Bensin i oljan?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Bensin i oljan?

Inlägg av dagg »

Det luktar bensin av oljan i gt:n och det är för mkt olja i.. är de möjligt att det kan vara bensin i? vad är det isf som kan ha gått fel?
byta kolvringar eller?
hoppas innerligen att det "bara" är vatten/glykol
Die for metal!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Bensin i oljan är väl ingen katastrof, men vatten eller glykol i oljan är ju början på en katastrof.
Motorn går väl för fett och överskottsbensinen går ner i motoroljan. Oljan blir för tunn och "oljenivån" ökar.
Jag skulle kolla CO-halten och byta olja och oljefiltret.
Kolla även om tändstiften är slitna och skapar dålig förbränning.

Någon som har en annan teori?
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Jojjan skrev:Bensin i oljan är väl ingen katastrof, men vatten eller glykol i oljan är ju början på en katastrof.
Motorn går väl för fett och överskottsbensinen går ner i motoroljan. Oljan blir för tunn och "oljenivån" ökar.
Jag skulle kolla CO-halten och byta olja och oljefiltret.
Kolla även om tändstiften är slitna och skapar dålig förbränning.

Någon som har en annan teori?
hmm okej, jag bytte nämligen olja ganska snabbt efter ja köpte den för jag trodde att tidigare ägare haft i för mkt av ngn anledning. och efter oljebytet så har jag inte kört bilen något bara stått på tomgång me lite varv..
oljan är definitivt för tunn..
så det kan alltså vara vatten i oljan som orsakat att det kommit bensin i oljan?

vad är orsaken isf, topplockspackningen?

kan motorn vara skrot?! :shock:
Die for metal!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Öhh nej det är nog inget vatten i oljan.
Om du har vatten i oljan så skulle oljan bli starkt gråfärgad. Detta märks väldigt tydligt isåfall.

Som jag skrev förut så tror jag att motorn inte förbränner bensinen som den ska och att detta antingen beror på en för fet bränsletillförsel eller t.ex. dåliga tändstift som inte tänder bensinen som de ska.

Börja med att kolla hur alla tändstiften ser ut.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Jojjan skrev:Öhh nej det är nog inget vatten i oljan.
Om du har vatten i oljan så skulle oljan bli starkt gråfärgad. Detta märks väldigt tydligt isåfall.

Som jag skrev förut så tror jag att motorn inte förbränner bensinen som den ska och att detta antingen beror på en för fet bränsletillförsel eller t.ex. dåliga tändstift som inte tänder bensinen som de ska.

Börja med att kolla hur alla tändstiften ser ut.
aha okej =) fan är lite trög =P hemma å är sjuk =(
ja då får man hoppas att det bara är tändstiften då
Die for metal!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Ja vi får hoppas att det inte är något mer allvarligt.
Jag är ju ingen motorexpert tyvärr. :wink:

Fick höra nu att dåliga kolvringar kan ge detta problem också tyvärr.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Re: Bensin i oljan?

Inlägg av Jonas »

Brukar kunna bli så om de bara har startat många gånger och gått på tomgång många gånger utan att ha kört längre sträckor.

Ett tips är ju att göra kompprov på motorn så ser du om det är dåligt i någon av cylindrarna, om det skulle vara dåligt i den så kan du ju testa ha i lite olja i den cylindern och se om kompet ökar. Då kan du ta slutsatsen om kolvringarna är dåliga.

Om det skulle vara vatten/glykol i oljan så lär oljan vara ljus i färgen.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Jojjan: jo jag misstänkte att de kunde vara dåliga kolvringar oxå.. men dom ska jag byta hur som helst..

Jonas: Hur ägaren innan gjort vet jag inte, men jag kan nog vara ganska säker på att den inte har körts nå längre sträckor då den varit avställd sen -00 =P
men efter att jag bytt olja så tog de inte alls lång tid innan de var "för mkt olja" i.. kommer inte ihåg hur de var men de kan mkt väl vara så att de vart så efter första starten efter oljebytet.

ska försöka komma ihåg att kolla på stiften å ta kort på dem vid påsk om ja är frisk.. ska även undersöka oljan noggrannare.
Die for metal!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

det kan bero på många faktorer men oftast så händer det inget om man bara kör motorn på tomgång,jag har då aldrig varit med om det på några motorer jag haft eller servat. fast det beror ju på hur länge du gjort så. oftast är det ju någe slitet någon stans antingen kolvringarna som tätar för dåligt eller så är dina ventiler otäta men det kan oxå bero på att din ventilstyrningarna/tätningarna är slitna. men som jonas skrev ta en komp test och så ser du ju hur konditionen är på motorn.om vatten eller glykol kommit så hade det sett ut som vispad mjölkchoklad i motorn. eller som en tok skakad kaffe late.fast segt som fett.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

evil.tweety skrev:det kan bero på många faktorer men oftast så händer det inget om man bara kör motorn på tomgång,jag har då aldrig varit med om det på några motorer jag haft eller servat. fast det beror ju på hur länge du gjort så. oftast är det ju någe slitet någon stans antingen kolvringarna som tätar för dåligt eller så är dina ventiler otäta men det kan oxå bero på att din ventilstyrningarna/tätningarna är slitna. men som jonas skrev ta en komp test och så ser du ju hur konditionen är på motorn.om vatten eller glykol kommit så hade det sett ut som vispad mjölkchoklad i motorn. eller som en tok skakad kaffe late.fast segt som fett.
okej, då vet ja =) ska se när ja kan låna grejjer å komp testa
Die for metal!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

så här ser iaf tändstiften ut.. ja kan inte avgöra om de är bra eller dåligt.. men jag tror inte att felet ligger hos tändstiften utan isf kolv ringarna eller ventilerna...

Bild

om det nu är ventilerna/ventilstyrningarna.. fixar den där wetterskog sånt oxå?
Die for metal!
Skriv svar