hej jag märkte idag att min tomgångsmotor ä urkopplad då undrar ja gör det nått om den är de? drar bilen mer bensin? när bilen ä kall o man startar den så går den lite ojämt på tomgången men sen blir den stabil o går jämt.
Provade o koppla in tomgångsmotorn då gick den upp te 3000 varv typ o låg där oavsett kall elelr varm motor.
Tomgångs motorn urkopplad
Om tomgången går upp över 3000rpm så är tomgångsmotorn död och står helt (eller nästan helt) öppen. Jag hade samma fel på min, någon tidigare ägare hade löst det genom att kila fast en stenkula i röret som sticker ut i sida...
Hurvida den drar mer eller inte vet jag inte, men jag tvivlar, däremot hade min den egenheten att vilja dö när man trampade in kopplingen i en korsning eller rödljus om bilen inte var helt varm, så jag fixade en beg från skroten, och nu går den kalasfint igen.
Hurvida den drar mer eller inte vet jag inte, men jag tvivlar, däremot hade min den egenheten att vilja dö när man trampade in kopplingen i en korsning eller rödljus om bilen inte var helt varm, så jag fixade en beg från skroten, och nu går den kalasfint igen.
Det finns en MASSA trådar om tomgångsmotorn på forumet, testa att sök på tomgångs* så får man en del att läsa
På min gamla GT (85:an) så var den bortkopplad och den bilen gick hur bra som helst. Märkte inga som helst konstigheter då, däremot går inte min 86:a alls bra om man kör "oinkopplat" på den.
Jag kan dock inte förklara varför

På min gamla GT (85:an) så var den bortkopplad och den bilen gick hur bra som helst. Märkte inga som helst konstigheter då, däremot går inte min 86:a alls bra om man kör "oinkopplat" på den.
Jag kan dock inte förklara varför

Det är normalt inga problem med att köra med tomgångsstabilisatorn urkopplad. Det enda problemet är att man kan behöva lite manuellt "tomgångsgasande" när man startar motor kall.
Kör motorn varm och ställ in tomgångsvarvtalet manuellt på drygt 850varv. Har för mig att detta ska göras med strålkastarna tända.
Vill man trots allt använda tomgångsstabilisatorn så testa detta.
1) Gör rent i tomgångsstabilisatorn med antingen diesel eller en massa 5-56. Från några timmar upp till ett dygn om den är riktigt skitig inuti.
2) Kontrollera så att mikrobrytarna fungerar och sitter i rätt läge. Dessa sitter under spjällhuset.
3) Kontrollera så du inte har någon vacumslang som är trasig och som suger tjuvluft.
Kör motorn varm och ställ in tomgångsvarvtalet manuellt på drygt 850varv. Har för mig att detta ska göras med strålkastarna tända.
Vill man trots allt använda tomgångsstabilisatorn så testa detta.
1) Gör rent i tomgångsstabilisatorn med antingen diesel eller en massa 5-56. Från några timmar upp till ett dygn om den är riktigt skitig inuti.
2) Kontrollera så att mikrobrytarna fungerar och sitter i rätt läge. Dessa sitter under spjällhuset.
3) Kontrollera så du inte har någon vacumslang som är trasig och som suger tjuvluft.