14:48
av Jojjan
Kanonbra.
Jag är tveksam till att det sitter något filter vid bränslehuvudet på mina GT, men jag ska kolla. Men har jag hört talas om att det eventuellt kan sitta på de tidigaste modellerna av GT:n. Får forska vidare angående detta.